سنگ نمای ساختمان

همواره نما و پوسته بیرونی هر چیز، اهمیت بسیار زیادی در جذب مخاطب و تاثیر بر ذهنیت افراد دارد. در خصوص ساختمان نیز نما یکی از مهم ترین بخش های آن است که انتخاب درست و مناسب مصالح می تواند در زیبایی و گیرایی آن تاثیرگذار باشد. در این بین یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی، سنگ است که خود انواع مختلفی دارد. از این رو در این مطلب به سراغ بررسی سنگ نمای ساختمان رفته است تا شما را با انواع این سنگ ها، کاربردشان و مزایا و معایب هرکدام آشنا کرده و در تصمیم گیری شما در انتخاب سنگ نمای ساختمان خود، بیش ترین تاثیر را داشته باشد. در ادامه با ما همراه شوید.

سنگ نمای ساختمان

سنگ نمای ساختمان به دلیل ارتباط با محیط بیرون باید از استحکام و مقاومت خوبی بر خوردار بوده و در کنار این ویژگی ها از زیبایی، سهولت استخراج، برش و حکاکی نیز بهره مند باشد. سنگ نمای ساختمانی را می توان در سه گروه تقسیم نمود: سنگ آذرین، دگرگونی و رسوبی.

سنگ نمای ساختمان

سنگ آذرین: سنگ های آذرین مخلوطی از مواد معدنی گداخته شده هستند که در اعماق زمین یافت می‌شوند و به آن ها ماگما می گویند. انواع سنگ های آذرین را می توان از حیث نحوه تشکیل می توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول همانند گدازه بازالتی و دیگر رسوبات آتش‌فشانی به سطح زمین منتقل می‌شوند و دسته دوم سرد و سخت بوده و در عمق زمین وجود داشته و امکان فرسایش آن ها وجود دارد. از دسته اول می توان سنگ ریولیت و از دسته دوم می توان سنگ های گرانیت، کوارتز و دیوریت را مثال زد.

سنگ نمای ساختمان


سنگ رسوبی: بعضی از ماسه‌سنگ‌ها همانند رسوب‌هایی می باشند که از سنگ‌های قبلی تولید شده اند، درحالی‌که بعضی دیگر مانند سنگ‌آهک از رسوبات حاصل از مواد تشکیل‌شده‌اند. این رسوبات در لایه‌ها قرار گرفته و پس از طی مدت زمانی که طولانی محسوب می شود، با چسبیده شدن به هم متراکم می شوند. از ویژگی های این نوع سنگ ها تنوع آن ها در طرح، بافت و رنگ آن ها می باشد.
سنگ‌های دگرگونی: این گروه سنگ ها از از سنگ‌های موجود پیشین تشکیل‌ شده‌اند و تحت گرما، فشار و یا اعمال شیمیایی مایعات و گازها تغییر کرده اند. از انواع این سنگ ها می توان سنگ های کوارتزیت (ماسه‌سنگ تغییریافته)، سنگ مرمر (سنگ‌آهک تغییریافته) و گرانیت گنیس (گرانیت تغییریافته) را مثال زد.

سنگ نمای ساختمان

نکاتی در خصوص انتخاب سنگ نمای ساختمان

به طور کلی می توان گفت که سنگ نمای ساختمان بسیار متراکم و سنگین بوده و برای ساخت‌ و ساز در نظر گرفته شده است. جهت بهترین انتخاب سنگ نمای ساختمان ، نکاتی وجود دارد که توجه به آن ها می تواند در ایجاد بهترین نتیجه تاثرگذار باشد. این نکات مهم را می توان بدین گونه اظهار داشت: سنگ انتخابی باید در برابر سایش مقاومت خوبی از خود نشان داده و نیز امکان نفوذ آب کمی با توجه به در معرض آب باران قرار گرفتن، داشته باشد. به طور کلی سنگ نما باید در برابر عوامل جوی مثل گرما و سرما، باران و اشعه UV مقاومت لازمه را برای برخورداری از طول عمر بیشتر از خود نشان دهد. مسلما هنگام نصب سنگ باید از سالم بودن آن مطمئن شوید. بدین منظور با ضربه زدن بر روی سنگ و ساتع شدن صدای شفاف شیشه از آن، می توانید از ترک نداشتن آن اطمینان حاصل نمایید. در شهرهایی که آلودگی هوا زیاد است، امکان رخ دادن باران های اسیدی بسیار بالاست که این امر سبب می شود وجود مقاومت دیگری هم چون مقاومت در برابر باران های اسیدی نیز در انتخاب سنگ مناسب تاثیرگذار باشد.

سنگ نمای ساختمان

نکته ی مهم دیگر که باید در انتخاب سنگ بدان توجه نمود خلل و فرج سنگ است تا امکان ملات زدن و چسباندن آن بر دیوار به خوبی صورت گرفته و مانع سقوط آن بر سر عابران شود. توجه داشته باشید که سنگ های نما با برش کوچکتر دارای قیمت بالاتری نسبت به سنگ های با عرض ۴۰ سانتی متر می باشند و دلیل آن هم این است که هزینه برش و پولیش آن افزایش می یابد. از طرفی سنگ های اسلب که در واقع سنگ هایی با سایز های بزرگتر هستند، قیمتی بالا دارند و در دکوراسیون داخلی استفاده می شوند. دلیل این قیمت بالا، تکنولوژی مورد نیاز برای تولید و حساسیت های لازم در فرآیند آن است. به طور کلی هر سنگ دارای ویژگی ها و کاربردهای خاصی است که باید در محیط و اماکن درست استفاده شود. جهت انتخاب سنگ نمای ساختمان صحیح علاوه بر ویژگی های گفته شده، فاکتورهایی نظیر هزینه، سلیقه و دسترسی نیز دخیل هستند. در انتها می توان بهترین سنگ نما ساختمانی سنگ های تراورتن،مرمر، مرمریت، گرانیت، چینی و سنداستون هستند که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

سنگ نمای ساختمان

انواع سنگ های ساختمانی

از آن جایی که گوناگونی سنگ ها بسیار است، تنها به معرفی بهترین سنگ های نما خواهیم پرداخت:

سنگ تراورتن: سنگ تراورتن از جمله سنگ هایی است که طی سال های آخر به دلیل پیشرفت تکنولوژی ماشین آلات استخراج و فرآوری بسیار در ایران رایج شده است. این نوع سنگ از حیث مقاومت و استحکام در برابر سرما، گرما، اشعه UV نور خورشید و رطوبت هوا از جمله گزینه های بسیار خوب برای سنگ نما محسوب می گردد. در کنار موارد گفته شده تنوع زیاد آن از لحاظ طرح و رنگ نیز بر ویژگی های مثبت آن می افزاید. رنگ طبیعی سنگ نما تراورتن سفید است اما در رنگ‌های قهوه‌ای، کرم و یا زنگ‌زده نیز موجود است. هم چنین سنگ تراورتن در مقایسه با گرانیت قیمت پایین تری نیز دارد. از دیگر ویژگی های این سنگ می توان به تخلخل و جنس آهکی آن اشاره داشت که می تواند استحکام بیش تری در چسباندن آن به دیوار ایجاد نماید.
سنگ مرمریت: علی رغم زیبایی سنگ های مرمریت، به دلیل عدم سختی و مقاومت کافی در برابر تغییرات آب و هوایی انتخاب مناسبی برای نمای خارجی ساختمان محسوب نشده و تنها در نمای داخلی کاربرد گسترده دارد. در نظر داشته باشید که این سنگ گران قیمت، برای کارهای حجمی و ابزارزنی بسیار مناسب است.

سنگ نمای ساختمان

سنگ گرانیت: نحوه شکل گیری گرانیت، از طریق تبلور آهسته ماگما در زیر سطح زمین می باشد. مواد تشکیل دهنده گرانیت که شامل کوارتز، فلدسپات با مقادیر جزئی میکا، آمفیبولها و سایر مواد معدنی است سبب شده است این سنگ به رنگ قرمز، صورتی، خاکستری یا سفید دیده شود. این سنگ به دلیل استخراج از معادن و برش و صیقل قیمت بالایی دارد. هم چنین گرانیت دارای چگالی بالا بوده و در برابر نفوذ آب و ضربه بسیار بادوام است.
سنگ مرمر: با وجود این که بهترین سنگ مرمر در معادن ایران وجود دارد اما استخراج دشوار آن سبب شده است جز گران ترین سنگ ها محسوب شود. سنگ مرمر به دلیل برخورداری از کلسیم در مواد تشکیل دهنده اش قابلیت عبور نور را نیز دارد. اما آن چه این سنگ را خاص می کند تنها زیبایی آن نیست بلکه خاصیت درمانی و آرام‌بخشی آن است. لازم به ذکر است سنگ مرمر در برابر هوازدگی، گازها و باران اسیدی بسیار مقاوم بوده و در رنگ های گوناگون و محبوبیت سبز، زرد و سفید موجود می باشد.

آی هـوم

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید