راهنمای خرید انواع قرنیز

پس از اتمام ساخت ساختمان نوبت به بخش داخلی خانه می‌رسد، دیوار پوش‌ها و کف‌پوش‌ها جز اجزا اصلی و مهم در طراحی دکوراسیون داخلی خانه هستند.

قرنیز یکی از اجزا طراحی دکوراسیون داخلی است که شاید کمتر کسی به آن توجه کند. قرنیز درواقع نوار باریکی است که در پایین دیوار و در محل اتصال آن با زمین بروی دیوار نصب می‌شود. قرنیزها معمولا نسبت به دیوار برجسته‌تر بوده و مهم‌ترین وظیفه‌ آن‌ها محافظت از نازک‌کاری دیوار در برابر صدمات خارجی و رطوبت است. انتخاب رنگ و نوع قرنیز ازجمله کارهای است که نیاز به‌دقت ویژه‌ای دارد، زیرا قرنیز با جنس و رنگ مناسب می‌تواند جلوه خاصی به منزلتان دهد؛ معمولا رنگ قرنیز با توجه به رنگ و جنس درب ورودی، دیوارها یا کف‌پوش انتخاب می‌شود. البته در برخی موارد هم می‌توان رنگ قرنیز را به‌طور متضاد با رنگ کف یا دیوار انتخاب کرد که جلوه بیشتری داشته باشد.

راهنمای خرید قرنیز مناسب

چطور قرنیز مناسب انتخاب کنیم

به‌صورت کلی قرنیزها در دو سایز ۷ و ۹ سانتی با ارتفاع ۲۸۰ یا ۳۳۶ سانتی‌متری در بازار عرضه می‌شوند. برای فضاهای کوچک‌تر بهتر است از قرنیز با ارتفاع ۷ سانت و در فضای بزرگ‌تر از قرنیز با ارتفاع ۹ سانتی‌متر استفاده شود. ورود طرح‌ها و رنگ‌های متنوع قرنیز باعث شده تا معاملات قرنیز و کاغذدیواری یکی از شغل‌های پردرآمد در عرصه‌ طراحی داخلی منزل باشد. بهترین روش انتخاب برای رنگ قرنیز هم‌رنگ بودن آن با درب ورودی ساختمان، رنگ کابینت‌ها و حتی رنگ شومینه منزل است. اگر کف منزلتان را با سرامیک پوشانده‌اید، می‌توانید رنگ قرنیز را یک یا دو پرده تیره‌تر از رنگ سرامیک در نظر بگیرید و با کمک قرنیز یک قاب زیبا دورتادور ساختمان ایجاد کنید.

ویژگی‌ها و کاربردهای قرنیز خوب

یکی از موضوعات اصلی در هنگام خرید قرنیز نحوه انتخاب آن است. درگذشته از قرنیز برای جلوگیری از ایجاد ضربه و عدم نفوذ رطوبت به دیواره‌های داخلی خانه استفاده می‌شد؛ اما امروزه علاوه‌بر موارد ذکرشده در زیباسازی فضای داخلی خانه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرنیزها کاربردهای و ویژگی‌های گوناگونی دارند که ازجمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • زیبا و چشم‌نواز بودن
  • قرنیزها باید از آسیب‌های خارجی مثل برخورد مبل و کمد به سطح دیوار جلوگیری کنند
  • پوشاندن عیب‌های ساختمانی و بنایی در کناره دیوار
  • قرنیز باید مقاوم و عایق در مقابل گرما و سرما باشد
  • پوشاندن درز انبساط در کف‌پوش‌ها
  • پوششی مناسب برای پنهان کردن سیم‌ها، کابل‌ها ولوله‌ها
  • نصب و اجرا قرنیز باید راحت و آسان باشد
  • حفاظت از دیوار برای جلوگیری از انتشار نم و…

اصلاحات و ابزارها در خرید قرنیز

خرید قرنیز
اصطلاحات و ابزارها در خرید قرنیز

زمانی که برای خرید قرنیز به مغازه مراجعه می‌کنید، اسم یک سری از ابزارها را زیاد می‌شنوید که شاید معنی برخی از آن‌ها ندانید!

گرده: این ابزار برای بستن انتهای کار لمینت و مکان‌هایی که دارای اختلاف سطح استفاده می‌شوند.
میانه: در جاهایی که جدایی بین لمینت‌ها به وجود می‌آید این ابزار مناسب است مثل فاصله بین حال و اتاق‌خواب
نبشی و تاشو: در واقع کاربرد اصلی این ابزار در کنج دیوارهاست؛ این ابزار در قرنیزهای ام‌دی‌اف با اسم تاشو و در قرنیزهای پی‌وی‌سی با عنوان نبشی استفاده می‌شود.
اسکوتی: اسکوتی یا اسکوتیا، کاربرد این ابزار برای کنج داخلی دیوار و جاهایی با ارتفاع کم است.

انواع قرنیزها

قرنیزها در جنس‌ها و مدل‌های متفاوتی وجود دارند، البته درگذشته عمده قرنیزها از جنس سنگی و یا چوبی بود، اما امروزه علاوه‌بر این دو قرنیز، مدل‌های پی‌وی‌سی و ام‌دی‌اف هم در بازار رواج پیداکرده‌اند.

قرنیزهای ام‌دی‌اف MDF:
یکی از رایج‌ترین مدل‌های قرنیز، قرنیزهای MDF هستند. اصولا طول قرنیزهای MDF در حدودا ۳۶۶ سانتی‌متر و ضخامت آن از ۸ تا ۱۶ میل است. از ویژگی قرنیزهای MDF تنوع رنگ و نصب آسان آن است.

قرنیز سنگی:

این نوع قرنیزها از سنگ ساخته می‌شوند و عموما زیبایی سایر قرنیزها را ندارند، اما برای مکان‌هایی که کف‌پوش آن‌ها سنگ است مناسب‌تر است، معمولا ارتفاع قرنیز سنگی بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر است.

راهنمای خرید انواع قرنیز

قرنیزهای پی‌وی‌سی PVC:
قرنیزهای پی‌وی‌سی، از یک سری ماده پلیمری تحت عنوان پلی وینیل کلراید ساخته می‌شوند. این نوع قرنیز با طول ۳ متر و در دو مدل توخالی و تو پر به بازار ارائه ‌شده که نوع توخالی‌ آن برای زمانی است که داکت در پشت قرنیز قرار می‌گیرد. ازجمله ویژگی‌های قرنیزهای PVC می‌توان به تنوع رنگ، نصب آسان، قیمت مناسب، ضد آب و ضد حشره بودن آن اشاره کرد.

قرنیز چوبی:
اگرچه عنصر چوب انرژی مثبتی دارد اما این مدل قرنیز تمام مزایا و معایب هر وسیله چوبی دیگر را با خود به‌همراه دارد و به‌راحتی قابل‌ ترمیم نیست.

به‌طورکلی قبل از خرید قرنیز و انتخاب آن با توجه به نوع دکور داخلی منزلتان از فروشنده بخواهید قرنیزی به شما معرفی کند که ضدضربه، مقاوم به رطوبت، مقاوم‌ به‌ گرما و سرما، زیبا و با نصب آسان باشد.

مجله شیپور

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید