کامل‌ترین راهنمای طراحی چیدمان آشپزخانه

طراحی چیدمان اشپزخانه-چیدمان اشپزخانه مثلث کار-اشپزخانه ال

آیا می دانستید که در سال های اخیر طراحی چیدمان آشپزخانه اهمیت زیادی پیدا کرده است؟ دلیلش این است که آشپزخانه دیگر صرفا یک اتاق جداگانه برای آشپزی نیست. بیشتر افراد دوست دارند این اتاق ترکیبی از محل آشپزی، ناهار خوری و نشیمن باشد. بنابراین نقشی که آشپزخانه در خانه‌های ما ارائه می دهد تغییر زیادی پیدا کرده است.

در طراحی‌های اخیر برای چیدمان آشپزخانه دیوارهای داخلی حذف می‌شود تا فضای بزرگ‌تری برای ایجاد یک مرکز چندکاره به عنوان قلب خانه به وجود بیاید.

کامل‌ترین راهنمای طراحی چیدمان آشپزخانه

اصول بهترین طراحی آشپزخانه

هیچ قانون پیچیده برای طراحی چیدمان آشپزخانه وجود ندارد. اما، اصول خاص طراحی وجود دارد که شما باید آنها را در نظر داشته باشید و برای کارآمد کردن هر چه بیشتر طراحی خود به کار ببرید.

مثلث کار

مثلث کار محبوب‌ترین اصل در بحث طراحی چیدمان آشپزخانه است. منظور از مثلث کار اتصال قسمت‌های اصلی آشپزخانه به یکدیگر بدون ایجاد فاصله زیاد و همپوشانی است. این بخشها شامل سینک ظرفشویی، یخچال و اجاق گاز است.

کامل‌ترین راهنمای طراحی چیدمان آشپزخانه
مثلث کار در آشپزخانه

این سه نقطه باید به اندازه کافی به هم نزدیک باشند تا تهیه غذا و پخت و پز راحت باشد، اما هر نقطه باید به اندازه کافی فضا داشته باشد.

در کل باید به کارهای روزمره خود در آشپزخانه فکر کنید و برای آن‌ها محل مناسب ایجاد کنید. این نه تنها به طراحی آشپزخانه کمک می‌کند، بلکه می‌تواند زندگی روزمره را کمی کارآمدتر و بدون نقص‌تر کند. چه چیز بهتر از این؟

مثلث کار ایده‌آل:

برای اینکه بتوانید کارهای روزمره‌ مربوط به آشپزخانه را با کمترین زحمت و رفت آمد انجام دهید مثلث کار شما باید ایده‌ال باشد تا هم کارها به راحتی انجام شود و هم تداخل ایجاد نشود.

مشخصات مثلث کار ایده‌آل آشپزخانه:

  • فاصله: محیط کلی مثلث باید بین ۱۳ تا ۲۶ فوت (۳.۹ تا ۷.۹ متر) باشد.
  • طول اضلاع: طول هر ضلع مثلث باید بین ۴ تا ۹ فوت (۱.۲ تا ۲.۴ متر) باشد.
  • عدم وجود موانع: هیچ مانع بزرگی مانند کابینت‌های تمام ارتفاع یا دیوار نباید در مسیر مثلث قرار داشته باشد.

طراحی فضای کافی

طراحی فضای کافی به معنای این است که در آشپزخانه یا قلب تپنده خانه شما فضای خالی کافی وجود داشته باشد. بیشتر افراد آنقدر از کابینت استفاده می‌­کنند که دیگر هیچ فضای خالی برای حرکت آسان باقی نمی‌­ماند.

اگر علاوه بر شما فرد یا افراد دیگری در خانه زندگی می­کنند باید فضای بین کابینت ها و اطراف آشپزخانه را در نظر بگیرید. آیا آنقدر عرض دارد که دو نفر بتوانند راحت از کنار یکدیگر عبور کنند؟ آیا می توانید یک درب کابینت را کاملا باز کنید و هنوز فضای کافی برای ایستادن و دور زدن در آشپزخانه داشته باشید؟

۶ سبک محبوب ترین طراحی چیدمان آشپزخانه

در اینجا ۶ تا از متداول ترین نوع چیدمان آشپزخانه را معرفی می کنیم که شاید در هنگام طراحی آشپزخانه خود بتوانید از آنها الهام بگیرید.

شما مجبور نیستید برای ساختن آشپزخانه‌ی خود از طرح‌های زیر پیروی کنید. شما می‌توانید آشپزخانه‌ی خود را به دلخواه خود بسازید.
اگر اصول طراحی را در نظر بگیرید کاربردی‌ترین و کارآمدترین آشپزخانه را طراحی خواهید کرد.

۱-طراحی آشپزخانه تک دیواری

در آشپزخانه تک دیواره همه چیز در امتداد یک دیوار طراحی و نصب می‌شود. این سبک آشپزخانه بهترین انتخاب برای طراحی چیدمان آشپزخانه کوچک است لذا در فضاهای کوچکتر مانند آپارتمان و زیر شیروانی محبوب‌تر است و اغلب با سبک مدرن‌تر و مینیمالیستی طراحی می‌شود.

کامل‌ترین راهنمای طراحی چیدمان آشپزخانه

اگر می خواهید فضای باز (جزیره) داشته باشید اما جای زیادی ندارید، این نوع طراحی چیدمان آشپزخانه می‌تواند یک گزینه عالی باشد. فقط یک دیوار به وجود می‌آورید تا فضای باقی مانده برای داشتن ناهار خوری یا اتاق نشیمن آزاد شود.
همچنین می توانید از دو نوع کفپوش مختلف برای کمک به تفکیک مناطق استفاده کنید. به عنوان مثال، یک قسمت کاشی کاری شده در جلوی آشپزخانه داشته باشید که در ادامه به قسمت فرش شده برای قسمت نشیمن تبدیل می‌شود.

۲-طراحی آشپزخانه کشتی یا موازی

طراحی چیدمان کابینت آشپزخانه کشتی به این شکل است که شما دو کابینت روبروی هم دارید. این طراحی معمولاً دو دیواره است اما لازم نیست همیشه اینطور باشد. اجرای چیدمان مثلث در این نوع طراحی بسیار کارآمد است.

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که سینک ظرفشویی را در محل مخالف کابینت‌ها قرار دهید و در انتهای کار (در دو طرف) یخچال داشته باشید. این می تواند یک گردش کار خوب در یک فضای کوچک ایجاد کند.
اطمینان حاصل کنید که فضای کافی و مناسب در هر دو طرف اجاق گاز برای کار کردن وجود دارد.

کامل‌ترین راهنمای طراحی چیدمان آشپزخانه
طراحی آشپزخانه کشتی

در طراحی چیدمان آشپزخانه به شکل کشتی دقت داشته باشید که لوازم دکوری و کاربردی دیواری را به تعداد زیاد آویزان نکنید. این می‌تواند فضا را باریک و نور را مسدود کند.
قفسه‌ها می‌توانند باعث جادار دیده شدن فضای آشپزخانه شوند و یک طراحی دوست داشتنی به وجود بیاورند. اما باید در مورد رنگ دقت به خرج دهید. اگر آشپزخانه کوچک است و نور کمتری دارد رنگ‌های تیره باعث خواهد شد تا فضا دلگیر به نظر برسد. پس سعی کنید رنگ دیوارها و سقف و چراغهایی که در آن استفاده می‌کنید روشن باشد.

۳-طراحی آشپزخانه L شکل

چیدمان آشپزخانه به شکل L شامل کابینت های روی ۲ دیوار در زاویه قائم با یکدیگر است. یک کابینت معمولا کمی طولانی تر از دیگری است و باعث شکل L می شود.
داشتن کابینت های بلند (برج) در سمت کوچکتر L می تواند باعث صرفه جویی در فضا شود خصوصاً اگر در سمت طولانی‌تر پنجره ای وجود داشته باشد. این باعث می شود از انسداد نور جلوگیری کنید.
همچنین داشتن کابینت‌های بلند با طول کوتاه‌تر می تواند باعث طولانی‌تر بودن میز کار و افزودن واحدهای دیواری بیشتر در بالا شود. اطمینان حاصل کنید که فضای میز کار کاملاً واضح و مناسب باشد و فاصله کافی بین اجاق گاز و سینک ظرفشویی وجود داشته باشد.

کامل‌ترین راهنمای طراحی چیدمان آشپزخانه

طراحی چیدمان آشپزخانه به شکل L هم مانند طرح آشپزخانه تک دیواری می تواند به ایجاد حس فضای باز کمک کند. اگر فضا اجازه می دهد می توانید یک میز ناهار خوری نیز در آن قرار دهید.

۴-طراحی و چیدمان آشپزخانه U شکل

در طراحی چیدمان آشپزخانه به شکل U کابینت‌ها در اطراف سه دیوار قرار می گیرند تا یک شکل U ایجاد کنند. مانند طرح آشپزخانه دو دیواری تشکیل مثلث کار کاملاً ساده است. سینک ظرفشویی و یخچال و اجاق گاز هر یک روی یک دیوار جداگانه قرار دارند.

شکل U به ویژه اگر بخواهید فضای کار بیشتری داشته باشید بسیار حائز اهمیت است، زیرا از دیوار سوم هم استفاده می‌کنید. اگر آشپزخانه شما به اندازه کافی بزرگ باشد حتی می توانید یک فضای کاملا خالی در مرکز آن به شکل U داشته باشید تا هنگام آشپزی یک منطقه کار یا نشیمن (جزیره) مرکزی ایجاد کنید.

کامل‌ترین راهنمای طراحی چیدمان آشپزخانه
آشپزخانه U(یو)
کامل‌ترین راهنمای طراحی چیدمان آشپزخانه
آشپزخانه یو

دستیابی به کمد های گوشه ای اغلب دشوار است. از آنجا که طرح U شکل دو گوشه در آشپزخانه شما ایجاد می کند در نظر گرفتن مکانیسم های گوشه ای مفیدی حائز اهمیت است تا بتوانید حفظ فضای قابل دسترس را به حداکثر برسانید.

۵-طراحی آشپزخانه شبه جزیره

طراحی چیدمان آشپزخانه شبه جزیره طوری است که یکی از محل‌های کابینت بیرون آمده از آشپزخانه مقابل دیوار نیست. تفاوت اصلی آشپزخانه شبه جزیره این است که این قسمت اضافی از هر دو طرف قابل دسترسی است.

طرح شبه جزیره به نوعی طرح اضافه شده به طرح‌های دیگر است. این طرح می‌تواند یک آشپزخانه تک جداره را به آشپزخانه ای به شکل L تبدیل کند. ایجاد یک میز باریک یا فضای نشیمن از دیوار به عنوان شبه جزیره در آشپزخانه می تواند یک روش عالی برای معرفی یک عنصر اجتماعی‌تر به طرح آشپزخانه شما باشد.

کامل‌ترین راهنمای طراحی چیدمان آشپزخانه
آشپزخانه جزیره

اگر فضای شما کوچک است می­توانید با این طرح جزیره را به شبه جزیره تبدیل کنید و همچنان جنبه اجتماعی آن را حفظ کنید.

۶- طراحی چیدمان آشپزخانه جزیره

جزیره آشپزخانه مطلوب‌ترین طرح آشپزخانه است. داشتن یک جزیره در آشپزخانه ویژگی است که محبوبیت زیادی دارد. اما برای داشتن این نوع طراحی چیدمان آشپزخانه به فضای بزرگی نیاز دارید.

این ویژگی را می‌توان با هریک از طرح‌های گفته شده ترکیب کرد. این طرح می‌تواند برای کمک به ایجاد یک طراحی کاربردی‌تر به کار گرفته شود و یک نقطه دیگر به مثلث کار اضافه کند.

طراحی چیدمان آشپزخانه جزیره همچنین می‌تواند با ایجاد یک منطقه نشیمن در یک طرف به ایجاد یک فضا اجتماعی بیشتر کمک کند. در این طرح یک طرف آشپزخانه ویژه‌ی پخت و پز و کار و طرف دیگر آن فضایی خالی برای نشیمن است. فضای کار می‌تواند هر کدام از طرح‌های گفته شده باشد.

یادتان باشد که حتی اگر ایده آشپزخانه جزیره را دوست دارید مراقب باشید که اگر واقعا به جزیره نیاز ندارید این طرح را پیاده سازی نکنید. فدا کردن بخش‌های دیگر به قیمت داشتن جزیره‌ای که اصلا از آن استفاده نخواهید کرد کاملا اشتباه است. در ابتدا باید فکر کنید که آیا فضای کافی برای اینکار وجود دارد یا نه. آیا فاصله کابینت‌ها در قسمت کار به اندازه‌ای است که راحتع بتوانید از آنها استفاده کنید؟ اگر فضا شما کافی نباشد طراحی چیدمان آشپزخانه به شکل شبه جزیره گزینه‌ی بهتری خواهد بود.

جمع بندی

طراحی و جا نمایی لوازم آشپزخانه راحت تر از آن است که بتوانید تصورش را بکنید. ما در این مقاله کوشیدیم به شما ایده‌هایی بدهیم که می تواند در طراحی به کمک شما بیاید. قبل از اینکه شروع به تخریب آشپزخانه خود و بازسازی آن بکنید با در نظر گرفتن مقدار فضای موجود طرح ها و رنگ های مختلف را در نظر بگیرید تا بهترین طراحی را انجام دهید و از کار و نشستن در آشپزخانه خود نهایت لذت را ببرید.

مقاله‌های پیشنهادی:

۱۰ نکته در باره یک آشپزخانه کاربردی

شش وسیله خیلی عجیب در آشپزخانه

تمیزکاری و مراقبت از پارکت

برچسب‌ها:
منبع:

مطالب مرتبط

کابینت آشپزخانه کوچک

بهترین رنگ کابینت آشپزخانه کوچک

امروزه با توجه به اندازه‌ی خانه‌ها آشپزخانه‌ها نیز کوچک شده‌اند و هرکسی می‌خواهد آشپزخانه‌ی خود را بزرگ‌تر از متراژ واقعی نشان دهد. در این مقاله ۷ رنگ کابینت که آشپزخانه‌ی شما را بزرگتر نشان می‌دهد را معرفی کرده‌ایم.

۱۰ آشپزخانه زیبا با رنگ‌هایی زیبا

۱۰ آشپزخانه زیبا با رنگ‌هایی زیبا

در این پروژه‌ها طراحان کاشی‌های روشن و کابینت‌های رنگین را در کنار هم قرار داده‌اند تا بدین ترتیب آشپزخانه‌های سفید و تک رنگ را به چالش بکشند. اگر شما نیز طرفداران استفاده از کابینت‌های رنگی در آشپزخانه‌های خود هستید و می‌خواهید آشپزخانه رنگی و پر انرژی داشته باشید، توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

بهترین برندهای میز ناهارخوری در ایران

بهترین برندهای میز ناهارخوری در ایران

میز ناهارخوری به جز حس خوب دورهمی و غذا خوردن دور آن، می‌تواند یک دکوراسیون خارق‌العاده و بسیار زیبا باشد. اما در این میان نکات ریزی هست که بخش زیادی از آن را در راهنمای خرید میز ناهارخوری، مورد بررسی قرار دادیم و بخشی که مربوط به انواع مدل‌ها و برندهای میز ناهارخوری است را در این نوشته بیشتر باز خواهیم کرد.


۲ Responses

دیدگاه خود را بنویسید