اصول نورپردازی آشپزخانه چیست

اصول نورپردازی آشپزخانه چیست

برای ایجاد نورپردازی اصولی در آشپزخانه از وسایل مختلف نورپردازی استفاده می کنند. آشپزخانه خانه شما جایی است که بیشتر فعالیت‌های روزانه شما انجام می شود و برای تبدیل آن به مکانی شاد و پر انرژی نیاز به نور مناسب دارد. اصول نورپردازی آشپزخانه به انواع نورپردازی این فضا بستگی دارد و البته، قبل از کار بر روی اصول اولیه، ابتدا باید پیش نیازها را بدانید. با توجه به اینکه اهمیت نورپردازی در آشپزخانه زیاد است در ادامه همراه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با نورپردازی آشپزخانه و انواع چراغ‌هایی که می‌توانید در آشپزخانه استفاده کنید، آشنا کنیم.

نورپردازی آشپزخانه

بدون شک در مورد دکوراسیون آشپزخانه نباید از تاثیر نورپردازی و نقش آن در زیبایی دکوراسیون آشپزخانه غافل شد. نور کافی و مناسب یکی از ارکان اصلی یک آشپزخانه مدرن و شیک است و کمبود آن فضا را دلگیر و بسته جلوه می دهد. این مورد به ویژه در آشپزخانه های جدید و مدرن بسیار مهم است. چرا که خانه ها و آشپزخانه های امروزی نسبت به گذشته فضاهای بسیار کوچک تری دارند و اکثر اتاق ها و به طور کلی محیط خانه فاقد نور و اغلب فاقد پنجره و نورگیر هستند. آشپزخانه قلب هر خانه ای است. اینجا جایی است که همه اعضای خانواده هر روز صبحانه، ناهار و شام را با هم می خورند و بخشی از وقت خود را در این فضا می گذرانند. بنابراین روشنایی و نورپردازی در آشپزخانه بسیار اهمیت دارد.

مزایای نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه می تواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد. اولین مزیتی که می توان به آن اشاره کرد افزایش افزایش راندمان و انجام سریع کارهای آشپزخانه است. کسانی که در مکان‌های کم نور زندگی می‌کنند معمولا کسل هستند و نمی‌توانند کارهای خود را به نحو احسن پیش ببرند. با نور کافی در آشپزخانه خود می توانید بهترین عکس ها را از نوع غذایی که تهیه می کنید بگیرید و از پخت و پز لذت ببرید. علاوه بر این، نورپردازی آشپزخانه می تواند هزینه های انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد مثلا با داشتن چراغ‌های ال ای دی، می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید و در نتیجه هزینه‌های خود را کم کنید.

چه نوع چراغی برای آشپزخانه انتخاب کنیم؟

در این بخش در مورد انواع روشنایی که می توانید در آشپزخانه خود استفاده کنید ، بحث خواهیم کرد.

مدل میز ناهارخوری سلطنتی

چراغ‌های سقفی

چراغ های سقفی معمولا برای آشپزخانه هایی که دارای فضای بزرگ و نور طبیعی کافی هستند مناسب هستند.

اهمیت نورپردازی در آشپزخانه

چراغ های دیواری

چراغ های دیواری برای آشپزخانه هایی با فضای کم مناسب هستند. این چراغ ها را می توان بر روی دیوار نصب کرد و برای نور مطلوب مورد نیاز، به بالا و پایین تغییر داد.

اصول نورپردازی آشپزخانه چیست

چراغ های مخصوص آشپزخانه

این چراغ ها برای آشپزخانه هایی که نیاز به نور مستقل دارند مناسب است. این نوع چراغ ها معمولا دارای چراغ های LED هستند و با استفاده از کنترلر می توانید روشنایی مورد نیاز را تنظیم کنید.

روش‌های نور‌پردازی آشپزخانه

نورپردازی با توجه به قسمت های مختلف منزل به روش های مختلفی انجام می شود. برای روشنایی آشپزخانه، این کار معمولاً به روش های زیر انجام می شود:

۱. نور‌پردازی سقف آشپزخانه

تکیه بر نوری که از سقف به مرکز آشپزخانه می تابد، موجب خواهد شد تا محیط کار برای آماده‌‌سازی مواد غذایی در سایه قرار بگیرد.  . توصیه می شود از این نور که مستقیماً از مرکز سقف تابش می شود همراه با نورپردازی برجسته برای روشن کردن کابینت ها استفاده کنید تا از ایجاد سایه های آزار دهنده جلوگیری شود.

۲. نور‌پردازی بالای سینک و ظرفشویی آشپزخانه

برای روشنایی آشپزخانه جهت سینک بهتر است از پرتو نور عرضه شده که مستقیماً بالای سینک و زیر کابینت قرار می گیرد استفاده کنید. سینک ها معمولا در مکانی نصب می شوند که نور طبیعی در طول روز به آنها نمی تابد. هم‌چنین بیشتر مواقع در نبود نور طبیعی، نیاز به استفاده از سینک وجود دارد. بنابراین بهتر است چند نور نقطه‌ای یا چند آویز کوچک بالای سینک قرار دهید. اما مراقب باشید که شدت نور این منابع نور زیاد نباشد.

۳. نورپردازی داخل هود، شلف‌ها و ویترین‌های آشپزخانه

نورپردازی در این قسمت ها به زیبایی دکوراسیون آشپزخانه شما کمک شایانی می کند. از لامپ‌های توکار، شیلنگ‌ها و ریسه‌های مخفی برای نورپردازی آشپزخانه در قسمت شلف‌ها و ویترین‌ها که معمولاً در کنج دیوار‌ها قرار می‌گیرند، استفاده کنید. البته این روش برای باکس هایی که وسایل برقی مانند مایکروویو در آنها قرار می گیرد نیز کاربرد دارد. همچنین استفاده از یک منبع نور با شدت قوی در زیر هود ضرورت دارد.

۴. نورپردازی کشوهای کابینت‌ آشپزخانه

به یاد داشته باشید که در این قسمت از چراغ های آشپزخانه باید از چراغی استفاده کنید که با باز کردن کابینت روشن و با بستن کابینت خاموش شود.

۵. نور‌پردازی کانتر (جزیره)

کانتر یکی از بخش های اصلی روشنایی آشپزخانه است، زیرا اغلب برای تهیه غذا از آن استفاده می شود. بنابراین داشتن نورپردازی مناسب در این قسمت بسیار مهم است. برای روشن کردن کانتر می‌توانید چراغ‌های زیر کابینتی استفاده کنید. برای روشن کردن سطح کانتر بهتر است از منابع نوری استفاده کنید که نور را به طور منظم نور را روی سطح پیشخوان پخش کنند.

اصول نورپردازی آشپزخانه

در امر نورپردازی سه اصل مهم است که باید آنها را رعایت کنید:

  1. محیط: محیط، منبع اصلی نور شما خواهد بود، چه نور طبیعی و چه نور مصنوعی، با کمک وسایل نوری.
  2. انتخاب وسیله مناسب روشنایی: انتخاب درست وسیله نوری تاثیر زیادی در روشنایی آشپزخانه دارد. علاوه بر نوری که از بیرون وارد آشپزخانه می شود؛ میتوانید از وسیله های نوری متنوعی نیزاستفاده کنید تا شما را قادر سازد تا در سراسر آشپزخانه حرکت کنید.
  3. رنگ محیط و وسیله های اطراف: رنگ محیط و تجهیزات آشپزخانه تاثیر زیادی در ایجاد یک نوردهی بیشتر دارد. هرچه رنگ های بکار رفته در وسیله ها روشنتر باشد روشنایی بیشتری به محیط القا میشود و هرچه قدر رنگ ها تیره باشند باعث تاریک شدن محیط آشپزخانه میشوند؛ رنگ ها همچنین بر احساسات و خلق و خوی فردی تأثیر می گذارند که برای انجام فعالیت های روزانه مفید است.
برچسب‌ها: ,
منبع: sefidgroup.com

مطالب مرتبط

کابینت آشپزخانه کوچک

بهترین رنگ کابینت آشپزخانه کوچک

امروزه با توجه به اندازه‌ی خانه‌ها آشپزخانه‌ها نیز کوچک شده‌اند و هرکسی می‌خواهد آشپزخانه‌ی خود را بزرگ‌تر از متراژ واقعی نشان دهد. در این مقاله ۷ رنگ کابینت که آشپزخانه‌ی شما را بزرگتر نشان می‌دهد را معرفی کرده‌ایم.

۱۰ آشپزخانه زیبا با رنگ‌هایی زیبا

۱۰ آشپزخانه زیبا با رنگ‌هایی زیبا

در این پروژه‌ها طراحان کاشی‌های روشن و کابینت‌های رنگین را در کنار هم قرار داده‌اند تا بدین ترتیب آشپزخانه‌های سفید و تک رنگ را به چالش بکشند. اگر شما نیز طرفداران استفاده از کابینت‌های رنگی در آشپزخانه‌های خود هستید و می‌خواهید آشپزخانه رنگی و پر انرژی داشته باشید، توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

بهترین برندهای میز ناهارخوری در ایران

بهترین برندهای میز ناهارخوری در ایران

میز ناهارخوری به جز حس خوب دورهمی و غذا خوردن دور آن، می‌تواند یک دکوراسیون خارق‌العاده و بسیار زیبا باشد. اما در این میان نکات ریزی هست که بخش زیادی از آن را در راهنمای خرید میز ناهارخوری، مورد بررسی قرار دادیم و بخشی که مربوط به انواع مدل‌ها و برندهای میز ناهارخوری است را در این نوشته بیشتر باز خواهیم کرد.


دیدگاه خود را بنویسید