فضای مورد نیاز میز ناهارخوری

فضای مورد نیاز میز ناهار خوری-فاصله ناهار خوری از مبلمان

میز ناهارخوری دارم ولی حیف که نمی توانم از آن استفاده کنم. چون فضای کافی برای آن ندارم. این جمله‌ای است که شاید خیلی شنیده باشید. احتمالا اولین چیزی هم که بعد از شنیدن آن به ذهنتان می‌آید این است که چرا میز ناهارخوری را مناسب فضای موجود در نظر نمی گیرید. ابعاد میز غذاخوری باید طوری انتخاب شود که فضای مناسب برای استفاده از آن وجود داشته باشد. اگر فضای مورد نیاز میز ناهارخوری را در خانه‌ی خود داشته باشید در این صورت شما به صورت کاربردی از میز ناهارخوری استفاده خواهید کرد. در گذشته یک فضای خاص برای اتاق غذاخوری اختصاص داده می شد اما امروزه سبک‌های مختلفی برای طراحی فضای میز ناهارخوری وجود دارد.

اصول کلی طراحی فضای مورد نیاز برای میز غذاخوری

شکل و اندازه اتاق تاثیر زیادی روی تعیین شکل و اندازه مناسب میز ناهارخوری دارد. اگر قرار است اتاق عذاخوری با آشپزخانه ترکیب شود قطعا باید فضا بزرگتر باشد. یعنی از هر طرف میز حداقل ۱۲۰ سانتی متر فضای خالی وجود داشته باشد. حداقل فضای خالی که باید در اطراف میز ناهاخوری مستطیل شکل وجود داشته باشد ۸۰ سانتی متر است. این فضا برای میزهای دایره ای حداقل ۱۰۰ سانتی متر یا یک متر در نظر گرفته می شود.

استفاده از اپن آشپزخانه به عنوان میز

صرف نظر از اینکه میز غذاخوری شما چه سایزی دارد یک قانون کلی برای فضای آن وجود دارد. اصل این است که فرشی که زیر میز ناهارخوری شما پهن شده است باید از نظر سایز با میز شما مطابقت داشته باشد. یعنی پس از قرار دادن صندلی‌ها در کنار میز از هر طرف آن باید حداقل ۶۰ سانتی متر فضای آزاد وجود داشته باشد.

اگر خانه شما کوچک و به اصطلاح نقلی است فضای بزرگی برای میزناهارخوری نخواهید داشت. در این صورت بهتر است میز ناهارخوری در آشپزخانه یا نزدیک آن قرار بگیرد. حتی شما می توانید از اپن آشپزخانه به عنوان میز استفاده کنید. در این موارد باید صندلی‌های شما دو یا نهایتا ۴ نفره باشند. اما شما دیگر نمی توانید به غذاخوردن مهمان روی میز فکر نمائید. ناگفته نماند که میزهای تاشو در این موارد گزینه‌های مناسبی هستند. این میزها به راحتی باز و بسته می شوند بنابراین هنگامی که به آن نیاز ندارید می توایند قسمت اضافه را تا کنید.

نکته بسیار مهم دیگر این است که میز ناهارخوری اصلا نباید در مسیرهای دسترسی قرار بگیرد. چرا که حرکت را دشوار خواهد کرد و غذا خوردن روی آن هم لذتی نخواهد داشت. اگر سایز خانه شما متوسط است می توانید میزناهارخوری را در گوشه ای از سالن یا در اتاق ناهار خوری بگذارید.

فضای مناسب میز ناهارخوری-دکوراسیون خانه-میز ناهارخوری

همچنین رنگ فضای ناهارخوری از اهمیت خاصی برخوردار است. اعضای خانواده دور این میز جمع می شوند تا با خوردن غذا لحظات خوشی در کنار هم سپری کنند. بنابراین باید در این فضا از رنگ‌های گرم و شاد استفاده شود.

فضای مورد نیاز میز ناهارخوری ۱۲ نفر

اگر دوست دارید از یک میز ناهارخوری ۱۲ نفره استفاده کنید فضای مورد نیاز شما باید حداقل ۴/۳ ×۴/۹ متر باشد. فرقی نمی کند قرار است میز مستطیل باشد یا گرد. چنانچه ترجیح می دهید اطراف میز به حد کافی آزاد باشد و بتوانید در آن به راحتی رفت و آمد کنید باید اندازه ۴ ×۶ متر را در نظر بگیرید. این فضا معمولا در خانه‌های سنتی یافت می شود. در این خانه‌ها فضایی بزرگ و مناسب برای هر قسمت در نظر گرفته شده است. بنابراین به هر شکلی می توان برای طراحی در آن مانور داد.

فضای مورد نیاز میز ناهارخوری ۸ نفره

میزغذاخوری ۸ نفره یا به صورت مستطیل، بیضی یا گرد طراحی می شود. میز ناهارخوری ۸ نفره گرد حداقل قطر ۱۵۲ دارد و قطر ایده آل آن می تواند به ۲۱۳ هم برسد. اگر شکل این میز مستطیل باشد معمولا طول آن ۱۸۰ و عرض آن ۱۱۰ سانتی متر است. برای نوع بیضی طول می‌تواند بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ و ۹۰ تا ۱۱۰ متغیر باشد. برای میز غذاخوری ۸ نفره دست کم به یک فضای ۳×۴ باشد.

هر چه اندازه میز از ۱۸۰ سانتی متر بیشتر باشد امکان گپ و گفت افراد از آن طرف میز سخت تر می شود. در این موارد افراد بیشتر ترجیح می دهند با افراد کناری خود حرف بزنند تا با افرادی که در مقابل آنها نشسته اند.

میزهای مربعی شکل برای اتاق‌های کوچک گزینه مناسبی نیستند. مگر اینکه قصد داشته باشید برای صرفه جویی در فضا یکی از اضلاع آن را به دیوار بچسبانید. توجه داشته باشید که قرار دادن یک میز دایره‌ای در یک اتفاق مربع شکل باعث می شود برای کمدها و دکورهای گوشه اتاق فضا بوجود بیاید. در کل برای اتاق‌های کوچک میزهای مستطیل شکل گزینه بهتری هستند. اندازه این میزها با توجه به فضاتی مناسب انتخاب می شود. در کل میزهای مستطیل شکل در بین سایر اشکال رایج ترین هستند. چرا که فضای کمی اشغال می کنند .

فضای مورد نیاز میز ناهارخوری ۶ نفره

اگر میز غذاخوری شش نفره گرد باشد حداقل قطر آن ۱۳۷ و قطر ایده آل آن ۱۸ خواهد بود. اگر میز غذاخوری شش نفره شما مستطیل یا بیضی باشد بین ۷۵ تا ۹۰ سانتی متر عرض و بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانتی متر طول خواهد داشت. با توجه به این اندازه‌ها حداقل فضایی که برای این میز لازم است ۲.۵×۳ است. در این صورت در اطراف هر چهار ضلع فضای کافی برای حرکت مناسب وجود خواهد داشت.

فضای مورد نیاز میز ناهارخوری ۴ نفره

اگر میز ناهار خوی شما گرد باشد حداقل قطر آن ۹۲ و حداکثر قطر ایده آل آن ۱۵۲.۵ خواهد بود. اگر میز ۴ نفره به شکل بیضی یا مستطیل باشد عرض آن می‌تواند بین ۷۵ تا ۹۰ سانتی متر و طول آن بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانتی متر متغیر باشد.

میزهای مربعی شکل برای اتاق‌های کوچک گزینه مناسبی نیستند. مگر اینکه قصد داشته باشید برای صرفه جویی در فضا یکی از اضلاع آن را به دیوار بچسبانید. توجه داشته باشید که قرار دادن یک میز دایره‌ای در یک اتفاق مربع شکل باعث می شود برای کمدها و دکورهای گوشه اتاق فضا بوجود بیاید.

در کل برای اتاق‌های کوچک میزهای مستطیل شکل گزینه بهتری هستند. اندازه این میزها با توجه به فضاتی مناسب انتخاب می شود. در کل میزهای مستطیل شکل در بین سایر اشکال رایج ترین هستند. چرا که فضای کمی اشغال می کنند

فضای مورد نیارز برای میز غذاخوری ۲ نفره

ابعاد استاندارد برای میزناهارخوری دو نفره مربع ۷۵ سانتی متر است. اگر هم شکل آن گرد باشد قطر تقریبا ۹۰ سانتی متر یا سه فوت ( مساوی با ۴۴/۹۱ سانتی متر مناسب خواهد بود. این میزها معمولا مناسب فضاهای کوچک هستند. حتی در آشپزخانه‌های نقلی هم می توان از آنها استفاده کرد.

این میزهای یک متری را می توان به راحتی روی یک فرش ۱ ×۲ متر قرار داد. حتی اگر فضای شما از این مقدار کمتر باشد می توانید یک ضلع میز را به دیوار بچسبانید تا استفاده از آن راحت تر باشد.

برچسب‌ها:
منبع:

مطالب مرتبط

کابینت آشپزخانه کوچک

بهترین رنگ کابینت آشپزخانه کوچک

امروزه با توجه به اندازه‌ی خانه‌ها آشپزخانه‌ها نیز کوچک شده‌اند و هرکسی می‌خواهد آشپزخانه‌ی خود را بزرگ‌تر از متراژ واقعی نشان دهد. در این مقاله ۷ رنگ کابینت که آشپزخانه‌ی شما را بزرگتر نشان می‌دهد را معرفی کرده‌ایم.

۱۰ آشپزخانه زیبا با رنگ‌هایی زیبا

۱۰ آشپزخانه زیبا با رنگ‌هایی زیبا

در این پروژه‌ها طراحان کاشی‌های روشن و کابینت‌های رنگین را در کنار هم قرار داده‌اند تا بدین ترتیب آشپزخانه‌های سفید و تک رنگ را به چالش بکشند. اگر شما نیز طرفداران استفاده از کابینت‌های رنگی در آشپزخانه‌های خود هستید و می‌خواهید آشپزخانه رنگی و پر انرژی داشته باشید، توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

بهترین برندهای میز ناهارخوری در ایران

بهترین برندهای میز ناهارخوری در ایران

میز ناهارخوری به جز حس خوب دورهمی و غذا خوردن دور آن، می‌تواند یک دکوراسیون خارق‌العاده و بسیار زیبا باشد. اما در این میان نکات ریزی هست که بخش زیادی از آن را در راهنمای خرید میز ناهارخوری، مورد بررسی قرار دادیم و بخشی که مربوط به انواع مدل‌ها و برندهای میز ناهارخوری است را در این نوشته بیشتر باز خواهیم کرد.


دیدگاه خود را بنویسید