چگونه پارکت را تمیز کنیم

چگونه پارکت را تمیز کنیم

در این مقاله سعی داریم به سوالات شما در مورد تمیزکاری و مراقبت از پارکت جواب بدیم. سوالاتی مثل : چند وقت یکبار باید کف چوبم را روغن بزنم؟ از کدام روغن استفاده کنم؟ آیا به ماده تمیز کننده خاصی نیاز دارم یا استفاده از آب شیرین خوب است؟ آیا تفاوتی بین پارکت روغنی و پارکت لاکی وجود دارد؟

پارکت چیست؟

پارکت یک کفپوش چوبی است ، به این معنی که کمی بیشتر از کف لمینت یا بقیه کف پوش ها نیاز به مراقبت دارد. خوشبختانه، راهنمای گام به گام ما تمیز کردن و مراقبت از پارکت را بسیار ساده می کند.

پارکت نوعی کفپوش است که از مواد طبیعی چوب ساخته می شود.برای اینکه بتوانید سلامت پارکت‌های خانه خود را برای سال‌های سال حفظ کنید باید آن را به طور مرتب تمیز کنید (درست مثل کاشی و سرامیک، سنگ و …). به شرطی که خیلی کثیف نباشد ، تمیز کردن آن با آب یا جارو برقی کافی است.

اما تمیز کردن به تنهایی کافی نیست ؛ مراقبت و نگه‌داری از کفپوش ضروری است ، صرف نظر از اینکه شما پارکت را با سطح رویه روغن یا لاک الکل انتخاب کرده اید نیاز به مراقبت های متفاوت دارند. کفپوش های پارکت روغنی باید در فواصل منظم روغن کاری شوند. حتی پارکت های لاکی محصولات مراقبت ویژه خود را دارند تا در بهترین دیده شوند. جهت آشنایی بیشتر با پارکت و تاریخچه آن به این مقاله مراجعه کنید.

در اینجا نحوه تمیز کردن و نگهداری کف پارکت و کف چوبی آورده شده است:

اولین تمیزکاری باید بعد از نصب انجام شود

پس از خرید پارکت و بعد از نصب، قبل از اینکه برای اولین بار استفاده شود باید آن را کاملاً تمیز کنید. ابتدا باید گرد و خاک و گرد و غبار ناشی از نصب را تمیز کنید و کف را برای تمیزکاری‌های بعدی آماده کنید. سپس پارکتها را با محلوی مخصوص هر نوع تمیز کنید. برای تمیز کردن پارکت روغنی از روغن‌های مخصوص تمیزکاری پارکت طبق دستورالعمل آن استفاده نمائید.برای تمیز کردن پارکتهای لاک شده‌اند، از محلول‌های مخصوص که برای پارکت‌های لاک شده تولید شده است استفاده نمائید. کف باید با استفاده از پارچه ای بدون پرز ، که در این محلول غوطه ور شده و به خوبی محلول آن گرفته شده مرطوب شود. برای مناطق تجاری و مناطقی که بویژه پر رفت و آمد هستند ، مانند راهروها ، آشپزخانه ها و مناطق نشیمن با طرح باز که دسترسی مستقیم به خارج از منزل دارند ، توصیه می کنیم  پس از تمیزکاری سطح جهت مراقبت از پارکت آن را با روغن طبیعی روغنکاری کنید.

جهت تمیزکاری پارکت‌هایی که نه لاک شده‌اند و نه روغنی از دستورالعمل آن استفاده نمائید.

شستشو و مراقبت از پارکت
تمیزکاری پارکت با جاروبرقی

نظافت منظم

برای تمیزکاری روزانه می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید. در صورتی که لکه‌هایی روی پارکت مشاهده کردید پارکت‌های روغنی را با روغن مخصوص و پارکت‌های لاک شده را با محلول‌های مخصوص این نوع پارکت تمیز کنید. برای تمیز کاری از مواد و دستمال‌های خشن استفاده نکنید چون این نوع مواد میتواند به سطح پارکت شما آسب برسانند.

از تمیز کننده‌های غیر معمول مثل چای، یا محلول جوش‌شیرین استفاده نکنید. شاید این تمیز کننده‌ها در کوتاه مدت پارکت را به خوبی تمیز کنند اما در طولانی مدت پارکت را دچار مشکل می‌کنند.

مراقبت و نگهداری از پارکت
تمیز کردن پارکت با آب

مراقبت: روغن کاری و برق انداختن پارکت (تقریباً هر سال یکبار)

ما توصیه می‌کنیم کف پارکت خود را با محلول مخصوص روغنی برق بی‌اندازید و از محلول‌های خانگی که اکثرا محیط بازی یا قلیایی دارند استفاده نکنید. با توجه به اینکه محیط قلیایی و حلال روغن‌ها محسوب می‌شوند و برخی از مواد ساخته شده در خانه به احتمال زیاد محیط قلیایی خواهند داشت لذا با احتمال زیاد به پارکت شما آسیب خواهد رساند. برای پارکت‌هایی که برای پوشاندن سطح چوب از لاک استفاده شده است از محلول مخصوص خودش استفاده نمائید.

روغن کاری پارکت
تمیزکاری و روغن کاری پارکت

مقاله‌های پیشنهادی:

کاملترین راهنمای چیدمان آشپزخانه

۶ترفند سریع و کم هزینه برای تغییر حال و هوای خانه

چگونه دکوراسیون بهاری را به خانه بیاوریم

۱۸ ایده ارزان و کاربردی برای چیدمان اتاق پذیرایی کوچک

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید