خرید لوستر متناسب بودجه شما

«لوستر» برای خانه نمایانگر روشنایی است. وسیله‌ای که از قرن‌ها پیش حتی در کاخ‌ها نیز نقش اصلی را برای روشنایی ایفا می‌کرد. آن زمان که برق نبود، شمع‌های بزرگ و پهن روی چند دایره تودرتو قرار می‌گرفتند و روشنایی را تأمین می‌کردند. لوستر از آن شکل ابتدایی‌اش در سبک زندگی ما وجود داشت و درنهایت هم رسیدیم به لوسترهای امروز که سبک و سیاق متفاوتی دارند. تنوع نورافشان‌ها، میزان روشنایی‌شان و خیلی مسائل دیگر باعث می‌شود برای انتخاب آن‌ها کمی مردد شویم، راهنمایی که در ادامه می‌خوانید می تواند در راستای خرید لوستر متناسب بودجه شما کمکتان کند.

خرید لوستر متناسب بودجه شما

چرا می‌خواهید لوستر بخرید؟ برخی‌ها لوستر را فقط یک وسیله تزیینی برای خانه‌شان می‌دانند اما عده‌ای دیگر به دنبال تأمین نور و روشنایی هستند. قبل از خرید لوستر و سفارش آن باید تکلیف خودتان را مشخص کنید که هدف اصلی‌تان از خرید چیست. اگر صرفاً دنبال نور هستید باید از نوع خاصی از لوستر استفاده کنید که روشنایی بیشتری را مهمان‌خانه‌تان کند و در کنار آن میزان برق مصرفی‌اش هم آن‌قدر زیاد نباشد که آخر ماه مجبور نشوید به‌اندازه همان لوستر، پول برق بدهید.
اما اگر هدفتان صرفاً یک وسیله تزئینی است که حال و هوای خانه‌تان را عوض کند، بازهم باید بسته به متراژ خانه، بلندی سقف، سبک چیدمان منزلتان انتخاب‌های متفاوتی داشته باشید.

کدام قسمت‌های خانه نیاز به لوستر دارند؟ پذیرایی، آشپزخانه و حتی اتاق‌خواب‌ها به فراخور متراژی که دارند می‌توانند با لوستر تزیین شوند و روشنایی ایجاد کنند؛ اما هوشمندی در انتخاب لوستر کاملاً به سلیقه و هوش صاحب‌خانه برمی‌گردد. این‌که بداند برای آشپزخانه نیاز به لوستر تمام کریستال با ابعاد بزرگ نیست. کافیست یک لوستر حبابی یا چوبی بگیرد و دکور آشپزخانه‌اش را کامل کند.
همین‌طور برای اتاق‌خواب. لوستر پرنور و پرزرق‌وبرق به‌هیچ‌عنوان برای اتاق‌خواب مناسب نیست. لوستر اتاق‌خواب باید سبک، ساده با نوری ملایم باشد. ازآنجایی‌که ممکن است به هر دلیلی با خواب‌آلودگی از خواب بیدار شوید اگر لوستر بیش از حد بلند باشد، احتمال این‌که آسیب ببینید زیاد است.
هر چقدر در انتخاب لوستر برای آشپزخانه و اتاق‌خواب نباید سمت لوسترهای بزرگ و پرنور بروید، برای پذیرایی لازم است هر دوی این موارد را در انتخاب تان مد نظر قرار بدهید. ازآنجایی‌که لوستر قرار است جای خالی لامپ‌های مهتابی و آفتابی پرنور را بگیرد، باید بهترینش را انتخاب کنید. البته در تمام این موارد باید متراژ خانه را هم در نظر بگیرید که در ادامه بیشتر از آن خواهیم گفت.
اتاق کودک نیز نیاز به لوستر دارد. بی خطرترین و سبک ترین لوستر را باید به اتاق کودکان اختصاص بدهید و سعی کنید ارتفاع آن به قدری باشد که کودک به هیچ وجه به آن دسترسی نداشته باشد. لوسترهای عروسکی معمولا بهترین گزینه برای اتاق کودک به حساب می‌آیند.

انواع لوستر از نظر جنس و ظاهر؟ لوسترهای کلاسیک از همان دست لوسترهایی هستند که معمولا به رنگ نقره‌ای و طلایی در بازار یافت می‌شوند و لامپ‌های نوک تیز دارند. این سبک از نورافشان‌ها برای خانه هایی که دکور اعیانی و کمی کلاسیک دارند مناسب ترند. دسته دیگر نورافشان‌ها که طرفداران شان هم زیاد است، آن‌هایی هستند که با انواع و اقسام کریستال‌ها ساخته شده‌اند. بعضی‌های شان کریستال‌های گرد دارند و برخی دیگر کریستال‌های چند ضلعی تراش خورده.
جدا از این دو دسته، یک دسته لوستر کلاسیک دیگر هم وجود دارد که قدیمی نیستند اما به سبک قدیم ساخته شده اند. ترکیبی هستند از فلز طلایی و مسی با شیشه‌های مات که روی آن‌ها طراحی شده است. این سبک لوسترهای نسبتا بزرگ برای پذیرایی‌‌‌‌‌‌‌هایی مناسب هستند که مبلمان استیل و منبت‌کاری شده دارند و همخوانی رنگ لوستر با سرویس نهارخوری و پذیرایی نمای خوبی را به تصویر می‌کشد.

لوسترهای شاخه‌ای نیز چند سالی است که به جمع نورافشان‌ها اضافه شده‌اند و برای آنانی که طرفدار وسایل خاص هستند و لوسترهای معمولی سلیقه شان را تأمین نمی کنند گزینه خوبی به حساب می‌آیند.

دسته آخر که این روزها طرفداران زیادی دارد، لوسترهای فانتری و مدرن هستند. در ساخت این دست نورافشان‌ها بیشتر از حباب‌های شفاف و مات استفاده می‌شود که با سیم‌های محکم به یکدیگر متصل شده‌اند. خانه‌های به اصلاح «وایت هوم» معمولا با این سبک نورافشان‌ها تزئین می‌شوند. هم روشنایی‌شان خوب است، هم قیمت مناسب دارند و هم این‌که ظاهرشان مدرن و خوشایند است.

کدام لوسترها با بودجه شما تناسب دارند؟

نوع لوسترمیانگین قیمت
لوسترهای کلاسیک۲ تا ۳۰ میلیون
لوسترهای ریسه‌ای۶۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان
لوسترهای فانتزی۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان
لوسترهای چوبی۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان
لوسترهای پلاستیکی یا کاغذی۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان

لوسترهای کلاسیک: لوسترهای کلاسیک و آن‌هایی که به سبک و سیاق قدیم ساخته شده‌اند قیمت بالایی دارند. اگر جنس‌شان آنتیک و با طراحی خاص باشد، قطعا برای آن باید رقم بسیار بالایی پرداخت کنید.
این دست لوسترها برای خانه‌های بزرگ و سالن‌های لوکس مناسب هستند. جنس بدنه این لوسترهای
برنزی و برنجی است که اغلب با طلا، آبکاری شده‌اند. این دست لوسترها حس حضور در خانه‌های بسیار لوکس را به آدم می‌دهد. رنج قیمتی این لوسترها از حدود ۲ میلیون شروع می‌شود به ۲۰-۳۰ میلیون هم می‌رسد.

خرید لوستر متناسب بودجه شما

لوسترهای ریسه‌ای: این لوسترها از سیم‌های شاخه‌ای و کریستال ساخته شده‌اند و کاملا به سقف وصل می‌شوند. برای خانه‌هایی که سقف بلند دارند انتخاب مناسبی به حساب می‌آیند، تلألو نور و کریستال نمای جذابی به خانه می‌دهد، مخصوصا اگر از این لوسترها در سالن پذیرایی استفاده کنید. قیمت این لوسترها معمولا از ۶۰۰هزار تومان شروع می‌شود و گاهی تا ۳میلیون هم می‌رسد.

لوسترهای فانتزی: لوسترهای فانتزی معمولا شکل مدرن و امروزی دارند و سبک هستند. این روزها که خانه‌های سفید (White House) روی بورس هستند، تعداد علاقه‌مندان به لوسترهای فانتزی و سبک بیشتر از قبل شده است. این لوسترها معمولا اگر سفارشی با جنس خاص نباشند، قیمت مناسبی دارند. در این لوسترها از کریستال و شیشه استفاده نمی‌شود. جنسشان معمولا از فلزهای سبک یا پلکسی هستند و ساختار پیچیده‌ای ندارند. این لوسترها برای اتاق مطالعه و کار بهترین انتخاب هستند. قیمت این لوسترها از ۲۰۰هزار تومان تا ۶۰۰هزار تومان متغیر است.

لوسترهای چوبی: لوسترهای چوبی معمولا لوسترهای ارزان‌قیمت به حساب می‌آیند.این لوسترها معمولا از جنس ام‌دی‌اف سبک هستند و برای تزیین خانه‌هایی که دکور چوبی دارند بسیار مناسب هستند. از طرف دیگر نصب آسان این لوسترها، جا به جایی راحت و قیمت بسیار مناسب شان باعث شده طرفدارن زیادی داشته باشد. برای خرید این لوسترها باید چیزی حدود ۱۵۰ تا ۵۰۰هزار تومان هزینه کنید.

لوسترهای پلاستیکی یا کاغذی: لوسترهای پلاستیکی یا از جنس کاغذ مقاوم نیست چند سالی است وارد بازار شده‌اند. آن‌ها معمولا با شکل‌های ساده کروی یا مستطیل در دسترس هستند. خریدن این لوسترها به اقتصاد خانواده فشاری وارد نمی کند و هر زمان که نیاز باشد می‌توانید بدون نگرانی از این‌که ضرر خواهد کرد آن‌ها را عوض کنید. این لوسترها از ۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰هزار تومان قیمت دارند.

چه لوستری برای خانه شما مناسب است؟
حالا که به انواع و اقسام نورافشان‌ها و قیمت‌های حدودی آن‌ها اشراف پیدا کردید، باید نکته دیگری را هم در خرید مد نظر قرار بدهید. این‌که خانه شما چه سبکی دارد، متراژ خانه‌تان چقدر است و به فراخور متراژ نیاز به چند لوستر دارید. تمام این ها در تصمیم گیری شما تاثیرگذار خواهند بود.
همان طور که نمی‌شود در پذیرایی یک خانه ۵۰ متری از لوستر کریستال و گران قیمت بزرگ استفاده کرد، لوسترهای حبابی و کوچک نیز برای پذیرایی‌های بزرگ مناسب نیستند؛ چه از نظر زیبایی و چه از نظر روشنایی. انتخاب شما باید بر اساس متراژ خانه‌تان باشد و اگر پذیرایی تان بزرگ است، نیاز دارید دو تا سه لوستر خریداری کنید و در صورت نیاز حتی نورافشان‌ها کوچک دیواری را نیز در نظر بگیرید تا زیبایی و روشنایی منزلتان تأمین شود.
بلندی و کوتاهی سقف نیز از آن دست معیارهای ضروری در انتخاب لوستر است. اگر سقف خانه تان خیلی بلند نیست، بهتر است از لوسترهای آویزدار استفاده نکنید. بعد از مدتی تردد کنار این نورافشان‌ها برای تان سخت می‌شود. یا سرتان به آن گیر می‌کند، یا ممکن است به آن آسیب برسد.

لوسترهای اقتصادی
انتخاب لوستر نامناسب می‌تواند هر ماه هزینه زیادی را به شما تحمیل کند؛ مثلا پول برق. اگر لوستر شما به جای یک چراغ کم مصرف و پرنور نیاز به چراغ‌های پر مصرف و کم نور داشته باشد، قطعا آخر ما با فیش برقی رو به رو می‌شوید که برق از سرتان می‌پراند. زمان خرید لوستر، حتما به صرفه اقتصادی آن توجه کنید.
با خرید لامپ‌های با کیفیت و کم مصرف ممکن است یکبار جیب تان خالی شود، اما قطعا اگر در این مورد انتخاب درستی نداشته باشید، مجبور می‌شوید هر ماه هزینه هنگفتی را به خود و خانواده تان تحمیل کنید.

هر چند یک نکته را نیز باید در نظر بگیرید، اگر مستاجر هستید و قرار است هر سال خانه‌تان را عوض کنید و لوسترهایتان را هم با خود ببرید، باید در انتخاب آن کمی بیشتر دقت کنید. شکستن حباب‌های لوستر، کریستال‌ها و شیشه‌های طرحدار ماتی که داخل آن کار شده‌اند، ممکن است لوستر شما را تا ابد بدون استفاده بگذارد، مگر این‌که از قبل مطمئن شوید که می‌توانید نمونه‌اش را پیدا کنید.

مجله دیوار

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید