کفپوش سنگی برای خانه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

انتخاب کفپوش مناسب برای خانه-بررسی کفپوش خانه موقع خرید

دوست‌ دارید کفپوش خانه‌تان از چه جنسی باشد؟ چوب، سرامیک، پلاستیک PVC ؟ یا سنگ؟ یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای پوشاندن کف خانه، «سنگ» است که بعد از سرامیک در جایگاه دوم کفپوش‌های مورد استفاده در خانه‌ها قرار دارد.
به همین دلیل در این مطلب نکاتی را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم که در بررسی کفپوش سنگی خانه به کارتان می‌آید. اگر قصد اجاره یا خرید خانه‌ای را دارید یا می‌خواهید نوع کفپوش خانه‌تان را عوض کنید با استفاده از این نکات می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

سخت و مقاوم مثل سنگ

اگر نوع مرغوب سنگ مورد استفاده قرار گیرد، جلوه خاصی به خانه می‌دهد، اما اگر سنگ خیلی ارزان و بی‌کیفیت باشد احتمالا بعد از مدتی دلتان را می‌زند.
قطعا مهم‌ترین ویژگی سنگ، مقاوم بودن آن نسبت به کفپوش‌های دیگر است. کفپوش‌های سنگی، سالیان سال بدون دردسر زیر پایتان خواهند بود و به همین دلیل هنوز هم خیلی از قدیمی‌ها، بهترین نوع کفپوش را سنگ می‌دانند.

بیشتر بخوانید: استفاده از سنگ کوارتز در ساختمان

انواع سنگ‌هایی که در ساختمان به‌کار برده می‌شوند

یادتان باشد که سنگ‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که البته تشخیص آن‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. سنگ گرانیت، مرمر، تراورتن و مرمریت، معروف‌ترین سنگ‌هایی هستند که در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته مدل‌های دیگر هم وجود دارد که هر یک ویژگی‌ها و قیمت خاص خود را دارند. مثلاً گرانیت و مرمریت به‌دلیل مقاوم بودن و نفوذناپذیری در برابر رطوبت گران‌تر‌ هستند و مرمر و تراورتن به نسبت ارزان‌تراند. برای اینکه بدانید کدام سنگ برای کف خانه استفاده شده در گام اول حداقل از صاحب یا سازنده خانه بخواهید نوع سنگی که برای کفپوش استفاده کرده را اعلام کند.

بیشتر بخوانید: ۵۱ مدل چیدمان مبل و میز ناهار خوری در پذیرایی

سنگ مناسب هر قسمت در خانه
انتخاب بهترین سنگ در پله ها-

ویژگی‌های انواع مختلف سنگ

سنگ‌های گرانیت‌، سخت، بادوام در برابر نفوذ آب و اثر ضربه هستند. سنگ مرمر در برابر هوازدگی، گازها و باران‌های اسیدی مقاومت دارد و نور را از خودش عبور می‌دهد. مرمریت هم مقاومت بالا در مقابل هوازدگی و رطوبت دارد. تراورتن هم سنگ نسبتاً صاف و جاذب آب است، قیمتش هم نسبت به دیگر سنگ‌ها کمتر است.

کدام سنگ برای کدام بخش خانه مناسب است؟

بد نیست بدانید چه سنگی برای کجای خانه مناسب است. یادتان باشد سنگ‌ها برای نمای داخلی و کفپوش، نمای خارجی خانه، پله‌ها، پاگردها، حمام و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. توصیه کارشناسان این است که برای نمای خارجی ساختمان و حیاط از تراورتن، برای پله‌ها و پاگردها از گرانیت و برای کفپوش داخلی خانه از سنگ مرمر استفاده کنید. سنگ سرویس‌های بهداشتی و حمام هم باید مقام در برابر مواد شوینده و رطوبت باشد.

بیشتر بخوانید: پارکت چیست؟

بررسی سالم بودن سنگ‌های استفاده شده در خانه

به سیاهی یا خوردگی سنگ دقت کنید

دقت کنید که بخشی از سنگ کفپوش خانه سیاه نشده باشد. برخی‌ها فکر می‌کنند که چون سنگ، کفپوش مقاومی است می‌توانند از اسیدها برای شست‌وشوی آن‌ها استفاده کنند. این کار باعث سیاه شدن سنگ می‌شود، پس دقت کنید که این ایراد در کفپوش خانه نباشد. حتی ممکن است استفاده از جرم‌گیر باعث خوردگی بخشی از سنگ کف خانه شده باشد که در این صورت برای برطرف شدن مشکل باید از سنگ‌تراش‌ها کمک بگیرید.

کفپوش سنگی برای خانه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ترک، شکستی و خرابی سنگ‌ها را بررسی کنید

در بررسی کفپوش سنگی خانه باید دقت کنید که آن‌ها باید بدون ترک، شیار، شکستگی و رگه‌های پوسیده باشد. روش تشخیص ترک نداشتن و پوسیده نبودن سنگ هم این است که وقتی به سنگ با یک شی فلزی ضربه می‌زنید باید صدای شیشه بدهد.

به جلای سنگ توجه کنید

کفپوش سنگی خانه باید جلا داشته باشد، اگر نداشت نیاز به ساب و جلا دادن مجدد دارد تا خانه را زیبا و شکیل نشان دهد.
همچنین دقت کنید که ممکن است روی سنگ کف خانه، رنگ، سیمان، گچ یا مصالح دیگر ساختمانی ریخته باشد، برای برطرف کردن این ضایعات از روی سنگ باید از یک سابزن دعوت کنید تا کفپوش سنگی خانه را ساب بزند. البته این کار هر چند سال یک بار برای یکدست و شفاف شدن سنگ‌های کف خانه لازم است، طوری که انعکاس لامپ‌های خانه روی سنگ دیده شود.

سنگ‌ها باید تراز باشند

یک ایراد که شاید در کفپوش سنگی خانه وجود داشته باشد هم تراز نبودن قطعات سنگی با یکدیگر است. اگر این هم‌تراز نبودن خیلی زیاد باشد که باید نصاب بیاید و مشکل را برطرف کند، اما اگر میزانش کم باشد با کف‌سابی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

بیشتر ببینید: بیش از ۱۰۰ طرح میز کامپیوتر جدید

با چه محلولی سنگ‌ها را بشوییم؟

اگر در خانه جدید ساکن شدید به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای شست‌وشوی کفپوش سنگی خانه از محلول آب ولرم و پودر صابون استفاده کنید. آب و پودر ماشین ‌لباسشویی هم خوب است.

خانه‌های به جا مانده از دوران قدیم، خانه‌هایی هستند که از مصالح مقاوم در آن‌ها استفاده شده است. اگر شما هم دوست دارید سالیان سال بدون دردسر در یک خانه زندگی کنید، کفپوش سنگی بهترین گزینه برای شماست.

حالا با دانستن نکات بالا هنگام بازدید خانه‌ها، نگاه‌ دقیق‌تری به زیر پایتان خواهید انداخت و حواستان هست که هر سنگی هم برای کفپوش خانه مناسب نیست. همچنین می‌دانید که سنگ‌ها هم ممکن است به مرور زمان یا به دلیل شرایط بد نگهداری دچار مشکلاتی شوند.

بیشتر ببینید: جدیدترین طرح‌های میز تلوزیون دیواری

برچسب‌ها: ,
منبع:

مطالب مرتبط

چیدمان جهیزیه دکوراسیون خانه عروس!

چیدمان جهیزیه دکوراسیون خانه عروس!

جهیزیه و چیدمان آنها یکی از دغدغه های همیشگی خانواده عروس بوده و در سالهای اخیر نیز متأسفانه به علت چشم و هم چشمی این نگرانی ها اوج گرفته است.همچنین اجاره های بالا بابت رهن یا اجاره خانه،منجر به کوچکتر انتخاب کردن خانه تازه عروس و داماد شده است.


دیدگاه خود را بنویسید