استفاده از سنگ کوارتز در ساختمان

سنگ کوارتز

اگر می خواهید کفپوش سنگی را در خانه خود نصب کنید ، انتخاب بسیار خوبی انجام داده‌اید! سنگ زیبایی و ظرافت طبیعی می بخشد که هیچ ماده دیگری نمی تواند با آن رقابت کند.

اکنون باید نوع سنگی را که می خواهید نصب کنید را انتخاب کنید. در این مقاله از وب سایت میز صندل درباره استفاده از سنگ کوارتز در ساختمان صحبت می‌کنیم تا بتوانید انتخاب درست داشته باشید.

سنگ کوارتز چیست؟

کوارتز یا دّر کوهی سنگی با سختی ۷ در مقیاس موس است. کوارتز به رنگ و اسامی مختلف دیده شده‌است که یکی از انواع آن عقیق است که به رنگهای کهربائی- زرد- سفید- جگری- جگری مایل به سیاه و سبز دیده شده‌است.[۱]

کوارتز بعد از فلدسپات، دومین ماده کانی فراوان پوسته زمین است. کوارتز از شبکه پیوسته SiO۲ تشکیل شده، بگونه‌ای که هر اتم اکسیژن بین دو چهار وجهی قرار گرفته‌است. بنابراین فرمول عمومی کوارتز SiO۲ می‌باشد. بلورهای کوارتز در شکلهای مختلف یافت می‌شوند و برخی از آن‌ها به عنوان جواهر استفاده می‌شوند.

ویکی ‌پدیا

کیفیت کوارتز

سنگ معدنی کوارتز

کوارتز یک ماده معدنی رایج است که در طبیعت یافت می شود ، اما کاشی کوارتز به جای اینکه از معدن استخراج شوند ، مهندسی می شوند. کوارتز خالص سفید یا بی رنگ است و باافزودن رزین های پلی استر به آن رنگین کمانی از رنگدانه‌ها الگوها و رگه‌هایی به دست می‌آید که نمایی بی‌نظیر ایجاد می‌کند.

این رزین ها باعث می شوند مواد کوارتز در برابر خراش مقاوم ، ضد لک و غیر متخلخل باشند. به این ترتیب ، مواد ساخته شده دارای دوام مناسب است و زیبایی یک سنگ طبیعی را دارد.

کوارتز دارای درجه سختی ۷ است. درجه سختی الماس ۱۰ است ، بنابراین کاملا مشخص است که کوارتز مقاوم و ضد خراش است. به همین دلیل ، کوارتز معمولاً برای کف سازی ، میزهای پیشخوان ، دیوارهای دوش و سایر سطوح پرمصرف در مصارف مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. سنگ کوارتز به آسانی توسط محلول های اسیدی مانند سنگهای دیگر حک نمی شوند و از آنجا که این سنگ بسیار سخت است ، می توانید کف کوارتز را با فشارهای حداکثر ۴۲ کیلوگرم بر سانتی متر مربع(یعی اگر یک وزنه‌ی ۴۲ کیلوگرمی را روی یک تکه از سنگ کوارتز به مساحت یک سانتی متر مربع قرار دهید سنگ نمی‌شکند) بارگیری نمائید.

معایب استفاده از کوارتز برای کف سازی

اگرچه این سنگ بسیار با دوام است اما برخی اوقات به راحتی آسیب می‌بیند.

خرید سنگ کوارتز رز

سنگ کوارتز در اثر ضربه زیاد و شدید می‌توند ترک یا خش بردارد. خوشبختانه، یک متخصص می تواند این نوع کفپوش را ترمیم کند بنابراین ترک ها تقریباً دیده نمی شوند. گرمای زیاد می تواند به کاشی‌های کوارتز آسب برساند. تغییر ناگهانی دما نیز می تواند باعث ترک خوردن آن شود. بهتر است از سنگ کوارتز در فضاهای داخلی استفاده شود. نور مستقیم خورشید می تواند باعث کم رنگ شدن رنگدانه و تار شدن شکاف‌های کاشی شود.

استفاده از سنگ کوارتز در ساختمان
یکی از سنگ‌های زیبا برای کف سازی سنگ کوارتز است

مزایای سنگ کوارتز

هنگام مقایسه انواع مختلف کاشی های سنگی ، این مزایای کوارتز را در نظر بگیرید:

  • این سنگ به آب بندی ، تقویت یا ترمیم مجدد احتیاج ندارد ، زیرا این نوع سنگ معمولا غیر متخلخل است و این زیبایی و تجمل خود را بدون نیاز به نگهداری زیاد حفظ می کند.
  • مقاومت آن خیلی بالاست و می‌توانید سالها بدون مشکل از آن استفاده نمائید.
  • رنگدانه های طبیعی و متنوع به شما امکان می دهند رنگ دقیق مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • کفپوش کوارتز یک سطح با کشش بالا است. این بدان معناست که بعد از خیس شدن در مقایسه با بقیه کفپوش‌ها لغزندگی پایینی خواهد داشت.
  • مقاومت آن در مقابل مواد اسیدی مثل آب لیمو در مقایسه با بقیه‌ی سنگ‌های خیلی بهتر است.
  • با مراقبت و نگهداری مناسب، کوارتز در برابر لکه ها ، کپک و رطوبت خیلی مقاوم است.

نحوه نگهداری از کف کوارتز

با داشتن چنین کفپوش مستحکم و بادوام، شرایط نگهداری حداقل است. با این حال، مراقبت از کاشی‌های کوارتز برای اطمینان از اینکه آنها زیبایی خود را برای سال های زیادی حفظ می کنند، مفید است:

تمیزکاری و نگهداری از سنگ کوارتز

برای جلوگیری از لکه دار شدن سنگ، بلافاصله لکه ها را تمیز کنید. برای جلوگیری از پخش شدن لکه ها به اطراف ، عمل پاک کردن را با دقت انجام دهید و لکه را کاملا تمیز نمائید.

برای جلوگیری از خراشیدگی یک نوار نازک از جنس نمد در زیر پایه‌های مبل، میز و … قرار دهید.

زمین را مرتباً جارو کنید تا گرد و غبار، خاک و شن و ماسه ای که باعث خراش کاشی های کوارتز می شود، پاک شود.

کف سنگ را گاهی با صابون ظرفشویی ملایم و آب گرم تمیز کنید. از پاک کننده های اسیدی، قلیایی یا ساینده که می توانند به سنگ صدمه بزنند خودداری کنید. از پودرهای تمیز کننده یا پدهای ضخیم استفاده نکنید زیرا باعث خراش سطح می شود.

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید