کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز ، بادوام ترین ها کدام اند؟!

انتخاب کفپوش مناسب مخصوصا اگر برای فضای باز باشد مسئله بسیار مهمی است که گزینش غلط آن به جز خلق مسیری دشوار برای رفت و آمد، نوعی زیان مالی را در پی خواهد داشت. جهت انتخاب کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز از سه عامل کارایی، زیبایی و پایداری به عنوان فاکتورهای ارزیابی می توان استفاده کرد. با ما همراه شوید تا کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز را بهتان معرفی کنیم.

چمن مصنوعی

اگر استفاده از گیاهان سبز و چمن طبیعی برایتان دردسر دارد و یا در شرایط آب و هوایی‌ای هستید که این کار برایتان دشوار است، از چمن مصنوعی استفاده کنید. چمن مصنوعی به عنوان کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز علاوه بر دوام بیشتر (در مقایسه با چمن طبیعی)، زیبایی خاصی به فضا بخشیده و آن را همیشه سبز و سرزنده جلوه می دهد. استفاده از چمن مصنوعی مخصوصا در ورودی ها و جاهای پرتردد به صرفه به نظر می رسد.

کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز ، بادوام ترین ها کدام اند؟!

سنگ فرش فضاهای بیرونی و محوطه

سنگ یکی از پرطرفدارترین متریال های فضای بیرونی است که در طرح ها و شکل های مختلف یافت می شود. از جمله دلایل این محبوبیت را می توان شکل پذیری، استقامت بالا و پایدار در برابر سرما و گرما به حساب آورد. بسته به سبکی که می خواهید کار کنید، می توانید سنگ های نامنظم و یا منظم را انتخاب کنید. سنگ های نامنظم و غیر هندسی ظاهری طبیعی تر داشته و در مقابل سنگ های منظم برای خلق ظاهری لوکس تر کاربرد دارند.

کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز ، بادوام ترین ها کدام اند؟!

هنگام انتخاب سنگ باید هماهنگی لازم بین رنگ و بافت آن را با سایر فضا در نظر بگیرید. هم چنین به یاد داشته باشید که هرچه سنگ مسطح باشد لغزنده تر است. در اماکنی که تردد خودرو به خصوص ماشین های سنگین زیاد است، استفاده از سنگ به دلیل استقامت بالا پیشنهاد می شود. البته توجه داشته باشید که جهت دست یابی به این استحکام، متریال باید به درستی در محوطه نصب شود. حال پرسش این است که بهترین سنگ ها به عنوان کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز کدام اند؟ همان طور که می دانید تنوع سنگ فرش بسیار زیاد است اما می توان بهترین ها را بدین گونه عنوان کرد: سنگ فرش آجری، سنگ آهک، بتن در جا، سنگ ریزه، بتنی پیش ساخته، تراورتن، سنگ لوح، گرانیت، کاشی، سنگ آبی یا خاکستری.

کاشی فضاهای بیرونی و محوطه

کاشی را می توان یکی از قدیمی ترین متریال های ساختمانی در معماری سنتی ایرانی و کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز عنوان کرد. کاشی های محوطه در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار موجود است که سبب شده است انتخاب برای طراحان منظر دشوار شود. توجه داشته باشید سطوح صیقلی کاشی، در هنگام بارندگی و خیس شدن بسیار لغزنده و خطرناک است؛ از این رو از انتخاب این کاشی ها برای محوطه و حیاط خود اجتناب کنید. هم چنین چون کاشی ها در برابر وزن زیاد ضعیف عمل می کنند، اتصال به یک شالوده ی محکم در اجرا برایشان ضروری است. از طرفی به دلیل مقاومت آن در برابر آب، در بخش هایی از محوطه که با آب سر و کار دارید از آن بهره برید. اما توجه کنید که در سرمای زیاد امکان یخ بستن آن وجود خواهد داشت.

کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز ، بادوام ترین ها کدام اند؟!

شن و سنگ ریزه

مطمئنا این نوع کفپوش سست بسیار به چشمتان خورده است مخصوصا در شمال کشور. این نوع کفپوش علاوه بر ارزانی و نصب آسان (در واقع می توان گفت عدم نیاز به نصب)، ظاهری به طبیعی به محیط می بخشند. از طرفی امکان جابه جایی آن ها را هم می توان مثبت و هم منفی در نظر گرفت. مثبت از لحاظ این که در صورت نیاز می توانید مکانشان را تغییر داده و از جنبه دیگر حرکت آن ها کمی تردد را دشوار می کنند. می توانید با ترکیب آن ها با سنگ ریزه های رنگی زیبایی حیاط خود را دو چندان کنید.

کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز ، بادوام ترین ها کدام اند؟!

آجر محوطه سازی

استفاده از آجر برای حیاط علاوه بر استحکام، حسی نوستالژی به فضا می بخشد مخصوصا اگر متریال نمای ساختمان را نیز آجر کار کرده باشید. در نظر داشته باشید که ضخامت آجر محوطه سازی با آجر ساختمان کم تر است. آجر نیز از آن دسته متریال هایی است که استقامت قابل قبولی از خود نشان می دهد. ممکن است همانند بسیاری از افراد رنگ قرمز از آجر در ذهنتان نقش بسته باشد اما باید به این نکته توجه کنید که طیف رنگ های آجر شامل خاکستری نزدیک به سیاه، قهوه ای، قرمز و برخی از ته رنگ های زرد می باشد. از طرفی در محوطه سازی چینش آجر را به روش های مختلفی انجام می دهند که خود نوعی تنوع به فضا می دهد. بنابراین قبل از محوطه سازی بهتر است در مورد روش های مختلف آن مثل طرح سبدی، طرح شعاعی و… در اینترنت جستجو کنید.

کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز ، بادوام ترین ها کدام اند؟!

مقالات مرتبط:

چوب در محوطه سازی

استفاده چوب در محوطه نیازمند نگهداری و استفاده از بتونه کاری ضد آب بر روی آن ها است اما اگر محیط مرطوب باشد بعد از مدتی خراب خواهد شد. از این رو در محیط های خشک تر و مخصوصا بر روی تراس از آن ها استفاده می کنند. مترایل چوب زیبایی بی نظیری داشته و با محیط طبیعی همساز تر از کاشی و آجر است. با این حال هزینه آن معمولا بالاست و نمیتوان آن را به عنوان کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز نام برد.

کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز ، بادوام ترین ها کدام اند؟!

بتن در محوطه سازی

یکی از متریال های محوطه سازی که امروزه طرفدار بسیار زیادی پیدا کرده است، بتن است. از جمله دلایل محبوبیت آن، دوام بسیار بالا و خاصیت شکل پذیری آن است. بنابراین تا قبل از خشک شدن آن، باید فرم مورد نظر را به آن بدهید. کفپوش های بتنی از زیبایی زیادی برخوردار نیستند اما به دلیل استحکام بالا و استقامت زیاد در برابر سرما، مخصوصا در مکان های سردسیر جز گزینه های کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز محسوب می شوند.

کفپوش مناسب حیاط و فضای سبز ، بادوام ترین ها کدام اند؟!

منبع: آی هوم

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید