نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟

رنگ عنصری ترکیبی از نور است و به ‌وسیله امواج مختلفی که ساطع می‌کند حس‌های متعددی را در ما به وجود می‌آورد. رنگ در دکوراسیون داخلی خانه‌ها نقش مؤثری دارد و باعث پدید آمدن احساسات و خلق‌وخوی متفاوتی در اعضا خانه می‌شود. اگر فردی در انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی منزل خود دقت کافی به خرج ندهد ممکن است پس از مدت کوتاهی علاقه‌اش را به محیط خانه از دست بدهد.

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟


رنگ‌ها علاوه بر احساسات، بر فضا و دکوراسیون مدرن خانه هم اثر می‌گذارند که همین موضوع باعث توجه فراوان طراحان به انتخاب رنگ مناسب شده است. رنگ‌ها بر فیزیولوژی و احساسات آدمی تاثیرات مختلفی دارند و برای انتخاب رنگ مناسب هر اتاق شما باید به فعالیتی که مشغول آن خواهید بود توجه کنید؛ برای مثال آبی برای اتاق مطالعه و قرمز برای اتاق‌ خواب مناسب نیست چرا که آبی ‌رنگی آرامش‌بخش و قرمز رنگی نشاط‌آور است. در این مقاله ما قصد داریم تاثیر هر رنگ بر ذهن را به‌ طور‌کامل بررسی کنیم تا شما با اطلاعات کامل رنگ مناسب را برای خانه خود انتخاب کنید.

رنگ قرمز

قرمز رنگی آتشین است که قدرت، خطرپذیری، اشتیاق و انرژی فراوانی را با خود به همراه می‌آورد. استفاده به ‌اندازه از رنگ قرمز در فضای خانه باعث نزدیکی اعضا خانه به یکدیگر، دوستی، محبت و شادی می‌شود، اما در صورتی که بیش‌ از حد از قرمز استفاده کنید اثرات خوبی به همراه ندارد. استفاده از این رنگ در فضای آشپزخانه بسیار مناسب است، زیرا باعث افزایش اشتها و میل به غذا می‌شود، اما اگر قصد رعایت رژیم لاغری را دارید بهتر است قرمز را در اطرافتان بکار نبرید.

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی گرمابخش، ایده آل برای کودکان، مفرح و دارای انرژی است که شباهت فراوانی به قرمز دارد، اما خشونت و تکاپوی قرمز را در آدمی بیدار نمی‌کند. اگر می‌خواهید خانه شادی داشته باشید که اعضای آن حس شجاعت و مهربانی را احساس کنند حتما از رنگ نارنجی استفاده کنید و مطمئن باشید نشاط روزافزون را برای خانه شما پدید می‌آورد.

رنگ زرد

استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون داخلی خانه‌ها احساسات خاصی را به دنبال دارد. زرد نمایشی از گرما، رفاه، همدردی، تعهد، هشدار و… است که روی اذهان تاثیر فراوانی دارد.

رنگ آبی

رنگ آبی یکی از کاربردی‌ترین رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌هاست و تاثیر بسیار چشم‌گیری بر آرامش ذهن و روان اعضای خانه به‌جا می‌گذارد. آبی ‌رنگی است که اغلب برای دکوراسیون اتاق‌خواب استفاده می‌شود و برای بالا بردن کیفیت بهداشتی محیط رنگ مناسبی است.

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟

این رنگ با سردی و سکونی که به ‌همراه دارد در سرویس بهداشتی و حمام نیز بکار برده می‌شود. رنگ آبی حس صلح‌طلبی را با خود به‌ همراه می‌آورد، اما استفاده بیش‌ از حد آن باعث افسردگی و سردی می‌شود پس اگر تمایل دارید که دکوراسیون منزلتان را با رنگ آبی طراحی کنید بهتر است از ترکیب رنگ سفید یا زرد با آبی استفاده کنید تا سردی محیط از بین برود.

رنگ سبز

وقتی اسم سبز می‌آید درنظر بیشتر انسان‌ها یاد گیاهان، درختان، تازگی و بکر بودن تداعی می‌شود. رنگ سبز نماد سرسبزی، طراوت و آرامش است و اثرات مشابه رنگ آبی دارد. به‌ دلیل خاصیت آرامش‌بخش بودن رنگ سبز از آن در اتاق‌های عمل استفاده فراوانی شده است. سبز رنگی جذاب و دوست‌داشتنی است که در ترکیب با سایر رنگ‌ها بسیار موفق عمل می‌کند؛ برای مثال استفاده از رنگ سبز و سفید برای اتاق‌ خواب یا پذیرایی فضا بسیار زیبایی را برایتان بوجود خواهد آورد.

رنگ بنفش

بنفش ‌رنگ موردعلاقه بسیاری از دخترها و حتی برخی از پسرهاست. رنگ بنفش محیط خانه شما را تبدیل به محیطی لوکس، مدرن و سلطنتی خواهد کرد. بنفش تقریبا با تمامی رنگ‌ها مانند سفید ترکیب می‌شود و جلوه زیبایی را برای شما به ارمغان می‌آورد. به ‌هیچ‌ وجه نگران اثرات سو این رنگ نباشید، زیرا تقریبا خنثی است و تنها زیبایی به‌ همراه دارد.

رنگ صورتی

دیدگاه غلطی که امروزه در جامعه رواج یافته است این است که صورتی ‌رنگ مورد علاقه دختران است، اما همیشه این‌ گونه نیست. صورتی ‌رنگ شیرینی است و ترکیب بسیار زیبایی با رنگ بنفش می‌سازد. شما می‌توانید از این ۲ رنگ برای گرما، زیبایی و انرژی خانه خود استفاده کنید.

رنگ قهوه‌ای

حتی اسم رنگ قهوه‌ای آدم را به یاد قهوه و شکلات می‌اندازد و خاطرات خوشی را یادآوری می‌کند. قهوای رنگی خنثی در دکوراسیون داخلی خانه‌هاست که بیشتر برای پارکت و نما استفاده می‌شود، اما اگر می‌خواهید رنگ قهوه‌ای را در دکوراسیون اصلی خانه خود بکار ببرید باید بدانید که این رنگ حس امنیت، ثبات، راحتی و طبیعی بودن را به شما منتقل می‌کند.

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟

رنگ سفید

رنگ سفید نماد صلح و پاکی است و به همان اندازه تمیزی را در خانه شما نمایان می‌کند. اگر از افرادی هستید که دائم خانه خود را تمیز نمی‌کنند ما پیشنهاد می‌کنیم از این رنگ استفاده نکنید زیرا رنگ سفید کوچک‌ترین لکه‌ها و ناپاکی‌ها را کاملا واضح نشان می‌دهد و شما دائم باید به تمیزکاری بپردازید، اما اگر خانه کوچی دارید و می‌خواهید آن را بزرگ‌تر جلوه دهید رنگ سفید تاثیر شگرفی در بزرگ نشان دادن خانه خواهد داشت.

رنگ مشکی

مشکی نماد غم و اندوه است. گرچه ترکیب آن با بعضی رنگ‌ها زیبایی خاصی به خانه می‌دهد، اما استفاده تنها از رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی به‌ هیچ‌ وجه توصیه نمی‌شود.

منبع: وبلاگ شیپور

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید