پارکت لمینت چیست؟

پارکت لمینت چیست؟

با ورود چوب به عنوان نوعی کفپوش به خانه ها و منازل مسکونی ویژگی های منحصر به فرد چوب در مقایسه با دیگر محصولات کف سازی مانند گچ خاک نمایان شد و به نوعی می‌توان گفت که طبیعت در خانه ها زنده شد .

کفپوش پارکت لمینت چیست

واژه پارکت برگرفته از یک کلمه فرانسوی((parquet به معنی محفظه‌ای کوچک است که دارای شکل هندسی منظم بوده و شامل قطعات چوبی بود که برای کف سازی و زیباسازی نما در داخل و خارج ساختمان استفاده می شد.

در حدود ۲۰۰ سال پیش هنرمندان معماری و مهندسان مکانیک با بهره گیری از پارکت جان تازه‌ای به ساختمان‌ها دادند و با همان حالت طبیعی و فرم چوب چشم نواز ترین ترکیب‌ها را ساختند.

فرق پارکت با لیمینت

کفپوش ای که جنس آن از چوب طبیعی باشد و مستقیماً از چوب درختان تهیه شود پارکت نام دارد اما کفپوشی که از خورده چوبهای که به وسیله دستگاهی به هم فشرده شده و تولید می‌شوند پارکت لمینیت یا اچ دی اف (Hard Density Fibrehood) نامیده می شود.

مزایا و معایب پارکت لمینت

مزایای پارکت لمینت

از شاخص ترین مزیت های پارکت لمینت می توان به قیمت ارزان آن در مقایسه با چوب اشاره نمود، تنوع رنگی و مدلی که در پارکت لمینت وجود دارد در پارکت چوبی نیست. سرعت در نصب و سهولت در جمع‌آوری و نصب مجدد پارکت لمینت باعث استفاده زیاد از کفپوش لمینت شده است.

پارکت لمینت

در پارکت لمینت با وضوح بالا تصویر رگه های چوب طبیعی را بر روی یک ورقه فیبر شبیه‌سازی می‌کنند که معمولاً در برابر تغییرات رنگ و خراش مقاوم بوده و بسیار محکم است.

نصب پارکت لمینت
نر و ماده در پارکت لمینت

پارکت لمینت به دلیل داشتن شیارهایی که به اصطلاح نر و ماده مشهور هستند به هم قفل می‌شوند و برخلاف پارکت به چسب نیازی ندارند و این برتری پارکت لیمینت موجب می‌شود که به کف اتاق موقع زدن چسب آسیبی نرسد.

به علت چند لایه بودن پارکت لمینت این کفپوش در برابر آب و رطوبت دوام بالایی داشته و بهترین گزینه برای سالنهای ورزشی با کفپوش پارکت لمینت میباشد. باید توجه داشت که پارکت لیمنت بر خلاف سرامیک با خیس شدن سطحش لیز نمی شود ، یک عایق حرارتی و صوتی بوده که از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. چون از طرح و رنگ های طبیعت اقتباس شده است حس طبیعی بودن را به شما منتقل خواهد کرد.نسل جدید پارکت های لیمنت آنتی باکتریال و ضد حشره می باشد.

معایب پارکت لمینت

یکی از معایب های استفاده از کفپوش لمینت در ساختمان هایی است که گرمایش از کف میباشند که موجب استهلاک زیاد در پارکت لیمینت می شود.

مقاومت آنها نسبت به آب و رطوبت طولانی مدت کم است و اگررطوبت محیط ادامه دار باشد لمینت کف ورم می‌کند.

انعکاس نور در پارکت لمینت نسبت به کفپوش کاشی و سرامیک بسیار کم است

برخی از لمینت‌های بی کیفیت ممکن است توسط موریانه‌ها خورده شود و این معضل در ویلاها دوچندان می شود.

استانداردهای پارکت لمینت

متنوع بودن پارکت های لمینت از نظر جنس و مدل در مقایسه با پارکت های چوبی و سرامیک باعث به وجود آمدن برندهای نام آشنا و معتبری در سطح جهان شده و پارکت لمینت را ایده‌آل‌ترین کفپوش برای اکثر منازل و سالن‌ها کرده است.

بهترین برندهای پارکت لمینت برندهای آلمانی و ترک هستند، چینی ها هم در این مورد از کشورهای پیشرفته عقب نمانده و دست به تولید انواع پارکت لمینت با کیفیت های برتر زده اند. امروزه توسط موسسه استانداردهای آمریکا (ANSI) استانداردهای خاصی برای پارکت لیمنت تعیین شد.

در تولید انواع لمینت کف از استاندارد رتبه‌بندی AC استفاده می‌شود به طور کلی هرچه امتیاز AC بالاتر باشد و ورقه های پارکت لیمینت دوام بیشتری دارند.

در رتبه بندی انواع لمینت کف از AC1 تا AC5 استفاده می‌کنند برای مصارف عمومی و ارزان استفاده از AC1 تا AC3 توصیه می‌شود ولی برای مصارف صنعتی و سالن‌های ورزشی استفاده از AC4 به بالا توصیه می شود.

طول، عرض و ضخامت پارکت لمینت

عرض و ضخامت پارکت لمینت نیز با توجه به اندازه و فضاهای محل نصب متفاوت می باشد. پارکت ‍لمینت در ورقه های چوبی معمولاً ۴ تا ۸ اینچ عرض دارد در حالیکه لمینت سرامیکی از ۱۲ تا ۱۵ اینچ و به شکل مربع و مستطیل می باشد. هرچه ضخامت لمینت بیشتر باشد صدای کمتری دارد اما پارکت لیمنت های ضخیم تر دوام بیشتری نسبت به لیمنت نازک دارا هستند.

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید