چگونه فرش پهن کنیم؟

چگونه فرش پهن کنیم؟

نشیمن یکی از بخش‌های مهم خانه است که برای انتخاب فرش آن باید زمان، حوصله و دقت زیادی صرف کنیم.

کف پوش خانه‌ها از جمله فرش و گلیم نقش مهمی در دکوراسیون خانه‌های ایرانی‌ها دارد و جذابت خاصی را به همراه خود به خانه می‌آورد و در کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود حتی یک تخته فرش هم وجود نداشته باشد. انتخاب طرح و رنگ فرش به خود شخص و سلیقه آن بستگی دارد، اما باید بدانیم فرش را در کجا و چگونه پهن کنیم.

چگونه فرش پهن کنیم؟

نشیمن یکی از بخش‌های مهم خانه است که برای انتخاب فرش آن باید زمان، حوصله و دقت زیادی صرف کنیم. این بخش از خانه به دلیل آن که پر رفت وآمدتر است، اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین دقت در نحوه پهن کردن و چیدمان فرش آن نیز به نوبه خود مهم خواهد بود. یکی از مهم‌ترین نکات پهن کردن فرش نشیمن آن است که فرش باید به گونه‌ای چیدمان شود که پایه‌های جلویی مبلمان روی آن و پایه‌های عقب آن‌ها بیرون از حاشیه فرش قرار گرفته باشند.

فرش را چطور و کجای خانه پهن کنیم ؟

خانه اکثر ما ایرانی‌ها با فرش پوشیده شده است و همه ما به صورت ذاتی عاشق فرش هستیم به طوری که تار و پود فرش‌های ایرانی با نقش‌ها و رنگ‌های شان در جان مان ریشه دوانده است. فرش‌ها علاوه بر محافظت از ما در برابر سرما و سختی زمین در زیباتر کردن هر خانه‌ای نیز نقش دارند، اما اگر فرش‌ها متناسب با فضای خانه یا کارکردشان انتخاب شوند، در غیر اینصورت فرش موجب زیبایی خانه فضایی که در آن پهن شده نخواهد شد.

روش های مختلف پهن کردن فرش

پایه های عقب مبل را روی فرش نگذارید

اگر خانه شما فضای کافی برای هر تغییری را دارد و مبل‌های شما یک دست نیستند و یک یا دو صندلی با طرح متفاوت از بقیه دارند، بهتر است هر چهار پایه صندلی‌ها و راحتی‌ها روی فرش باشد و یا گاهی باید پایه‌های جلویی کاناپه روی فرش بوده و پایه‌های عقبی آن روی زمین قرار بگیرد. اینگونه خواهید توانست فضای اتاق را به دلخواه بزرگ و کوچک کنید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای طلایی برق انداختن مبل

هر چهار پایه روی فرش باشند

اگر فضای خانه تان بزرگ است و فرش بزرگی در اختیار دارید، لازم نیست دوپایه روی زمین و دو پایه دیگر را روی فرش بگذارید بلکه بهتر است هر چهار پایه مبل‌ها را روی فرش قرار دهید. این روش به درد خانه‌های کوچک نمی‌خورد، زیرا خانه را شلوغ‌تر و کوچک‌تر نشان می‌دهد.

پایه هیچ مبلی روی فرش نباشد

اگر دوست دارید از قالی‌های کوچک با طرح و نقشه‌های خاص و امروزی استفاده کنید، تا توجه همه به قالی زیبای شما جلب شود، لازم نیست از قانون‌های قبلی پیروی کنید بلکه بهتر است، هیچ مبلی روی قالی تان نگذارید، زیرا اگر فقط پایه‌های جلویی مبل‌ها را روی فرش بگذارید از طرح و نقشه قالی چیزی دیده نمی‌شود پس مبل‌ها را دور بچینید به طوری که پایه‌های مبل روی قالی قرار نگیرد.

فاصله فرش از لبه دیوار ۴۵ سانتی متر باشد

یکی از قوانینی که از گذشته تا کنون در هنگام پهن کردن فرش وجود داشته این است که هنگام پهن کردن فرش‌ها بزرگ، اندازه اش را طوری انتخاب نمایید که از لبه دیوار‌ها ۴۵ سانتی متر فاصله داشته باشد. این قانون بیشتر برای خانه‌های سنتی و خانه‌های دارای یک فرش ۹ یا ۱۲ مترمربعی می‌باشد. اگر خانه تان کوچک است به جای فاصله ۴۵ سانتی متری قانون فاصله ۲۰ سانتی متر تا لبه دیوار را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مبلمان ام دی اف

از فرش کردن کفپوش ها خودداری کنید

برای زیباتر کردن فضای خانه از کفپوش در انواع شکل و طرح و جنس استفاده می‌کنند. لازم نیست همه اتاق‌ها را با فرش بپوشانید بلکه می‌توانید فضای اتاق‌ها را با پارکت بپوشانید البته اگر بخواهید خانه تان نمایی مدرن و امروزی داشته باشد. اگر دوست ندارید در فضای خانه تان تنها کفپوش دیده شود، می‌توانید از فرش‌های چند سانتی متر کوچک‌تر از متراژ اتاق استفاده نمایید تا کمی از زمین و کفپوش هم دیده شود.

فرش از تخت خواب ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر بزرگ تر باشد

به اندازه فرش اتاق خواب دقت کنید. در اتاق خواب، فرش را زیر تختخواب نیندازید و فرش را طوری پهن کنید که از هر طرف حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر بزرگ‌تر از اندازه تخت باشد. فرش در اتاق‌هایی با تخت‌های کویین یا کینگ ۴۵ سانتی متر و با تخت توین یا تک نفره ۳۰ سانتی متر معلوم باشد. این اندازه به اندازه اتاق و تخت بستگی دارد. فرش کوچک خود را بهتر است برای زیبا‌تر شدن نمای اتاق پایین تخت پهن کنید. عرض قالیچه باید از عرض تخت بیشتر باشد تا فضا هماهنگ به نظر برسد

حدود ۶۰ سانتی متر فرش زیر میز ناهار خوری باید از هر طرف مشخص باشد

اگر فضای آشپزخانه تان بزرگ است و فضای کافی برای یک میز ناهارخوری بزرگ دارید، می‌توانید زیر آن فرش پهن کنید، اما فرش از هر طرف میز باید ۶۰ سانتی متر بیرون آمده باشد اینگونه تمامی پایه‌های صندلی روی فرش قرار می‌گیرد و از کج شدن صندلی‌ها و روی زمین ماندن پای افراد جلوگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۵۱ مدل چیدمان مبل و میز ناهار خوری در پذیرایی همراه با عکس

راهروی خانه را با فرش پر کنید

می‌توانید راهرو‌های خانه را با فرش‌های کناری بلند پر کنید و اینگونه سبب زیبا شدن خانه و امنیت راه رفتن و راحتی افراد گردید.

بیشتر بخوانید: نکات انتخاب کفپوش مناسب

فرش ها را باهم ترکیب کنید

اگر دارای فضای کافی هستید، لازم نیست خانه را با فرشی بزرگ بپوشانید بلکه می‌توانید از قالیچه‌های کوچک ترکیبی استفاده کنید و چند دست مبلمان در آن بگذارید.

هیچ قانونی نداشته باشید!

برای بهتر جلوه دادن فضای زندگی بهتر است بی خیال همه قانون‌ها شوید و قانون خودتان را پیاده کنید و خانه خود را بی قاعده و قانون بچینید.

اندازه متناسب هر فرش برای قسمت های مختلف خانه

پس بهتر است قبل از خرید فرش بدانید که اندازه متناسب هر فرش برای هر قسمت از خانه را بدانید.

اصول و نکات ست کردن فرش با مبل

۱.برای اتاق‌های نشیمنی که یک کاناپه دونفره و دو مبل تک دارد یک فرش با ابعاد ۱۰۰ × ۱۵۰ سانتی متر (یک و نیم مترمربعی) انتخاب نمایید و فرش را طوری پهن کنید که حداقل ۳۰ سانتی متر فاصله بین فرش وسط نشیمن و مبل‌ها وجود داشته باشد.

۲.در سالنی که دارای یک کاناپه بزرگ سه نفره به صورت مجزا رو بروی تلویزیون است، یک فرش با ابعاد ۲۴۰ × ۳۴۰ سانتی متر پهن کنید. فاصله بین کاناپه راحتی و میز باید حداقل ۶۰ سانتی متر باشد تا نقش فرش مشخص شود.

۳.در اتاق‌های نشیمن که حالت کشیده دارند به چیدمان تلویزیون و راحتی دونفره توجه کنید و یک فرش ۱۵۰ × ۲۲۰ سانتی متری در این فضا پهن کنید. تلویزیون و کاناپه باید روی عرض فرش متناسب و هم اندازه قرار بگیرند.

۴.در آشپزخانه‌ای که دارای یک میز ناهارخوری شش نفره با ابعاد ۹۰ ×۲۰۵ سانتی متر است، یک فرش ۲۲۰ × ۳۲۰ سانتی متری انتخاب کنید و فرش را طوری پهن کنید که حداقل از هر طرف ۶۰ سانتی متر فاصله داشته باشد.

۵.فضای ورودی خانه را با یک فرش ۷۰ × ۱۴۰ سانتی متری بپوشانید فقط توجه کنید فرش کناری حداقل ۱۴۰ سانتی متر با در ورودی فاصله داشته باشد.

منبع: www.yjc.news

دیدگاه خود را بنویسید