سنگ مرمر و ویژگی های آن

سنگ مرمر یک سنگ دگرگونی است که وقتی سنگ آهک تحت تأثیر گرما و فشار دگرگونی قرار می گیرد ، تشکیل می شود. این ماده در درجه اول از ماده معدنی کلسیت (CaCO3) تشکیل شده است. معمولاً شامل مواد معدنی دیگری مانند مواد معدنی رس ، میکاس ، کوارتز ، پیریت ، اکسیدهای آهن و گرافیت است. در شرایط دگرگونی ، کلسیت موجود در سنگ آهک دوباره متبلور می شود و سنگی را تشکیل می دهد که توده ای از بلورهای کلسیت بهم پیوسته است. هنگامی که دولوستون در معرض گرما و فشار قرار می گیرد ، سنگ مربوط ، سنگ مرمر دولومیتی تولید می شود.

خرید سنگ مرمر

سنگ مرمر چگونه شکل می گیرد؟

بیشتر سنگ های مرمر در مرزهای صفحه همگرا که در آن مناطق وسیعی از پوسته زمین در معرض دگرگونی منطقه قرار می گیرند ، شکل می گیرد. برخی از سنگ مرمرها نیز با دگرگونی تماسی هنگام گرم شدن بدن ماگمای داغ ، سنگ آهک یا دولوستون مجاور را گرم می کنند.

خرید سنگ مرمر

قبل از دگرگونی ، کلسیت موجود در سنگ آهک اغلب به صورت مواد فسیلی سنگین شده و بقایای بیولوژیکی است. در طی دگرگونی ، این کلسیت دوباره تبلور می یابد و بافت سنگ تغییر می کند. در مراحل اولیه تبدیل سنگ آهک به سنگ مرمر ، بلورهای کلسیت در سنگ بسیار کوچک هستند. در یک نمونه دست شکسته تازه ، فقط هنگام پخش سنگ در نور ممکن است آنها به عنوان یک برق درخشنده قند شناخته شوند که از صورتهای خرد شده آنها منعکس می شود.

با پیشرفت دگرگونی ، بلورها بزرگتر می شوند و به راحتی به عنوان کریستال های بهم پیوند خورده کلسیت قابل تشخیص می شوند. تبلور مجدد فسیل های اصلی و ساختارهای رسوبی سنگ آهک را پنهان می کند. این نیز بدون تشکیل شاخ و برگ رخ می دهد ، که به طور معمول در سنگ هایی یافت می شود که با فشار هدایت شده از مرز صفحه همگرا تغییر می یابند.

تبلور مجدد همان چیزی است که جدایی بین سنگ آهک و سنگ مرمر را مشخص می کند. سنگ مرمریتی که در معرض دگرگونی کم قرار داشته باشد دارای بلورهای کلسیت بسیار کوچکی خواهد بود. با پیشرفت سطح دگرگونی بلورها بزرگتر می شوند. با افزایش سطح دگرگونی ، مواد معدنی خاک رس در سنگ مرمر به میکاها و ساختارهای پیچیده تری تبدیل می شوند.

خصوصیات فیزیکی و کاربردهای سنگ مرمر

مرمر در رسوبات بزرگی وجود دارد که می تواند صدها فوت ضخامت و از نظر جغرافیایی گسترده باشد. این ویژگی باعث می شود تا در مقیاس وسیعی از لحاظ اقتصادی استخراج شود و سالانه میلیون ها معدن مر مر استخراج می شود.

بیشتر سنگ مرمر به صورت سنگ خرد یا سنگ ابعادی ساخته می شود. از سنگ خرد شده در ساختمان سازی و راه سازی مثلا در بزرگراه ها ، تخت راه آهن ، پی ساختمان ها و سایر انواع ساخت و سازها استفاده می شود. سنگ ابعاد با اره سنگ مرمر به قطعاتی از ابعاد خاص تولید می شود. این ها در بنایی ها، مجسمه ها ، سنگفرش ها و سایر پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ سنگ مرمر

خرید سنگ مرمر آبی

سنگ مرمر معمولاً سنگی به رنگ روشن است. وقتی از سنگ آهک با ناخالصی های بسیار کمی تشکیل شود ، سفید رنگ خواهد بود. سنگ مرمر که حاوی ناخالصی هایی مانند مواد معدنی رس ، اکسیدهای آهن یا مواد قیری است ، می تواند به رنگ مایل به آبی ، خاکستری ، صورتی ، زرد یا سیاه باشد.

خرید سنگ مرمر

سنگ مرمر با خلوص فوق العاده بالا با رنگ سفید روشن بسیار مفید است. غالباً آن را استخراج کرده ، به صورت پودر در می آورند و سپس فرآوری می کنند تا بیشترین آلودگی را از بین ببرند. محصول بدست آمده “سفید” نامیده می شود. این پودر به عنوان عامل رنگ آمیزی و پرکننده در رنگ ، سفید کاری ، بتونه ، پلاستیک ، دوغاب ، مواد آرایشی ، کاغذ و سایر محصولات تولیدی استفاده می شود.

واکنش اسیدی سنگ مرمر

سنگ مرمر از کربنات کلسیم تشکیل شده است. در تماس با بسیاری از اسیدها واکنش نشان داده و اسید را خنثی می کند. این یکی از موثرترین مواد خنثی سازی اسید است. سنگ مرمر اغلب خرد می شود و برای خنثی سازی اسید در نهرها ، دریاچه ها و خاک ها استفاده می شود.

همچنین برای خنثی سازی اسید در صنایع شیمیایی استفاده می شود. داروهای ضد اسید دارویی مانند “Tums” حاوی کربنات کلسیم است که گاهی از سنگ مرمر پودر ساخته می شود. این داروها برای افرادی که از ریفلاکس اسید یا سوهاضمه اسید رنج می برند مفید است. سنگ مرمر پودر شده به عنوان ماده پر کننده بی اثر در سایر قرص ها استفاده می شود.

سختی سنگ مرمر

خرید مجسمه سنگ مرمر

سنگ مرمر از سنگ کلسیت تشکیل شده است و دارای سختی سه است. در نتیجه ، سنگ مرمر به راحتی تراشیده می شود و همین امر آن را برای تولید مجسمه ها و اشیا زینتی مفید می کند. شفافیت سنگ مرمر ، آن را به ویژه برای بسیاری از انواع مجسمه ها جذاب می کند.

سختی و حلالیت کم سنگ مرمر اجازه می دهد تا از آن به عنوان افزودنی کلسیم در خوراک دام استفاده شود. مواد افزودنی کلسیم به ویژه برای گاوهای شیری و مرغ های تولید کننده تخم مهم است. همچنین به عنوان ساینده با سختی کم برای تمیز کردن وسایل حمام و آشپزخانه استفاده می شود.

صیقل سنگ مرمر

پس از اینکه با ساینده های تدریجی ریزتر سمباده زده می شود ، می توان سنگ مرمر را براق کرد. این اجازه می دهد تا قطعات سنگ مرمر جذاب ، برش ، صیقل داده شده و به عنوان کاشی کف ، پانل های معماری ، سنگ رو به جلو ، طاقچه های پنجره ، کف پله ها ، ستون ها و بسیاری دیگر از قطعات سنگ تزئینی استفاده شود.

تعریف دیگری از سنگ مرمر

به هر سنگ کربنات کریستال که قابلیت پذیرش لاک را داشته باشد ، “سنگ مرمر” گفته می شود. این نام گاهی اوقات برای سنگ های نرم دیگر مانند سنگ تراورتن ، عتیقه زار ، مارپیچ و برخی سنگ های آهکی نیز استفاده می شود.

لینک های خرید:

خرید کاشی در تهران

خرید کاشی در تبریز

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید