نکات مهم در طراحی و پیاده‌سازی نمای بیرونی ساختمان

در حالی که ما بیشتر زمانمان را داخل خانه یا محل کار سپری می‌کنیم، ولی دلیل نمی‌شود که به نمای بیرون ساختمان اهمیت ندهیم. طراحی نمای بیرونی ساختمان، نکات و اصول بسیار مهمی دارد که حتما باید آنها را رعایت کنید.

وقتی می‌خواهید ساختمانی را بسازید یا بخرید، باید به همه اجزای آن توجه کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک بنا که نسبت به اجزای داخلی کمتر به آن توجه می‌شود، نمای بیرونی ساختمان است. دقیقا جایی که اولین نگاهمان به آن می‌افتد و اتفاقا برخی از همان بیرون تصمیمشان را برای خرید می‌گیرند!

نکات مهم در طراحی و پیاده‌سازی نمای بیرونی ساختمان

در این مطلب قصد داریم به طور کامل درباره نکات مهم در طراحی و پیاده‌سازی نمای بیرونی ساختمان صحبت کنیم. این نکات کمک می‌کند تا هم به عنوان سازنده یا فروشنده و هم به عنوان خریدار بتوانید آشنایی بیشتری با اهمیت نمای بیرونی ساختمان داشته باشید.

اما پیش از بررسی این نکات، بیایید با انواع نمای ساختمان بیشتر آشنا شویم. انواع نمای بیرونی ساختمان بیشتر با تنوع مصالح و طراحی به کار رفته ارتباط دارد.

نمای آجری

نکات مهم در طراحی و پیاده‌سازی نمای بیرونی ساختمان

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع نما ساختمان که از دیرباز آن را می‌شناسیم، نمای آجری است. از جمله دلایلی که هنوز هم می‌بینیم از این نما استفاده می‌شود، تنوع خوب و قیمت مناسب است. آجر در مدل‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود و به همین دلیل دست سازنده را برای ایجاد تنوع باز می‌گذارد. شما می‌توانید از طرح‌ و رنگ‌های ترکیبی استفاده کنید تا زیبایی طراحی بیرونی ساختمان دو چندان شود. از جمله مهم‌ترین انواع آجر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نما نسوز
  • طرح چوب
  • دکوراسیون داخلی
  • لعاب‌دار حصیری
  • نما سفید
  • نما قرمز
  • دکوراتیو
  • کارتنی
  • نما زرد
  • شاموتی
  • رستیک
  • نسوز سفید
  • نسوز قرمز
  • نسوز انگلیسی
  • قزاقی
  • نما پلاک

نمای کامپوزیت بیرون ساختمان

این نما از جمله گزینه‌هایی است که به دلیل هزینه بالا بیشتر در ساختمان‌های بزرگ و مدرن به‌کار برده می‌شود. در سال‌های اخیر هم بیشتر شاهده استفاده از این نما بوده‌ایم. نمای کامپوزیتی در واقع از ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم تشکیل شده است. زیبایی این نمونه زبانزد است و از مهمترین مزایای آن می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • وزن سبک
  • تنوع رنگ خوب
  • قابلیت شستشو
  • مقاومت حرارتی، رطوبتی و صوتی بالا
  • ظاهر زیبا و جذاب

نمای سیمانی

اگر بودجه و زمانتان محدود است، نمای سیمانی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید سراغ آن بروید. البته این موضوع به معنای کیفیت پایین یا زیبا نبودن نما نیست. برای اجرای نما می‌توان از سیمان خوب و باکیفیت استفاده کرد. اگر هم کمی سلیقه به خرج دهید، در کنار متریال دیگر می‌توانید طرح‌های جذابی بسازید. ضمن اینکه می‌توانید از ترکیب سیمان سفید و رنگی هم بهره ببرید.

سیمان مقاومت خوبی در برابر آتش‌سوزی دارد و شستشوی آن خیلی راحت است. ازطرفی باید منتظر ترک‌خوردن شکستگی آن باشید.

نمای سنگی

این طراحی هم سال‌های سال است که روی انواع نمای بیرون ساختمان‌های زیادی جا خوش کرده است. سنگ‌ها انواع متنوعی دارند و در رنگ‌بندی متنوع تولید می‌شوند. از جمله مهمترین سنگ‌های زیبایی که در نمای بیرونی ساختمان به کار می‌رود، می‌توان به مرمر، تراورتن و گرانیت اشاره کرد.

علت اصلی اینکه با توجه به قیمت بالا، همچنان خیلی‌ها دنبال نمای سنگی می‌روند، مقاومت بسیار خوب آن است. این نما هم خیلی راحت و سریع تمیز می‌شود و می‌توانید به صورت ترکیبی با دیگر متریال از آن استفاده کنید.

نمای شیشه‌ای برای بیرون ساختمان

اگر دنبال یکی از زیباترین و پرطرفدارترین انواع نمای بیرونی ساختمان هستید، بدون‌شک نمای شیشه‌ای انتخاب خوبی است. این نما در ساختمان‌ها با کارایی‌های متنوع کاربرد دارد و علاوه‌بر زیبایی، بزرگترین ویژگی‌ آن عبور نور طبیعی به داخل است. نور طبیعی تاثیر زیادی بر روشنایی فضا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش کارایی کارکنان دارد.

در نمای شیشه‌ای بیشتر از شیشه سکوریت و رفلکس استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود تا از داخل بتوانید بیرون را ببینید، اما از بیرون حریم فضای داخل حفظ می‌شود.

نمای بایرامیکس

نکات مهم در طراحی و پیاده‌سازی نمای بیرونی ساختمان

خیلی‌ها دوست دارند از نماهای قدیمی فاصله بگیرند، یا سراغ طرح‌های جدید بروند. نمای بایرامیکس جزو مدل‌های زیبا و دکوراتیو است که می‌توان آن را روی فلز، چوب، سیمان و آجر پیاده کرد. این نما از سنگدانه‌ها، رنگ، رزین‌های طبیعی و مصنوعی و مواد دیگر ساخته می‌شود. از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمیز کردن راحت
  • امکان شستشو با آب
  • پوشش یکنواخت
  • تنوع رنگ خوب

نمای چوبی

شاید فکر کنید چوب برای کلبه یا ساختمان‌های قدیمی است؛ اما اشتباه می‌کنید. نمای چوب یکی از جذاب‌ترین نماهایی است که در ساختمان‌های مدرن امروزی به چشم می‌خورد. برای این مدل نما معمولا از چوب ترمووود استفاده می‌شود که ترکیب آن در کنار فلز یا شیشه نمایی فوق‌العاده می‌سازد. نمای چوبی مزایای زیر را دارد:

  • مقاومت و استحکام بالا
  • انعطاف خوب
  • قابلیت شکل‌پذیری و برش‌کاری
  • طراحی زیبا
  • تنوع خوب

ممکن است نسبت به آتش‌سوزی، رطوبت یا نفوذ حشرات نگران باشید که البته طبیعی است. برای این موضوع می‌توانید از چوب‌های فرآوری‌شده استفاده کنید.

نمای سرامیکی

سرامیک فقط برای کف ساختمان یا سرویس بهداشتی نیست. در سال‌های اخیر یکی از نماهایی که برای بیرون ساختمان خیلی طرفدار پیدا کرده، سرامیک است. برای نصب این نما از روش‌ خشک (مهارشده) یا تر (چسبانده‌شده) استفاده می‌شود.

اگر ساختمان در محله خلوت قرار دارد می‌توانید از نمای سرامیکی استفاده کنید، ولی در جای شلوغ با توجه به بازتاب نور این نما خوب نیست. مزایای نمای سرامیکی شامل موارد زیر است:

  • عایق رطوبتی
  • مقاومت خوب در برابر یخ‌زدگی
  • ضد حریق
  • تنوع رنگ و طرح خوب
  • قیمت مناسب

نمای رومی

نمای رومی یک از انواع نما ساختمان است که خیلی‌ها آن را می‌شناسند و طرفداران خودش را دارد. معمولا این نما برای ساختمان‌های لوکس و مجلل استفاده می‌شود و در آن از سنگ تراورتن، گرانیت و سنگ مرمر استفاده می‌کنند. این مدل در طراحی و اجرا پیچیده‌های خاص خودش را دارد و البته برای پیاده‌سازی باید هزینه بیشتری هم بپردازید. ریشه‌های نمای رومی، همان‌طور که از نامش بر می‌آید، به طراحی در روم باستان باز می‌گردد.

نمای مینرال

یکی دیگر از انواع نمای بیرونی ساختمان که شاید اسم آن کمتر به گوشتان خورده باشد، نمای مینرال است. در این نمونه سنگ‌های معدنی، گرانیتریال سنگ‌های سفید و مرمر در کنار پلاستر با هم ترکیب می‌شوند. این مدل هم مانند نمای سیمانی خیلی سریع اجرا می‌شود، هزینه مناسبی دارد و سازگار با محیط‌زیست است.

نکات مهم در طراحی و پیاده‌سازی نمای بیرونی ساختمان

در قسمت قبل مفصل درباره انواع نمای ساختمان صحبت کردیم و با جزئیات آنها آشنا شدیم. حالا می‌خواهیم به نکات مهمی بپردازیم که باید در طراحی و پیاده‌سازی معماری ساختمان رعایت کنیم.

نکات مهم در طراحی و پیاده‌سازی نمای بیرونی ساختمان

همکاری با افراد متخصص

هنوز که هیچ اقدامی به صورت اجرایی انجام نشده است، مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید همکاری با افراد کاربلد است. باید طراحانی را پیدا کنید که درک درست و مهارت کافی برای طراحی نمای بیرونی ساختمان داشته باشند. همان‌طور که گفتیم ظاهر بیرون ساختمان اهمیت زیادی دارد، باید برای آن هزینه کنید و در زیبایی شهری هم موثر است.

بنابراین باید با معماران و طراح‌هایی همکاری کنید که علاوه‌بر رعایت استانداردها، بتوانند طرح موردنظرتان را پیاده کنند. طرحی که پیش از کار آماده می‌شود، هر چه حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر باشد، کمک می‌کند تا نمای بیرونی هم عالی شود.

انتخاب متریال خوب برای نمای ساختمان

همان‌طور که پیشتر گفتیم، انواع نمای ساختمان وابستگی زیادی به متریال به‌کار رفته دارد. بنابراین دومین مورد مهمی که برای داشتن یک نمای عالی نیاز دارید، انتخاب و استفاده از متریال مناسب است. منظور از متریال خوب در واقع همان گزینه‌‌ای است که متناسب با طرح تایید شده از نمای ساختمان شما باشد. ضمن اینکه این متریال باید کیفیت خوبی داشته باشد و قدرت خرید آن را داشته باشید.

رعایت تناسب و پیوستگی

در طراحی و اجرای نمای ساختمان، عناصر گوناگونی به کار گرفته می‌شود که این اجزا باید متناسب و پیوسته باشند. پیوستگی به معنای یکنواختی طرح نیست؛ چرا که اجزای مکمل می‌توانند طرحی زیبا خلق کنند. ولی باید دقت کنید که رنگ‌ها متناسب و مکمل هم باشند یا فرم کلی در پیاده‌سازی نمای بیرونی ساختمان حفظ شود.

رعایت نظم در نمای بیرونی ساختمان

درست است که گاهی بی‌نظمی باعث جذابیت می‌شود، اما هر جایی نمی‌توان این موضوع را پیاده کرد. نمای بیرونی ساختمان اجزای مختلفی دارد که باید ریتم درست چینش آنها حفظ شود. در غیر این صورت با یک نمای زشت و آزاردهنده مواجه خواهیم بود. بنابراین باید هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد و از خطوط، صفحات و حجم‌های مختلف به‌درستی استفاده کنید. حفظ هارمونی و انسجام در جلوه بصری نما خیلی موثر است.

استفاده درست از پنجره‌ها

یکی از المان‌های بسیار مهم در جذابیت و تناسب نمای بیرونی، پنجره‌ها هستند. این المان باعث شفافیت بصری شده و در کنار متریال دیگر مانند آجر یا سنگ جلوه‌ای خاص به نما می‌دهد. تصور اینکه ساختمانی بدون پنجره باشد غیرممکن است. اما نکته مهم اینجاست که باید از این عنصر به درستی و در جای درست استفاده کنید تا هماهنگی حفظ شود.

اصل سادگی در نمای بیرونی ساختمان

خیلی‌ها هنوز هم معتقدند که زیبایی در سادگی است و بیراه هم نمی‌گویند. اینکه محصولی از یک طرح خاص برخوردار باشد، لزوما بد نیست. ولی معمولا طرح‌های پیچیده و خاص، تاریخ انقضا دارند. در طراحی نمای بیرونی ساختمان هم باید دقت کنید که شلوغی زیاد و استفاده از المان‌های پراکنده، خیلی جالب نیست. البته که می‌توانید از طراحی‌های خلاقانه استفاده کنید، ولی اصل سادگی فراموش نشود.

دقت در نورپردازی

یکی از مواردی که باعث زیبایی دوچندان نمای بیرونی ساختمان می‌شود، سیستم نورپردازی است. ظاهر بنا در شب خیلی خوب دیده نمی‌شود و یک نورپردازی اصولی می‌توانید این مشکل را حل کند. ضمن اینکه جذابیت و زیبایی ساختمان رو بیشتر می‌کند و می‌تواند مکمل طراح شما باشد. فقط اینکه باید دقت کنید در این موضوع زیاده‌روی نکنید و حتما از کارشناسان و متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

نکات مهم در طراحی و پیاده‌سازی نمای بیرونی ساختمان

توجه به کاربری در نمای بیرونی ساختمان

یکی از موضوعات مهم که باید خیلی به آن توجه کنید کاربری ساختمان است. به عنوان مثال طراحی و پیاده‌سازی نمای بیرونی ساختمان بانک، با یک مجتمع مسکونی یا ویلا متفاوت است. برخی از ساختمان‌های عمومی معمولا ویژگی‌های مشابهی دارند که مردم خیلی زود بتوانند آنها را پیدا کنند.

جمع‌بندی

شاید به نظر برخی، نمای بیرونی ساختمان به اندازه نما و امکانات داخلی مهم نباشد. اما این تصور درست نیست و نمی‌توان ظاهر بنا را به حال خودش رها کنید. اما طراحی و پیاده‌سازی نمای ساختمان هم اصول و استانداردهای مهمی دارد. این اصول نه‌تنها باید حتما به‌صورت درست اجرا شوند، بلکه اشتباه در رعایت آنها می‌تواند آسیب جدی به ظاهر ساختمان بزند. در این مطلب به‌طور کامل درباره انواع نمای ساختمان و نکات مهم در طراحی و پیاده‌سازی آن صحبت کردیم.

نظر شما چیست؟ چگونه می‌توان بهترین نما را با مناسب‌ترین هزینه برای ساختمان طراحی و پیاده کرد؟

منبع: بلاگ دیوار

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید