کابینت ممبران چیست؟(همه چیز در باره کابیت ممبران)

مدلهای جدید آشپزخانه-کف پوش مناسب برای آشپزخانه

طراحی کابینت آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار است و کابینت آشپزخانه بیشترین تاثیر را در دکوراسیون آشپزخانه دارد. در این مطلب به سوال کابینت ممبران چیست جواب داده‌ایم

کابینت ممبران چیست؟(همه چیز در باره کابیت ممبران)

کابینت ممبران چیست

کابینت ممبران یا کابینت وکیوم نوعی کابینت است که در آن از روکش ممبران استفاده می‌شود. ممبران در واقع یک ورقه‌ی نازک از جنس پی‌وی‌سی (PVC) است که در سبک‌های مختلف مخصوص کابینت‌ها و کمد دیواری‌ها تولید می‌شود، سپس با دستگاه وکیوم و با استفاده از چسب مخصوصی این ورقه روی ام دی اف چسبانده می‌شود لذا بعضا به کابینت ممبران، کابینت وکیوم نیز می‌گویند،بنابراین کابینت وکیوم و ممبران یکی هستند. معمولا قبل از چسباندن روکش ممبران روی ام‌دی‌اف با استفاده از دستگاه سی ان سی روی ام‌دی‌اف را منبت کاری می‌کنند که این مبت زیبایی خاصی به کابینت وکیوم یا ممبران می‌دهد. معمولا در آشپزخانه‌های سبک‌ کلاسیک از این نوع کابینت استفاده می‌شود.

معنی ممبران چیست؟

کابینت ممبران به انگلیسی به صورت “membrane cabinet” نوشته می‌شود. معنی کلمه‌ی “membran” غشا است. کابینت ممبران کابینتی است که یک غشا روی آن چسبانده می‌شود که این غشا معمولا یک ورقه‌ی pvc است که روی ام‌دی‌اف چسبانده می‌شود. با توجه به اینکه برای چسباندن غشا پی‌وی‌سی از تکنولوژی وکیوم استفاده می‌شود گاهی به این کابینت‌ها “vacuum formed cabinet” نیز می‌گویند که به معنی کابینت وکیوم است.

کابینت ممبران چیست؟(همه چیز در باره کابیت ممبران)

مزایا و معایب کابینت ممبران چیست

مزایای کابینت ممبران

  • تنوع طرح و رنگ: رنگ و طرح کابینت ممبران تقریبا نا محدود است. کابینت ممبران در طرح‌های مختلف چوبی، مات و براق تولید می‌شود که این امکان را به شما می‌دهد تا کابینتی با طرح و رنگ دلخواه خود داشته باشید.
  • نگهداری ساده و آسان: پوسته‌ی PVC معمولا به راحتی تمیز می‌شود و به این سادگی آسیب نمی‌بیند.
  • ضد آب و رطوبت: ممبران یک روکش مقاوم در برابر آب و رطوبت است که این امر باعث می‌شود کابینت شما در برابر رطوبت و آب آسیب نبیند تا زمانی که روکش کابینت ممبران آسیب نبیند معمولا کابینت ممبران در برابر رطوبت مقاوم خواهد بود.
  • ضد خش: ممبران یک روکش مقاوم در برابر خش است که این امر باعث می‌شود کابینت شما در برابر خط و خش آسیب نبیند.
  • قیمت مناسب: با توجه به طرح‌هایی که کابینت ممبران دارد قیمت آن نسبت به مشابه چوبی و … بسیار مناسب است.
  • مقاوم در برابر لکه: با توجه به اینکه جنس پوسته‌ی این کابینت PVC است، این کابینت به این زودی لکه نمی‌شود و در صورت لکه شدن به راحتی پاک می‌شود.

کابینت های ممبران مزایای بسیاری دارند. این نوع از کابینت ها با انواع متربال و مواد و مصالح ترکیب می شوند و تلفیق های منحصر به فردی را خلق می کنند، برای مثال ترکیب این کابینت ها با شیشه می تواند کابینت شما را شبیه به یک ویترین و بوفه کند و زیبایی دکوراسیون آشپزخانه تان را چندین و چند برابر نماید.

کابینت ممبران چیست؟(همه چیز در باره کابیت ممبران)
تلفیق کابینت ممبران با شیشه آشپزخانه شما را بسیار زیبا نشان می‌دهد.

معایب کابینت ممبران

در کنار مزایای کابینت ممبران باید از معایب این نوع کابینت نیز صحبت کرد تا موقع خرید کابینت ممبران معایب آن را نیز بدانید

  • قابلیت ترمیم محدود: در صورت آسیب دیدن کابینت ممبران، قابلیت ترمیم آن محدود است.
  • عدم مقاومت در برابر حرارت بالا: ممبران در برابر حرارت مقاوم نیست و در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت بالا، ممکن است آسیب ببیند.

از دیگر معایب کابینت ممبران ظرافت بسیار زیاد در طراحی آن است. اگر کنده کاری‌ها و طرح‌های برجسته کابینت ممبران بیش از حد ظریف باشد پوشش لایه پی وی سی بر روی آن به خوبی وکیوم نمی‌شود لذا به خوبی به ام‌دی‌اف نمی چسبد به همین دلیل توصیه ما این است که به سراغ نمونه هایی بروید که طراحی ها و برجسته کاری‌های بر روی آنها خیلی ظریف و شکننده نباشد.

کابینت ممبران چیست؟(همه چیز در باره کابیت ممبران)
یکی از معایب کابینت ممبران این است که برجستگی‌های بسیار ریز روی آن شکنند هسنتد و موقع انتخاب باید دقت کنید که این برجستیگی‌ها زیاد ریز نباشد

از دیگر معایب کابینت ممبران حساسیت به نور و حرارت است. پوشش پی وی سی ای که بر روی کابینت های ممبران انجام می گیرد می تواند در برابر نور خورشید به مرور دچار مشکلاتی اساسی شود. یکی از این مسائل تغییر رنگ کابینت است و موضوع بعدی نیز به ضعیف شدن به مرور زمان چسب کابینت بر می گردد. بنابراین می توان گفت که این موضوع نیز از دیگر معایب استفاده از کابینت ممبران در دکوراسیون آشپزخانه است.

کابینت ممبران چیست؟(همه چیز در باره کابیت ممبران)

مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد تفاوت کیفیت های موجود در بازار از کابینت های ممبران است. کابینت ممبران که به نام کابینت وکیوم نیز شناخته می شود می تواند از نظر کیفیت نهایی خود تفاوت بسیار زیادی داشته باشد، چرا که مجری کار می تواند برای مرحله پوشش پی وی سی کار را با کیفیتی پایین ببندد و از چسب نامرغوبی برای آن استفاده نماید. این موضوع می تواند در رابطه با مراحل دیگر نیز نمود پیدا کند و دقت و ظرافتی یکسان برای ساخت و تولید این نوع از کابینت ها به کار نرود.

کابینت ممبران چیست؟(همه چیز در باره کابیت ممبران)

انواع کابینت ممبران

کابینت های ممبرانی که امروزه در بازار موجود هستند از تنوع بالایی برخوردار هستند که همین موضوع نیز دست افراد را برای انتخاب بازتر می گذارد. یکی از انواع کابینت های ممبران نمونه های سفید رنگی هستند که باعث خودنمایی بیشتر حکاکی های موجود بر روی آنها می شود. این نوع از کابینت ها در بزرگ تر نشان دادن فضای آشپزخانه تاثیر زیادی دارند و می توانند با تزئیناتی طلایی رنگ، آشپزخانه شما را سلطنتی تر و لوکس تر جلوه دهند.

کابینت ممبران چیست؟(همه چیز در باره کابیت ممبران)

نوعی دیگر از کابینت های ممبران طرح هایی با رنگ مشکی است. این نوع از کابینت ها می توانند فضای آشپزخانه شما را تا حدودی دنج تر و در کنار آن باشکوه تر جلوه دهند. حکاکی های موجود بر روی کابینت های ممبرات مشکی و یا تیره رنگ باعث افزایش شکوه و جلوه کابینت می شود و فضای آشپزخانه شما را لوکس تر می کند. توصیه ما این است که اگر تصمیم به تهیه این نوع از کابینت های ممبران دارید از آنها در آشپزخانه هایی استفاده کنید که فضای بزرگی دارند و انتخاب رنگ تیره باعث کوچک تر دیده شدن آن نمی شود.

نوعی دیگر از کابینت های ممبران، آنهایی هستند که به اصطلاح با نام های ویترینی شاخته می شوند. همان طور که پیش از این نیز اشاره شد این نوع از کابینت ها با ترکیبی از شیشه ساخته می شوند و می توانند به عنوان یک بوفه و ویترین نیز برایتان کاربرد داشته باشند و فضای آشپزخانه تان را منحصر به فردتر کنند.

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید