معرفی گل های آپارتمانی

نگهداری از گل های آپارتمانی ، علاوه بر زیبا جلوه دادن محیط ، تاثیر بسیار زیادی در روحیه دارد.اما سوال اینجاست که چه گیاهانی مناسب ، برای نگهداری در آپارتمان هستند؟و از چه گیاهانی در مدت طولانی می توان در آپارتمان نگهداری کرد؟

در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به این سوالات و معرفی گیاهان آپارتمانی بپردازیم.

معرفی گل های آپارتمانی

پوتوس
این گیاه نسبت به نور کم مقاوم است به همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای دفاتر کم نور و ادارات و کارخانه هاست،که با توجه به قدرت تصفیه کنندگی بالا،در هوای آلوده بسیار مناسب و پرکاربرد می باشد.پوتوس نیم سایه را ترجیح می دهد اما نژادهای ابلق رنگ تنوع خود را در سایه از دست می دهد.گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید و اجازه دهید خاک سطح گلدان در زمان بین دو آبیاری خشک شود و سپس آبیاری نمایید.زهکش گلدان را مرتبا بازدید کنید. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی و زرد شدن ساقه می شود.

گندمی یا سنجاقی
گیاهی است زیبا،ارزان قیمت و سریع الرشد.برای افراد مبتدی و نا آشنا به نگهداری گیاه آپارتمانی بسیار مناسب است .به علت وضع خاص برگها و آویزان شدن آنها را در سبد های آویزان استفاده می شود.نزدیک پنجره بهترین محل برای نگهداری آن است. از تابش مستقیم آفتاب به آن به خصوص در ظهر جلوگیری کنید.

بهترین وضعیت این گل قرار دادن در کنار گلدان های دیگر در حیاط و در نقطه ای سایه است.آفتاب مستقیم در تابستان،باعث خراب شدن برگ های این گل می شود. بهترین جا برای این گل داخل منزل کنار پنجره با نور زیاد است تا برگ هایش زیاد از حد بلند و شکننده نشوند.

برگ انجیری
هوای گرم و مرطوب ایده آل این گل است. تغییرات درجه حرارت را به راحتی می پذیرند و برای افراد مبتدی،گیاهی مناسب است.مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید.نور کم باعث کم شدن بریدگی های برگ شده و از زیبایی آن می کاهد.آبیاری بیش از اندازه برای این گیاه مضر است و سطح خاک در فاصله دو آبیاری باید خشک شود.همیشه قبل از آبیاری رطوبت سطح خاک را بازدید کنید.

برگ بیدی
گلی است علفی و خزنده.بسیار مناسب برای بانک ها ، ادارات و کارخانجات ، به صورت آویز بوده و زیبایی خاصی به دفتر شما می دهد، البته نیاز به نور متوسط دارد.برگ ها بیضی شکل و نوک تیز با لکه های نقره ای و بنفش در متن سبز،در صورت عدم وجود نور کافی برگ ها به رنگ سبز در می آیند،حذف جوانه های انتهایی به منظور پر پشت شدن و توپی شدن گیاه ضروری است.

بهتر است از ساقه های دراز و منحرف به منظور تکثیر استفاده شود. این گیاه برای پوشش گلدان های بزرگ مناسب است.برگ بیدی به نور قوی و کافی احتیاج دارد واز نور مستقیم وسط روز به خصوص از پشت شیشه بیزار است.در صورت کم نور بودن گل شما دراز و بی قواره خواهد شد . بین دو آبیاری خاک خشک شود.

کالانکوئه
این گیاه همان گلی است که در هوای خنک وارد بازار می شود.گل های آن در رنگ های قرمز، نارنجی، صورتی، زرد و سفید وجود دارد.به طور معمول فصل پیدایش گل از اوایل پاییز تا شروع هوای گرم است.متاسفانه این گونه وقتی وارد منزل بدون نور و بدون تهویه شود ،گلدهی آن کاهش پیدا می کند.باید توجه کرد این گل برای کنار پنجره باز ، تراس، بالکن و پشت پنجره مناسب است.

گلدهی کالانکوئه از اواسط پاییز تا شروع گرما است و به طور معمول در نخستین روز های پاییز جلب نظر می کند.کالانکوئه یک گیاه روز کوتاه است و برای شروع گل انگیزی، فقط به دو روز کوتاه (شب بلند) نیاز دارد.افزایش تعداد روزهای کوتاه منجر به افزایش تعداد گل ها می شود.

پس از گلدهی، می توان دوباره در منزل آن را به گل نشاند که باید ساقه را از محلی که گل ندارد هرس کرد و گلدان را در هوای خنک و روز کوتاه قرار داد. بین دو آبیاری باید خاک خشک شود ولی به علت گلدار بودن و به طور متوسط روزانه آبیاری می شود.بهتر است قبل از آبیاری خاک را چک کنید تا از ریزش گلها به خاطر آب زیاد جلوگیری شود.

حسن یوسف
این گیاه همیشه سبز بسیار پر رشد و چند ساله یا دائمی است.برگ های رنگارنگ حسن یوسف با زیبایی و تنوع ویژه اش آن را ازهر گیاه دیگری متمایز می سازد.حسن یوسف را در تابستان میتوان در زیر سایه درختان در محیط خارج گلخانه کشت کرد.

در منازل باید در محل روشن نگهداری شود تا برگ ها رنگ خود را حفظ کنند.هر وقت خاک گلدان خشک شد اقدام به آبیاری کنید ، در فصل سرما نیز اجازه دهید قبل آبیاری خاک خشک شود.در زمستان و تابستان داخل منزل که تهویه خوبی ندارند آبیاری زیاد باعث سیاه شدن ساقه ها می شود.

حسن یوسف در نور زیاد و سایه کم رشد نمی کند. بهترین نور،نور فیلتر شده پنجره جنوبی می باشد ولی پنجره شمالی نیز مناسب است.نور مستقیم باعث کمرنگ شدن برگ ها می شود و نور کم هم باعث زرد شدن و عدم رشد و سبز شدن برگ ها می شود.

شفلرا
اگر دنبال یه گل مناسب برای اتاق پذیرایی با نور متوسط می گردید، شفلرا را به شما معرفی می کنیم.بر عکس اکثر گیاهان زینتی که با حذف جوانه های انتهایی شاخه های جانبی شروع به ظهور میکنند،در این گیاه فقط یک شاخه اصلی موجود است.به نور غیرمستقیم نیاز دارد.هر چند وقت یکبار گلدان را به آفتاب صبح منتقل کنید.

در صورت کمبود نور بیحال می شوند.در مورد آبیاری هم اجازه دهید بین دو آبیاری خاک خشک شود و در زمستان ها آبیاری را کمتر کنید.در ارقام ابلق، آبیاری زیاد و خفگی ریشه ، باعث پوسیدگی ریشه و ایجاد نقاط سیاه روی قیمت سفید و ابلق برگ می شود.

دراین مواقع باید آبیاری را کمتر کرده و سم کاپتان به خاک بزنید همینطور نور گل را زیاد و تغذیه همراه با اسید هیومیک را شروع کنید.

قاشقی
یک گل محبوب ، معروف و همیشه سبز است و برای ادارات و بانک ها با نور متوسط و خنک بسیار مناسب است.رشد گیاه کند است و زادگاهش در جنگلهای نسبتا تاریک است به همین دلیل سایه آپارتمان را به خوبی تحمل میکند. بهترین مکان برای نگهداری این گل کنار پنجره ای است که از آفتاب مستقیم ظهر در امان باشد.اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.

آبیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی گیاه و در نهایت حمله قارچ بیماری زای بوتری تیس می گردد.در تابستان هر ۷ روز یکبار و در زمستان هر ۲ یا ۳ روز یکبار آبیاری نمایید.

با خریدن یک یا دو تا از گیاه های اشاره شده شروع کنید و کم کم پس از خبره شدن در نگهداری و رشد آن گیاهان به تعداد گیاهان خود بیفزایید و کلکسیون خود رو تشکیل دهید.

یک نکته بسیار مهم
علاوه بر انتخاب نوع گیاه ، باید یک مکان مناسب برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی در خانه پیدا کنید.گیاهان آپارتمانی همان طور که از اسمشان مشخص است مخصوص آپارتمان و خانه است.اما به شرط آن که در مکانی مناسب از خانه از آنها نگهداری شود.

شابش

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید