رنگ یا کاغذ دیواری ، شما در این مورد چی فکر می کنید؟!

رنگ یا کاغذ دیواری ، شما در این مورد چی فکر می کنید؟!

بسیاری از ما هنگام تغییر دکوراسیون و یا چیدمان منزل جدیدمان، در مورد آراستن دیوارهای منزل با کاغذ دیواری و یا رنگ دچار سردرگمی می شویم. از آن جا که دیوارها جزیی از بخش اصلی خانه به شمار آمده و هر نوع اقدامی بر روی آن، می تواند نتیجه نهایی دکوراسیون را تعیین کند، بهتر است با دقت و وسواس در این مورد تصمیم بگیرید. در کنار اکسسوری هایی که می شود برای دیوارها استفاده کرد – همانند تابلوهای نقاشی و یا دکوری ها – رنگ و طرح آن نیز اهمیت اساسی دارد. از این رو ما در این مطلب سعی کردیم با بررسی نکات مثبت و منفی هرکدام شما را در این تصمیم مهم یاری دهیم. با ما همراه شوید تا با هم در مورد انتخاب رنگ یا کاغذ دیواری برای دیوارهای منزل شما را یاری دهیم.

رنگ یا کاغذ دیواری ، شما در این مورد چی فکر می کنید؟!

چرا کاغذ دیواری؟؟

اولین ویژگی کاغذ دیواری که سبب برتری آن نسبت به رنگ می شود، زیبایی و تنوع طرح و رنگ های آن است. استفاده از کاغذ دیواری با طرح های برجسته نیز در صورتی که به درستی انتخاب شوند و با سبک دکوراسیون منزل هماهنگ باشند می توانند دیوارهای شما را بی نیاز از هرگونه المان تزیینی کرده و خود به عنوان عنصر شاخص در طراحی به حساب بیایند. تنوع و گوناگونی طرح این کاغذ دیواری ها می تواند هر سلیقه ای را راضی کرده و با هر استایلی هماهنگ شود.

رنگ یا کاغذ دیواری ، شما در این مورد چی فکر می کنید؟!

نگهداری از کاغذ دیواری

نکته ی بعدی در مورد نگهداری و طول عمر است که در این مورد یک کاغذ دیواری مرغوب می تواند بهتر از هر رنگی عمل کند. هنگامی که اقدام به تهیه کاغذ دیواری مرغوب می نمایید، در ابتدا ممکن است هزینه زیادی بپردازید اما در سال های آتی نوعی صرفه جویی انجام داده اید. پس در این مورد می توان گفت بین رنگ یا کاغذ دیواری باید کاغذ را انتخاب کرد.

یک کاغذ دیواری خوب می تواند تا سال ها با ظاهری به زیبایی اولیه اش باقی بماند اما این امر در مورد رنگ ساختمانی صادق نیست! هرچند که رنگ قابل شستشو استفاده کرده باشید، پس از چند سال از سکه خواهد افتاد و نیاز به رنگ زدن دوباره خواهد بود. تصور کنید که هر چند سال یک بار باید تمامی وسایل خود را از کنار دیوار ها جمع کرده و بسیاری از آن ها را با روزنامه و یا پلاستیک بپوشانید تا هنگام رنگ زدن، لکی بر روی آن ها نیفتد. چه چیزی سخت تر از این!

معمولا بعد از گذشت مدتی از ساخت خانه، ترک های مختلفی بر روی سطح دیوارها نمایان می شود که در بعضی مواقع نیاز دارید ابتدا از گچ استفاده کرده و دیوار را ترمیم کنید؛ سپس دوباره دیوار را رنگ کنید. در چنین مواقعی کاغذ دیواری بسیار راحت تر و سریع تر عیوب دیوار را خواهد پوشاند. بنابراین در این مورد نیز برتری با کاغذ دیواری است. پس در این مورد هم می توان گفت بین رنگ یا کاغذ دیواری باید کاغذ را انتخاب کرد.

رنگ یا کاغذ دیواری ، شما در این مورد چی فکر می کنید؟!

نصب و اجرای کاغذ دیواری

نحوه و نیز سرعت نصب کاغذ دیواری بسیار بهتر از رنگ است. بنابراین هنگام نصب کاغذ دیواری نیازی به جمع کردن تمامی وسایل و کاور کشیدن بر روی آن ندارید! تنها کمی وسایل را از دیوار فاصله داده و در سریع ترین زمان دیوار شما آماده خواهد شد!

در نگاه دقیق تر می توان کاغذ دیواری را نوعی عایق، هرچند ضعیف، در نظر گرفت. بنابراین در مناطق سردسیر انتخاب کاغذ دیواری می تواند عاقلانه تر باشد. در کنار تمامی مزایا گفته شده از کاغذ دیواری بد نیست معایب آن را نیز با شما در میان بگذاریم. نکته ی مهم در این زمینه این است که کاغذ دیواری نوع پی وی سی، سبب انتشار گازهای سمی می شود که این می تواند یک عیب بزرگ محسوب شود؛ هم چنین تمامی انواع کاغذ دیواری ها با چسب چسبانده می شوند که با رطوبت و اکسیژن واکنش شیمیایی می دهند و تولید انواع قارچ و کپک می کنند.

چرا رنگ ؟؟

رنگ های ساختمانی معمولا به سه دسته رنگ روغنی، پلاستیک و اکرلیک تقسیم می شوند که دو نوع آخر به دلیل ساخته شدن برپایه آب بی بو هستند اما دوام کم تری نسبت به نوع اول دارند! حال در نظر بگیرید بعد از چند سال بخواهید خانه خود را از نو رنگ کنید. معمولا تا چند روز باید بوی بد رنگ را تحمل کرده و اگر امکان ترک خانه را نداشته باشید مطمئنا با سردردهای بدی رو به رو خواهید شد. در مقابل اما کاغذ دیواری چنین مشکلی نداشته و به دلیل ساخته شدن از الیاف همواره دوستدار محیط‌ زیست و ضد حساسیت است.

رنگ یا کاغذ دیواری ، شما در این مورد چی فکر می کنید؟!

اگر بخواهیم رنگ یا کاغذ دیواری را از نظر شست و شو با هم بررسی کنیم باید گفت، هر دو این موارد این قابلیت را خواهند داشت. تنها کافی است هنگام خرید نوع قابل شستشو آن را انتخاب نمایید. در این زمینه نیز شست و شو کاغذ دیواری راحت تر از رنگ است زیرا هنگامی که دیوار با خودکار و یا هر وسیله دیگر کثیف شود، راهی برای پاک کردن کامل آن ندارید؛ در حالی که کاغذ دیواری  های مرغوب را می توان با آب و کمی ریکا کاملا تمیز نمود.

اگر به دنبال نورگیرتر نشان دادن فضا هستید، رنگ به دلیل برقا بودن سطحش، سبب انعکاس بیشتر نور در فضا و هم چنین بزرگ تر نشان دادن آن می شود. در مقابل کاغذ دیواری جاذب نور است و می توان این را جزیی از معایب آن به حساب آورد.

رنگ یا کاغذ دیواری ، شما در این مورد چی فکر می کنید؟!

هزینه های اجرای رنگ در منزل

از لحاظ هزینه، کاغذ دیواری گران تر از رنگ است اما اگر نوع خوب آن را انتخاب نمایید، به دلیل دوام بالاتر، در آینده صرفه جویی کرده اید. در کنار قیمت متریال، هزینه نصب کاغذ دیواری را نیز در نظر بگیرید. با این حال می توانید برای کاهش هزینه ها، از نوع ارزان تر آن بهره برید.پس در این مورد می توان گفت بین رنگ یا کاغذ دیواری باید رنگ را انتخاب کرد.

در نگاه دقیق تر می توان کاغذ دیواری را نوعی عایق، هرچند ضعیف، در نظر گرفت. بنابراین در مناطق سردسیر انتخاب کاغذ دیواری می تواند عاقلانه تر باشد.

کلام آخر : بالاخره رنگ یا کاغذ دیواری ؟

پس از بررسی تمامی این عوامل در مورد رنگ یا کاغذ دیواری ، با وجود سنگینی کفه ترازو به سمت کاغذ دیواری، در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام یک از این دو برای منزلتان گزینه ی بهتری است. به عنوان یک طراح بهتان پیشنهاد می کنم از هر دو این متریال در کنار هم بهره برید. برای مثال بخشی از خانه را که به عنوان مرکز توجه در نظر گرفته اید از کاغذ دیواری طرح دار و یا برجسته استفاده کرده و بقیه بخش ها را با رنگ و نوع ساده تر این کاغذ دیواری ها زینت بخشید. برای بزرگ تر دیده شدن فضا، سعی بر انتخاب رنگ های روشن و طرح های ساده کنید تا از شلوغی و اغتشاش بصری آن بپرهیزید.

منبع: ihome

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید