۸ ترند برتر دکوراسیون آشپزخانه در سال ۲۰۲۱

۸ ترند برتر دکوراسیون آشپزخانه در سال ۲۰۲۱

در یک سال گذشته، تقریبا تمام روزهای خوب سال را در خانه گذراندیم، انواع بازی‌ها را امتحان کردیم، غذاهای مختلف پختیم و به میزان کافی و حتی بیشتر از حد نیاز استراحت کردیم و همین اتفاقات باعث ایجاد تغییرات کوچک و بزرگ در خانه‌هایمان شده است. متخصصان دکوراسیون با در اولویت قرار دادن بهداشت و پاکیزگی و همچنین تبدیل فضای داخلی آشپزخانه به فضایی چند کاربردی، پیشنهادهایی را ارائه کرده‌اند. در ترندهای دکوراسیون آشپزخانه ۲۰۲۱ از رنگ‌های جذاب و وسایل خانگی محبوب استفاده شده است تا آشپزخانه دکوراسیونی گرم و مناسب برای جمع‌های خانوادگی داشته باشد. پس بهتر است بدون از دست دادن وقت به سراغ آن‌ها برویم.

۸ ترند برتر دکوراسیون آشپزخانه در سال ۲۰۲۱

۱. دکوراسیون با استفاده از رنگ‌های گرم برای ایجاد فضایی صمیمی

۸ ترند برتر دکوراسیون آشپزخانه در سال ۲۰۲۱

در سال‌های گذشته رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی دکوراسیون آشپزخانه استفاده می‌شد؛ اما در دکوراسیون آشپزخانه ۲۰۲۱ سایه‌ای از رنگ‌های گرم به آن اضافه می‌شود تا فضایی صمیمی‌تر بسازد. PPG Paint در پالت رنگی خود برای سال ۲۰۲۱ سه رنگ بژ گرم، سایه‌های نارنجی و آبی پررنگ را ارائه کرده است.

ایمی دوناتو، مدیر ارشد بازاریابی رنگ در PPG Paint، می‌گوید: «تغییراتی در استفاده از رنگ در جهان رخ داده و ما را به سمت استفاده از رنگ‌های گرم سوق می‌دهد. این رنگ‌ها احساس هم‌دلی و آسایش را در افراد ایجاد می‌کنند. وقتی اتفاقات ناگوار پیش می‌آید و ما را نا آرام می‌کند، به طور طبیعی و ناخودآگاه به استفاده از این رنگ‌ها تمایل پیدا می‌کنید. این سه رنگ خیلی راحت به ترکیب‌های مختلف اضافه می‌شوند و در مواجهه با ناشناخته‌ها یا اتفاقات عجیب احساس آشنایی و عادی انگاری به ما می‌دهند.»

همچنین Donato می‌گوید ترکیب رنگ سبز، رنگ‌های طبیعی چوب و حاشیه‌های طلایی در افراد احساس خوش‌بینی ایجاد می‌کند.

۲. دکوراسیون به سبک ارگانیک، آشتی با طبیعت

۸ ترند برتر دکوراسیون آشپزخانه در سال ۲۰۲۱

هر سال سبک‌های جدیدی در دکوراسیون آشپزخانه ترند می‌شوند و طبق گزارشی که انجمن ملی آشپزخانه و حمام ارائه کرده است، سبک طبیعی و ارگانیک، یکی از سبک‌های پرطرفدار برای دکوراسیون آشپزخانه ۲۰۲۱ است. این سبک متکی به دکوراسیون معاصر اما با استفاده از عناصر طبیعی است که ظاهری گرم ایجاد می‌کند.

لورا مولر، مدیر عامل و طراح اصلی Four Point Design می‌گوید: «برای راحتی چشم در زمان حضور در آشپزخانه بهتر است از یک پالت رنگی نرم، سبک و خنثی استفاده کنید.» کاهش استفاده از رنگ‌های متضاد در تزئینات باعث بازتر شدن دیوارها و در نتیجه بزرگ‌تر دیده شدن فضای آشپزخانه می‌شود. لورا مولر پیشنهاد می‌کند برای تکمیل احساس لطافت و نرمی در آشپزخانه می‌توانید در چند قسمت از فضا از گیاهان مختلف استفاده کنید.

او همچنین تاکید می‌کند که در سبک‌های تطبیق‌پذیر و الهام گرفته از طبیعت می‌توانید از عناصری با ظاهر طبیعی، مانند کف‌پوش‌های طرح چوب، یا وسایلی که به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند، مانند لامپ‌های کم مصرف، استفاده کنید.

مولر می‌گوید: «این روزها اصطلاحات طبیعی و ارگانیک مترادف با سبک‌های کولی‌های آزاد یا محیط‌های خاکی و غبار آلود نیست. حالا دیگر سبک‌های طبیعی پر زرق و برق و لوکس شده‌اند و با هر بودجه‌ای می‌توان دکوراسیون ارگانیک طراحی کرد.»

۳. استفاده از شیرهای لمسی و افزایش سطح بهداشت

۸ ترند برتر دکوراسیون آشپزخانه در سال ۲۰۲۱

تعویض شیرهای آب و استفاده از شیرهای لمسی، تغییری است که خیلی سریع انجام می‌شود و آشپزخانه را به سبک‌های ۲۰۲۱ نزدیک می‌کند. جاناتان بردلی، مدیر خانه‌ی هوشمند در کوهلر، می‌گوید: « فرقی ندارد این تعویض را برای بالا بردن سطح بهداشت در خانه انجام می‌دهید یا با هدف استفاده از آب بدون درگیر شدن دست، شیرهای آشپزخانه لمسی امسال از پرطرفدارترین شیرها هستند.»

در گزارش ترندهای ۲۰۲۱ که در NKBA منتشر شده است، شیرهای لمسی و شیرهای اتوماتیک محبوبیت بیشتری نسبت به شیرهای اهرمی و سنتی دارند. همچنین امسال نوع جدیدی از شیرها به بازار می‌آیند که به صدا حساس هستند و از این طریق کار می‌کنند.

این ویژگی علاوه بر ایجاد بهداشت بیشتر، به انجام بهتر و سریع‌تر کارها در آشپزخانه کمک می‌کند. بردلی می‌گوید: «با آمدن شیرهای نسل جدید به بازار دیگر می‌توانید با دستورات ساده شیر آب را باز کنید، دستان‌تان را بشویید یا در قابلمه‌ی غذا به میزان دقیق آب بریزید.»

پیشنهاد می‌کنیم اگر در آشپزخانه‌ی خود از رنگ‌های گرم استفاده می‌کنید شیرهای مشکی مات را انتخاب کنید. ترکیب مشکی مات با رنگ‌های گرم احساس گرما و استحکام بیشتری به شما القا می‌کند.

۴. استفاده از هودهای تزیینی

۸ ترند برتر دکوراسیون آشپزخانه در سال ۲۰۲۱

دیگر زمان پنهان کردن دستگاه‌های تهویه در آشپزخانه به سر رسیده و هود آشپزخانه به یک وسیله‌ی تزیینی مهم تبدیل شده است. البته برای تبدیل هود به یک وسیله‌ی دکوراتیو نیازی به تزیینات خاص نیست،‌ همین که اندازه‌ی آن کمی بزرگتر از کابینت باشد و رنگ آن جلب توجه کند، کافی است.

آریانا لواتو، مالک و طراح اصلی شرکت Honeycomb Home Design، می‌گوید: «با توجه به شیوع کرونا پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ از دکوراسیون‌هایی که احساس تمیزی را منتقل می‌کنند استفاده شود. در سال جدید هودهای آشپزخانه‌ی‌ مربعی شکل و ترکیبات سنگی که آسان تمیز می‌شوند و به سبک مینیمالیستی نزدیک هستند، مورد استقبال قرار خواهند گرفت.»

در سال ۲۰۲۱ متریال مختلف جای جزئیات دکوراتیو را خواهند گرفت. او می‌گوید: «باید انتظار داشت که موادی مثل سنگ مرمر، روکش چینی نازک یا گچ در روکش هودها استفاده شود و آن را تبدیل به یک قطعه‌ی هنری کند.» این نوع از هودها در کنار عناصر طبیعی مثل روکش‌های طرح چوب و مواد طبیعی بسیار چشم‌نواز و خیره کننده خواهد بود.

۵. استفاده از انبار کوچک در آشپزخانه، بازگشت به سبک قدیمی

۸ ترند برتر دکوراسیون آشپزخانه در سال ۲۰۲۱

در سال گذشته روش و زمان آشپزی در منزل تغییر کرد و تقریبا هر کدام‌مان به یک سرآشپز خانگی تبدیل شدیم و برای پخت غذاهای مختلف، به مواد و وسایل متفاوتی نیاز پیدا کردیم. همین موضوع باعث شلوغی آشپزخانه و انبار شدن وسایل روی یکدیگر شد. تحت تاثیر همین موضوع در سال جدید آشپزخانه‌ها به یک انبار کوچک مجهز می‌شوند و استفاده از فریزرها هم بیشتر می‌شود.

سوزان سرا، طراح آشپزخانه مجاز و رئیس سوزان سرا اسوشیتد (Inc)، در این خصوص اینطور می‌گوید که: «فریزر بهترین انتخاب برای نگهداری مواد غذایی در مدت زمان طولانی است و استفاده از آن در زمان‌هایی مثل روزهای درگیری با کرونا، در افراد احساس امنیت بیشتری ایجاد می‌کند.»

پیش‌بینی می‌شود در سال جدید فروش فریزر و ابزار نظم دهی فضای داخلی فریزر افزایش پیدا کند و خانواده‌ها یخچال و فریزر خود را با یک مدل بزرگ‌تر جایگزین کنند. همچنین آشپزخانه‌ها باید برای جای دادن وسایل بیشتر در خود، مجهز شوند. وسایلی مثل دستگاه‌های نان پزی، سرخ‌کن، هواپز و زودپز نیاز به فضای بیشتری دارند.

سرا می‌گوید: «با توجه با اینکه پیشخوان یک فضای پر کاربرد در آشپزخانه است، نمی‌توان همه‌ی این وسایل را روی آن قرار داد و نیاز است که جایی برای نگهداری آن‌ها درنظر گرفته شود.» اینجاست که نیاز به برگشت انبارهای کوچک در کنار آشپزخانه احساس می‌شود؛ انبارهایی که به راحتی می‌توان در آن‌ها مواد غذایی خشک را در کنار وسایل مختلف آشپزخانه انبار کرد.

او می‌گوید: «در کنار بازگشت انبار به آشپزخانه‌ها، در سال جدید شاهد حضور مبلمان مستقل و مخصوص فضای آشپزخانه، کابینت‌های دیواری بیشتر و حتی چرخ دستی برای انتقال وسایل از انبار به آشپزخانه خواهیم بود.»

۶. ایجاد ارتباط بیشتر با فضای بیرونی به کمک پنجره‌ها

۸ ترند برتر دکوراسیون آشپزخانه در سال ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۰، به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از وسایلی که تا قبل از آن در خانه استفاده می‌شد به فضای بیرون منتقل شد که در سال ۲۰۲۱ برمی‌گردد. امسال استفاده از عناصر ارتباط بصری و فیزیکی با فضای باز، یکی از عناصر اصلی دکوراسیون آشپزخانه ۲۰۲۱ خواهد بود.

مولر تاکید می‌کند که: «امسال درهای دو تکه و پنجره‌های بزرگ، مخصوصا پنجره‌هایی که در مجاورت با پیشخوان قرار می‌گیرند، بیشتر استفاده می‌شود تا نمایی شیک‌تر اما کم صدا را ایجاد کند. همچنین این پنجره‌ها به ایجاد جریان هوای تازه در آشپزخانه کمک می‌کنند و به همین دلیل بسیار مورد استقبال قرار خواهند گرفت.»

او به هزینه‌بر بودن این تغییرات در دکوراسیون اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای ایجاد این تغییرات بدون صرف هزینه‌ی زیاد می‌توانید پنجره‌ها را با پارچه‌های بافته شده با الیاف طبیعی بپوشانید تا به احساسی مشابه دست پیدا کنید.»

۷. میزها و پیشخوا‌ن‌های بزرگ

۸ ترند برتر دکوراسیون آشپزخانه در سال ۲۰۲۱

بر اساس گزارش ۲۰۲۱ گروه NKBA، پس از شیوع کرونا میزهای جزیره‌ای بزرگ به یکی از عناصر اصلی تبدیل شدند. این میزها علاوه بر اینکه برای آماده سازی غذا مورد استفاده قرار می‌گرفت، به محلی برای مطالعه و کار با کامپیوتر هم تبدیل شده است.

از این میزها به عنوان محلی برای صرف غذا هم استفاده می‌شود و همین موضوع باعث ایجاد تغییر در چیدمان و استفاده از صندلی‌های مخصوص در کنار آن شده است. سارا رابرتسون، بنیانگذار و طراح اصلی Studio Dearborn، می‌گوید: «وقتی در آشپزخانه افراد بیشتری حضور دارند و هم‌زمان مشغول انجام کارهای مختلف هستند، وجود صندلی‌های مختلف در اطراف میز جزیره‌ای که امکان نشستن را برای آن‌ها فراهم می‌کند، بسیار مهم است.»

شاید فکر کنید که برای ایجاد یک میز جزیره‌ای بزرگ در وسط آشپزخانه نیاز به بازسازی دارید، اما رابرتسون با بازسازی موافق نیست و می‌گوید: «برای بزرگ‌تر کردن فضای میز می‌توانید از یک ترفند هوشمندانه استفاده کنید. یک سری کشوی فلزی یا کمد کوتاه را در کنار میز وسط آشپزخانه قرار دهید تا فضای بزرگتری داشته باشید.»

با این کار هم سطح میز را برای انجام کار افزایش می‌دهید هم فضای جدیدی برای قرار دادن وسایل آشپزخانه ایجاد می‌کنید. فقط قبل از اضافه کردن این بخش‌ها از مقاومت این وسایل مطمئن شوید. حتی می‌توانید این قسمت را که تازه اضافه کرده‌اید، به انجام کارهای متفاوت مثل غذاخوری یا محل دورهمی دوستانه اختصاص دهید.

۸. استفاده از فر اجاق گاز و تغییر سبک زندگی

۸ ترند برتر دکوراسیون آشپزخانه در سال ۲۰۲۱

به گفته‌ی کارشناسان در Bertazzoni، این روزها افراد در منزل زمان بیشتری را به پخت‌وپز اختصاص می‌دهند و وجود یک فر به آن‌ها کمک بیشتری خواهد کرد. به عنوان مثال استفاده از یک اجاق گاز مجهز به فر می‌تواند این امکان را برای شما ایجاد کند که به راحتی در منزل نان بپزید. شما می‌توانید با استفاده از فر به جای مایکروویو نان بپزید، آشپزی کنید و غذاهای نیمه آماده را طبخ کنید.

به گفته‌ی طراح Brynn Olson، استفاده از اجاق‌گازهای فر دار یا فر به صورت جداگانه، نشان‌دهنده‌ی افزایش آگاهی افراد نسبت به سلامت غذا و تمایل‌شان به تغییر سبک زندگی با هدف سلامتی بیشتر است. اولسون می‌گوید: «تغییرات بازار به ما نشان می‌دهد با موج عظیمی از جایگزینی فر به جای مایکروویو روبه‌رو هستیم و این جایگزینی فقط به دلیل تمایل افراد به آشپزی و مصرف غذاهای سالم‌تر است.»

سخن آخر

۸ ترند برتر دکوراسیون آشپزخانه در سال ۲۰۲۱

شیوع ویروس کرونا در جهان باعث ایجاد قرنطینه‌های طولانی و در نتیجه حضور طولانی‌تر افراد در خانه شد. این موضوع در روحیه‌ی افراد تاثیرات بدی بر جای گذاشت و طراحان دکوراسیون داخلی را به فکر ایجاد تغییراتی در دکوراسیون انداخت.

طراحان پس از انجام بررسی‌های لازم، پیشنهادهای خود را در قالب ۸ دکوراسیون ویژه برای سال ۲۰۲۱ ارائه دادند. البته فراموش نکنید که تغییر دکوراسیون حتما مستلزم صرف هزینه‌های زیاد نیست و با ایجاد چند تغییر کوچک می‌توان به آن رسید.

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید