چشم‌انداز صعودی قیمت کاشی و سرامیک

چشم‌انداز صعودی قیمت کاشی و سرامیک

صنعت کاشی و سرامیک کشور دارای پتانسیل فراوانی است که در صورت حمایت جدی دولت و همچنین سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌تواند رونق چشمگیری در تولید و صادرات داشته باشد.

چشم‌انداز صعودی قیمت کاشی و سرامیک
چشم‌انداز صعودی قیمت کاشی و سرامیک

طبق طرح تدوین شده برای صنعت کاشی و سرامیک با افزایش ۵‌میلیون و ۷۰۰هزار مترمربعی برای رسیدن میزان تولید به ۴۵۰‌میلیون مترمربع موافقت شده است. براین اساس تولید کاشی و سرامیک از ۴۴۴‌میلیون و ۳۰۰‌هزار مترمربع در سال ۱۳۹۹ به تولید ۴۵۰‌میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در پایان سال ۱۴۰۰ خواهد رسید.

صنعت کاشی و سرامیک در ایران به چند دلیل از صنایع ارز‌آور و سود‌آور کشور است که لازم است به آن توجه بیشتری داشته باشند. این چهار دلیل شامل وجود منابع معدنی ارزان و فراوان در کشور، دستمزد پایین نیروی کار نسبت به سایر کشورها، ارزان بودن منابع انرژی و حاشیه سود مناسب این صنعت است که از صنعت کاشی یک صنعت پتانسیل‌دار برای رشد و توسعه در بازارهای جهانی ساخته است.

سودسازی ۸۰۰‌میلیارد تومانی کاشی و سرامیک در یک‌‌‌ سال

صنعت کاشی و سرامیک در بازار سهام، حدود یک‌درصد از ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص داده است. صنعت کاشی و سرامیک در بازار سهام با ۶ شرکت و ارزش بازار ۱۰هزار‌میلیارد تومانی حضور دارد. این صنعت در سال گذشته حدود ۷۹۱‌میلیارد تومان سود خالص تولید کرد و با حاشیه سود خالص ۳۰‌درصدی از جمله صنایعی است که با افزایش میزان تقاضا می‌تواند روند درآمدی و سودسازی خود را با شدت مناسبی افزایش دهد.

چشم‌انداز تولید کاشی و سرامیک تا ۱۴۰۴

طبق گزارش‌های وزارت صمت از چشم‌انداز تولید کاشی و سرامیک کشور تا سال ۱۴۰۴، هدف تولید بیش از ۷۰۰‌میلیون مترمربع کاشی و سرامیک است اما با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری این بیماری با کاهش قابل‌توجهی در صنعت ساخت‌وساز مواجه بوده‌ایم که بسیاری از صنایع را تحت‌الشعاع قرار داده است و قطعا صنعت کاشی و سرامیک نیز یکی از آن صنایع است. با توجه به آنچه گفته شد و اینکه در سال جدید با افزایش ۵میلیون مترمربعی مواجه هستیم رسیدن به هدف ۷۰۰‌میلیون مترمربعی در افق ۱۴۰۴ امری دور از دسترس به نظر می‌رسد.

چشم‌انداز صادرات کاشی و سرامیک ایران تا سال ۱۴۰۴

توسعه صادرات کاشی و سرامیک یکی ازضرورت‌‌‌های اجرایی در مدیریت صنعت کاشی و سرامیک است. در همین رابطه وزارت صمت در میان چشم‌اندازهای افق ۱۴۰۴اهداف چندی را برای صادرات کاشی و سرامیک کشور در نظر گرفته است که سه هدف مهم در سال‌های پیش‌رو حفظ رتبه چهارم صادرات کاشی و سرامیک ایران و تلاش برای کاهش فاصله با رتبه سوم در اولویت این صنعت قرار دارد. علاوه بر آن حفظ رتبه اول صادرات در منطقه خاورمیانه از اهداف مهم است که برای دسترسی به آن لازم است به صنعت کاشی و سرامیک کشورهای منطقه توجه داشت.

با توجه به اینکه افت تولید به دلیل شیوع کرونا در تمامی جهان حاکم است بحث صادرات متفاوت از تولید است و ما می‌توانیم با کمی همت به اهداف صادرات کاشی و سرامیک تا افق ۱۴۰۴ نائل آییم.

تعداد کارخانه‌های کاشی و سرامیک ایران

آمارهای غیر‌رسمی حاکی از آن است که امروز حدود ۱۵۰ کارخانه کاشی و سرامیک در کشور فعالیت می‌کنند و دامنه تولید سالانه نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰‌میلیون مترمربع اعلام شده که در این بین استان یزد با بیش از ۶۰‌درصد تولید رتبه اول را در این صنعت به خود اختصاص داده است. تقریبا بالای ۱۰۰ کارخانه کاشی و سرامیک در استان یزد قرار دارد.

سرانه تولید کاشی و سرامیک ایران

طبق آمار منتشر شده از وزارت صمت(وزارت صنعت، معدن وتجارت) سرانه تولید کاشی و سرامیک در ایران ۱۰‌هزار مترمربع به ازای هر کارگر است و این در حالی است که در ایتالیا و اسپانیا این سرانه ۲۵‌هزار مترمربع به ازای هرنفر کارگر ثبت شده که نکته حائزاهمیتی است. در ایران استان یزد با تعداد ۱۰۱ واحد تولیدی کاشی و سرامیک، اصفهان ۲۱ واحد و خراسان رضوی ۱۴ واحد تولیدی بالاترین آمار جمعیتی تولید کاشی و سرامیک در کشور را به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

کشورهای مقصد کاشی و سرامیک ایران

آمار صادرات نشان می‌دهد، امروز علاوه بر همسایگان ایران در قاره آسیا، متقاضیان تولیدات کیفی کاشی و سرامیک ایران از قاره اروپا نیز پا به عرصه گذاشته‌اند و همچنین تقاضاهایی از قاره آمریکا نیز وجود دارد و ایران توانسته است در آمریکای جنوبی بازار خود را به دست آورد. این در حالی است که به لیست متقاضیان هر ساله افزوده می‌شود.

روند صعودی گران‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌ها در چند ماه

سال جدید را باید سالی پر فراز و نشیب برای قیمت انواع محصولات ساختمانی دانست به گونه‌ای که در ردیف کاشی و سرامیک این موضوع به خوبی نمود دارد.

سازندگان خُرد با این عنوان که اگر همین قیمت‌های جزئی را نادیده بگیریم در نهایت خواهیم دید که قیمت نهایی و تمام شده بیشتر از آن مبلغی شده است که انتظارش را داشتیم.

کاشی و سرامیک یکی از آن نهاده‌های تولید مسکن است که اگر چه تعداد مناسبی از تولیدات ایرانی در بازار موجود است اما اگر در برخی از مناطق مثل بازار سرامیک در خیابان ملاصدرا دنبال برخی اجناس خارجی بگردید خواهید دید که برخی کالاها با قیمت‌های نجومی و بسیار بالاتر از کالاهای ایرانی به فروش می‌رسد.

سرامیک اسلب فارس مدل پیترا طوسی و سرامیک مدل رویال اسموکی متری ۵‌میلیون و ۹۸۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. این مدل‌ها و این قیمت‌ها نشان می‌دهد که در چند هفته گذشته دستخوش تغییر شده و افزایش داشته‌اند. البته طرح فانتزی آن را می‌توان با یک‌میلیون و ۱۵۹‌هزار تومان هم خریداری کرد.

اما نمودار تغییرات قیمتی نشان می‌دهد که از ۱۰ بهمن پارسال روند صعودی قیمت‌ها آغاز شد و قیمت‌ها از متری ۴‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان به ۵‌میلیون و ۹۸۰‌هزار تومان رسید.

اما در میان محصولات سرامیک هستند محصولاتی که جزو محبوب‌ترین محصولات شناخته می‌شوند. سرامیک پابلو ۶۰ در ۶۰ با متری ۱۷۴‌هزار تومان را باید جزو محبوب‌ترین محصولات ساختمانی دانست. البته سرامیک ۱۶۰ در ۸۰ زیگما طرح بیانکو با متری ۳۲۶‌هزار تومان رتبه دوم محبوب‌ترین را به خود اختصاص داده است. سرامیک کلکته سعدی مدل اسنو ۶۰ در ۶۰ سفید براق با متری ۹۹‌هزار تومان رتبه سوم محبوب‌ترین را به خود اختصاص داده است.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید