پرینت سه بعدی سرامیک

محققان و تکنسین‌های آزمایشگاه HRL توانستند سرامیک را پرینت سه‌بعدی کنند. آزمایشگاه Hughes Research Laboratorie در ایالت کالیفرنیا مدت‌ها در پی یافتن راهی برای تولید سرامیک بهینه بوده که در نهایت محققان این لابراتوار موفق به ساختن اجسامی از جنس سرامیک به شیوه‌ی پرینت سه‌بعدی شدند.

پرینت سه بعدی سرامیک
پرینت سه بعدی سرامیک

از زمان ابداع و کاربردی شدن تکنولوژی پرینت سه‌بعدی، آبژه‌ها و محصولات مختلفی ،از کفش و لباس گرفته تا سازه‌های ساختمانی، با این تکنیک ساخته شده‌اند.

در پرینت سه‌بعدی باید از متریال خاصی استفاده شود که تا حالا فقط محدود می‌شد به پلیمرهای پلاستیک، تعدادی از انواع فلزها و شیشه. اما به تازگی ماده‌ی دیگری هم به این لیست اضافه شده است: سرامیک.

پلیمرهای پیش‌سرامیک با تکنیک «استریولیتوگرافی» (Stereolithography) که در پرینترهای سه‌بعدی به کار می‌رود سازگار هستند.

در این تکنیک اشعه‌ی لیزر روی ماده‌ای که حالت سیال دارد، تابیده می‌شود و به تدریج آن را به حالتی که مورد نظر است و برای دستگاه تعریف شده، تغییر شکل می‌دهد و سخت (جامد) می‌کند. این اشعه‌ی ماورا بنفش (UV) می‌تواند جزییات بیش‌تر و دقیق‌تری را با سرعتی حدود ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر روش‌های فعلی روی متریال به وجود بیاورد.

پرینت سه بعدی سرامیک
‌اشعه‌ی ماورا بنفش می‌تواند جزییات بیش‌تر و دقیق‌تری را روی ماده به وجود بیاورد.

این دستاورد مهمی است و پیشرفت‌های چشمگیری را، به خصوص در حوزه‌ی هوا فضا رقم خواهد زد. در صنعت هوانوردی از سرامیک در ساخت بسیاری قطعات از جمله پنل بال‌ها و مکانیزم‌های داخلی موشک‌های اوربیتال استفاده می‌شود.

سرامیک ابداع شده به روش پرینت سه‌بعدی استحکام و مقاومتی ۱۰ برابر بیش‌تر از سرامیک‌های موجود دارد.

آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته‌ی وزارت دفاع آمریکا (DARPA) با تیم مبتکر این شیوه قراردادی برای ساخت سپر گرمایی (AeroShell) منعقد کرده است.

سپر گرمایی یک سپر محافظتی است که در صنعت هوا فضا برای محافظت قسمت‌های داخلی در مقابل فشار و گرما کاربرد دارد.

دیجی مگ

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید