راهنمای انتخاب کاشی مناسب

در مقاله امروز قصد داریم به بررسی انواع کاشی های استفاده شده در کف سازی بپردازیم. زیرا انواع مختلفی از کاشی ها وجود دارد که از نظر مواد ، سبک و رنگ متفاوت هستند. هر کدام از این کاشی ها مزایا و معایبی دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

راهنمای انتخاب کاشی مناسب

چند نوع کاشی برای کف سازی ساختمان وجود دارد؟ هرکدام از این کاشی ها چه ویژگی هایی دارند؟ کدام نوع کاشی لغزندگی کمتری دارد؟

کاشی ها یک ماده کفپوش محبوب هستند زیرا مزایای متعددی دارند ، به ویژه برای صاحبان خانه که به دنبال زیبایی ظاهری همراه با دوام و مقرون به صرفه بودن هستند مناسب است. کاشی های کف از مواد بسیار متنوعی مانند رس ، سنگ ، فلزات و کوارتز ساخته می شوند. هر نوع کفپوش دارای مشخصات ، خصوصیات و مزایا و معایب منحصر به فرد است. انتخاب کاشی مناسب هنگام خرید کاشی به اندازه پروژه، بودجه، شکل ظاهری و مشخصات آن بستگی دارد.

مزایای اصلی کاشی ها موارد زیر است:

  • مقرون به صرفه
  • با دوام و مقاوم
  • ضد آب
  • سازگار با محیط زیست
  • طیف گسترده ای از سبک ها و رنگ ها
  • نگهداری و نظافت آسان

تراورتن

تراورتن نوعی سنگ آهک است. یک سنگ طبیعی و مشبک است که به دلیل حباب های هوا و مواد آلی دارای بافتی خشن است. کاشی های تراورتن دارای الگوها و رنگ های مختلف منحصر به فردی هستند که به مواد استفاده شده بستگی دارد. می توان از آنها در داخل و خارج از خانه استفاده کرد. این نوع کاشی ها دارای ویژگی جلوگیری از لغزش کفپوش کاشی هستند که باعث شده در حمام و سایر مناطق دارای آب مفید باشند.

سرامیک

کاشی سرامیک از موادی مانند رس و مواد معدنی تشکیل می شود. این نوع کاشی با یک فرآیند گرمایش و خنک سازی ساخته می شود. کاشی سرامیک معمولاً به صورت چینی یا غیر چینی طبقه بندی می شوند. کاشی سرامیک غیر پرسلانی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر وچیدمان آن راحت تر است اما به اندازه کاشی های پرسلن دوام ندارند. اگر به دنبال خرید کاشی مقرون به صرفه هستید کاشی های غیر پرسلانی مناسب هستند. سرامیک ها در طیف گسترده ای از رنگ ها ، اندازه ها ، بافت ها و اشکال موجود هستند.

کاشی‌های چینی با استفاده از خاک رس ساخته می شوند. رس های چینی متراکم تر هستند. این تراکم باعث می شود کاشی‌ها سخت و ضد آب شوند. بنابراین آنها را با دوام و مناسب برای مناطقی که رفت و آمد زیاد است، کرده اند. کاشی های چینی به لطف تراکم بالا می‌توانند در داخل و خارج از خانه استفاده شوند.

کاشی طرح چوب

شما می‌توانید از سرامیک‌هایی با طرح چوب استفاده نمائید. با توجه به این که این کاشی‌ها دوام سرامیک و زیبایی چوب را دارند روند استفاده از این طرح‌ها در حال افزایش است.

سنگ مرمر

سنگ مرمر یک سنگ طبیعی با دوام است که در رنگ‌های مختلف موجود است. رنگ سنگ مرمر به مواد معدنی تشکیل دهنده‌ی آن بستگی دارد. کاشی های مرمر دارای زیبایی بالا و ظرافت خاصی هستند که می تواند ارزش خانه را افزایش دهد. کاشی های مرمر انواع مختلفی دارد که با توجه به خانه و دکوراسیون خود می‌توانید مورد مناسب را انتخاب کنید. سنگ مرمر نسبت به بقیه‌ی کفپوش‌ها تقریبا گران است و با توجه به اینکه مشبک است نگهداری آن کمی سخت است و هرچند سال یک بار ممکن است به مهر و موم نیاز داشته باشد.

سنگ لوح یا اسلیت

کاشی های سنگ لوح از سنگ های دگرگونی به وجود می آیند. به لطف ماندگاری، هم در فضای باز و هم داخل خانه مورد استفاده قرار می گیرند. کاشی اسلیت حتی در حالت خیس یا چرب بودن نیز در برابر لغزش مقاوم است. این امر کاشی‌های اسلیت را  به گزینه ای معمول برای سرویس بهداشتی و آشپزخانه تبدیل کرده است. کاشی های اسلیت در بسیاری از رنگ ها مانند آبی ، سبز ، قرمز ، نارنجی و قهوه ای موجود هستند. هنگامی که در مناطق پرتردد استفاده می شوداین کاشی‌ها در اثر سایش در طولانی مدت ممکن آسیب پذیر باشند لذا هزینه‌ی نگهداری این نوع کاشی ممکن است کمی بیشتر باشد.

کاشی سنگ گرانیت

کاشی گرانیت

سنگ گرانیت

گرانیت یک سنگ آذرین با تراکم و دوام بالا است. کاشی های گرانیت با الگوهای منحصر به فرد خود مشخص می‌شوند ، و هیچ دو کاشی یکسان نیستند. کاشی های گرانیت صیقلی در برابر خراش مقاوم هستند.

موزاییک

کاشی های موزاییکی از چند ماده مانند سنگ ، شیشه و سرامیک ساخته شده اند. این نوع کاشی برای ایجاد الگوهای رنگارنگ و متنوع در کنار هم قرار می گیرند. به همین دلیل، کاشی های موزاییکی معمولاً برای اهداف تزئینی استفاده می شوند که در زیبایی و دکور خانه تأثیر بصری دارد.

اونیکس

اونیکس یک سنگ نیمه شفاف و شکننده است.قیمتی است و معمولا در جواهر سازی استفاده می‌شود. برای جلوگیری از شکنندگی معمولا با مش پلاستیکی یا یک لایه‌ی رزین محافظت می‌شوند. از کاشی‌های اونیکس معمولا در قسمت‌های داخلی با ترافیک کم و میزهای کانتر استفاده می‌شود.قبل از نصب این نوع کاشی بهتر است یک بار آنها را به صورت خشک در قسمتی که می‌خواهید نصب کنید تا مطمئن شوید طرح‌های طبیعی در جای مناسبی قرار گرفته‌اند یا نه.

کوارتزیت

کاشی کوارتزیت

کوارتزیت سنگی دگرگونی است که کاشی هایی با دوام ، ضد لغزش و زیبا می سازد. این کاشی یکی از محبوب ترین انتخاب‌ها برای خانه‌ها است که به طور معمول در محیط استخر، مسیرهای رانندگی یا فضای داخلی استفاده می شود. کوارتزیت را می‌توان متبلور و با سایه تیره تر مهر و موم کرد تا به یک لبه ی مرمر مانند برسد. این کاشی ها با دوام و در بافتها و رنگهای متنوع موجود هستند.این کاشی‌ها را می‌توان در خانه و مکان‌های تجاری استفاده کرد.

ترازو

Terrazzo ترکیبی از چندین ماده از جمله مرمر ، کوارتز ، شیشه ، گرانیت و سنگ است. این مواد برای ایجاد یک سطح صاف ، پخته و صیقلی می شوند. کاشی های ترازو دوام بالایی دارند. در صورت آسیب دیدگی می‌توانید چندین بار آن را ساب زده و صاف نمائید. استفاده از این کاشی ها در ساختمان های عمومی معمول است ، اما برای مصارف خانگی توصیه نمی‌شود زیرا می تواند لغزنده باشند.

منبع ny-engineers

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید