پارکت چیست-مزایای پارکت چوبی-معایب پارکت چوبی

پارکت طبیعی‌ترین و زیباترین کف‌پوش یا کاور برای کف خانه‌های مدرن، سنتی و معاصر است که در عصر حاضر از آن استفاده می‌شود. پارکت به لحاظ زیبایی و دوام از بهترین مصالح ساختمانی به شمار می‌آید و همچون فرشی است از چوب که به عنوان سالم‌ترین و پرجلوه ترین نما برای داخل و خارج ساختمان استفاده می‌شود.

پارکت چوبی چیست؟

پارکت ها از انواع درختان به‌صورت الوار و ورق‌های نازک و با اشکال و اندازه‌های مختلف با توجه به نوع کاربری بریده شده و پس از فرآوری مناسب معمولا جهت کف ساختمان به کار می‌روند.

تاریخچه پارکت به قرن ۱۶ میلادی زمانی که پارکتی وجود نداشت و ثروتمندان معمولاً برای کف زمین از سنگ مرمر و سنگ‌های گران قیمت استفاده می‌کردند بر می‌گردد.پارکت برای اولین بار در کاخ ورسای فرانسه جهت جلوگیری از سرما درکف ساختمان استفاده شد. پارکت در آن زمان بیشتر به شکل مربع و مستطیل درست می‌شد تا به راحتی در زمین نصب گردد.

پارکت چیست
پارکت چوبی به خانه‌ی شما روح می‌بخشد.

اولین کارخانه پارکت سازی نیز که از چوب درختان جنگل‌های گرگان و گنبد ایران به عنوان مواد اولیه برای تهیه پارکت استفاده می‌کرد در سوئیس قرار داشت. فرآیند تولید پارکت خاص و پیچیده نیست، درختانی که بریده می‌شوند به‌صورت الوار درآمده و نازک و ورقه‌ای می‌شوند و در ابعاد کوچک متناسب با محل به وسیله چسب نصب می‌شود.

انواع پارکت چوبی و خواص آن

پارکت ها بسته به نوع درختی که از آنها تهیه می‌شوند به رنگ‌ها و جنس‌های متفاوتی از لحاظ سختی، تیرگی یا روشنی تقسیم می‌شوند که هر کدام مخصوص مکانی خاص می‌باشند. پارکت را معمولاً از چوب درختانی همچون بلوط، کاج، راش و زبان گنجشک درست میکنن که هرکدام دارای رنگ و ویژگی خاص خود می‌باشند.

پارکتی که از چوب بلوط ساخته می‌شود به دلیل رنگ زیبا و دوام بالا بیشتر در منازل و آپارتمانها به کار می‌رود.

نصب پارکت چوبی

بازتاب نور در پارکتی که از درخت افرا به دست می‌آید زیبایی خاصی به مکان می‌دهد و باعث استفاده از این نوع پارکت در مکان‌های عمومی می‌شود. پارکت درختان گردو گیلاس هم طرفداران خاص خودش را به خاطر رنگ و دوام دارد. پارکت درخت گیلاس به علت عدم ایجاد مشکلات تنفسی و مسائل مربوط به آلرژی بیشتر مورد توجه است.

به طور کلی می توان گفت مهندسان و معماران برای منازل مسکونی، مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌ها بسته به نوع سازه یا دکوراسیون پارکت مخصوصی استفاده می‌کنند. برای نصب پارکت و داشتن کفپوشی زیبا باید از معماران داخلی و نصاب‌های حرفه‌ای پارکت بهره جست. زیر سازی مناسب توسط نصابان حرفه‌ای باعث می‌شود تا پارکت بصورت دقیق و محکم در محل نصب شود و در بلندمدت از جابجا شدن پارکت و لق شدن آنها جلوگیری کند. همچنین پارکت باید طوری نصب شود که درزی در بین پارکت نباشد و گرنه محل مناسبی برای رشد و نفوذ حشرات خواهد شد. در حال حاضر کمتر سازه ی لاکچری وجود دارد که در آن از پارکت یا چوب فرش استفاده نشود و تنوع رنگ، زیبایی، دوام و قابلیت تعویض از ویژگی‌های بارز پارکت است.

شایان ذکر است قبل از نصب پارکت استفاده از حشره کش ها توصیه می شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آید. بهتر است در هنگام نصب پارکت با گذاشتن فاصله مناسب به طول ۴ الی ۵ سانتیمتر از دیوار از احتمال انبساط پارکت در تابستان جلوگیری کرد و با زدن لاک مخصوص درزهای آن را گرفته و با ساب زنی جلوه زیبایی به پارکت داد.

شرایط نگهداری و معایب پارکت

از زمانی که ما مبادرت به نصب پارکت می‌کنیم، در حفظ و نگهداری پارکت باید کوشا باشیم تا همیشه خوب و زیبا جلوه کند. از جمله مواردی که در نگهداری پارکت باید به آن توجه نمود، جلوگیری از رسیدن رطوبت، آب ، مواد شیمیایی و موریانه به پارکت است.همچنین باید هر از چندگاهی نسبت به ساب زنی و صیقل دادن پارکت مبادرت نمودتا همیشه زیبایی خانه حفظ شود.

نحوه‌ی تمیز کردن پارکت

برای نگهداری بهتر و تمیزکاری سطوح چوبی و مخصوصاً پارکت تا حد امکان از شوینده‌های شیمیایی استفاده نکنید و استفاده از بخارشوی به خاطر رطوبت و گرمایی که ایجاد می‌کند موجب آسیب رساندن به پارکت شده و باعث برآمدگی و پوسیدگی پارکت می‌شود.

اسپری مخصوص پارکت و جاروبرقی برای نظافت پارکت کافی است و موجب می‌شود در مدت‌زمانی طولانی تمیز و سالم بماند.

پس از نصب پارکت چوبی، شما در محیطی گام بر می‌دارید که پا گذاشتن روی آن حس گرما و طبیعت به همراه نرمی ویژه‌ای که پارکت نسبت به سنگ و سرامیک دارد لذت زایدالوصفی به شما می‌دهد.

منبع:

دیدگاه خود را بنویسید