فوت‌وفن‌های خرید فرش دست دوم

راهنمای خرید فرش دست دوم

نکات کلیدی که در زمان خرید فرش دست دوم باید به آن‌ها توجه کنید.

فرش به هر محیطی، زیبایی منحصربه‌فردی می‌بخشد. نقش و نگارهای مختلف و متنوع آن می‌تواند نظر هر فردی را به خود جلب کند. اما همیشه این امکان برای ما وجود ندارد که یک فرش دستباف گران‌قیمت برای خانه خود بخریم. گاهی اوقات نیاز است که برای کاهش هزینه‌ها، فرش دست دوم را به جای یک فرش نو خریداری کنیم.

اگر شما نیز به دنبال خرید فرش دست دوم هستید، بهتر است که با آگاهی نسبت به این کار اقدام کنید تا فرش را متناسب با کیفیتی که دارد، خریداری کنید. پس با ما همراه باشید تا شما را به یک فرد حرفه‌ای در انتخاب فرش دست دوم تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید: جدیدترین طرح های میز تلویزیون دیواری

نحوه تشخیص عمر فرش دست دوم

در زمان خرید فرش دست دوم شما کاملا به این امر واقف هستید که فرش چند سالی کار کرده و مورد استفاده قرار گرفته است. توصیه ما این است که اگر هم فرش دست دوم می‌خرید، فرشی را انتخاب کنید که هنوز کیفیت خود را حفظ کرده و سال‌های کمتری مورد استفاده قرار گرفته است.

پس برای آنکه تشخیص دهید که هنوز عمر فرش دست دوم باقی مانده است، باید پنجه دست خود را در قسمت‌های مختلف فرش فرو ببرید. اگر دست شما در لابه‌لای پرز فرش فرو رود، فرش قابلیت استفاده را داراست. اگر پرز فرش و یا لایه‌های آن از بین رفته باشد، فرش عمر خود را کرده است و دیگر قابل استفاده نیست. سعی کنید، این کار را در قسمت‌های مختلفی از فرش انجام دهید تا نسبت به خرید خود مطمئن‌تر شوید.

بیشتر بخوانید: بیش از ۱۰۰ مدل میز تلویزیون جدید

بررسی ترنج و لچک فرش دست دوم

لچک و ترنج دو اصطلاح مهم در فرش است که هر کدام معنی خاص خود را دارند. لچک به معنای گوشه و کناره است و لچک در فرش به گوشه و کناره فرش اشاره دارد. معمولا لچک در فرش به کمک گل‌ها تزئین می‌شود و تقارن داشتن طرح و نقش و نگار در لچک فرش از اهمیت برخوردار است. پس برای آنکه زیبایی فرش دست دوم حفظ شود، حتما به سالم بودن لچک در فرش اهمیت دهید.

ترنج در فرش همان گل وسط فرش است که از ابعاد بزرگی برخوردار است و بزرگترین گل در فرش است. ترنج در وسط فرش قرار دارد، پس زیبایی آن و سالم بودن ترنج یک معیار مهم در زمان خرید فرش دست دوم است.

ترنج در فرش‌های مختلف دارای طرح و نقش‌های مختلفی است که معمولا به‌صورت دایره یا بیضی دیده می‌شود. به دلیل بزرگ بودن ترنج و تاثیر آن در زیبایی فرش، حتما سالم بودن ترنج و تقارن آن را بررسی کنید.

اهمیت تقارن در فرش دست دوم

فرش چه دست دوم باشد چه نو، اگر طرح و نقش آن دارای تقارن نباش، زیبایی خود را از دست خواهد داد بنابراین یک معیار مهم در زمان خرید فرش دست دوم، وجود تقارن در فرش است. برای بررسی تقارن فرش توصیه می‌شود که فرش را به‌طور کامل از وسط تا بزنید و تقارن نقش و نگارهای آن را بررسی نمایید.

با تا زدن می‌توانید وجود تقارن فرش را نسبت به مرکز آن دقیق تر بررسی کنید. اگر قرار است که فرش دست دوم را در جایی استفاده کنید که زیاد در معرض دید است، توصیه می‌کنیم که تقارن را دقیق‌تر بررسی نمایید. برای اینکار می‌توانید از یک متر کمک بگیرید و تقارن بخش‌های مختلف آن را نسبت به یکدیگر به‌دست آورید.

یک نکته مهم دیگر در بررسی تقارن توجه به امتداد نقش و نگارهای فرش است. نقش و نگار فرش است که زیبایی آن را به‌وجود می‌آورد. پس اگر طرح‌های فرش ناگهانی قطع شده‌اند و گل‌ها و شاخه‌های موجود در فرش، به‌صورت طبیعی امتداد آن‌ها ادامه پیدا نکرده است، خرید این فرش دست دوم توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: بیش از ۱۰۰ مدل میز ناهارخوری جدید

بررسی رنگ پریدگی در فرش

پس از بررسی نقش و نگارها، حال نوبت به بررسی رنگ فرش می‌رسد. رنگ فرش حس زنده بودن را منتقل می‌کند و روح و جان فرش به حساب می‌آید. پس باید حتما قبل از خرید به بررسی میزان رنگ‌پریدگی فرش دست دوم بپردازید. برای این کار باید فرش را پهن کنید و در مرکز فرش بایستید تا دید کامل‌تری نسبت به رنگ فرش داشته باشید. ابتدا دو طرف فرش را به‌طور کامل با یکدیگر مقایسه کنید و نوع رنگ آن‌ها را با هم مقایسه کنید که اگر اختلاف رنگ به‌نظر برسد، فرش دچار رنگ‌پریدگی شده است.

برای بررسی دقیق‌تر ترنج فرش را در نظر می‌گیریم و آن را با یک خط فرضی به دو قسمت کاملا مجزا تقسیم می‌کنیم و سپس رنگ گل‌ها و زمینه فرش را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

البته باید فرش را برای بررسی رنگ در مقابل نور طبیعی بررسی کنید تا رنگ‌ها به‌طورطبیعی نشان داده شوند. همچنین رنگ نقش و نگار و زمینه فرش در جهت خواب فرش، کمی تیره‌تر به‌نظر می‌رسد. پس برای بررسی دقیق‌تر، فرش را در جهت عکس خاب آن بررسی کنید. برای آنکه از خرید فرش خود راضی باشید، حتما رنگ آن را کاملا بررسی کنید و فرشی را انتخاب کنید که دارای رنگ یکنواختی است و رنگ‌پریدگی در آن دیده نشود.

میزان پا خوردن فرش دست دوم

فرش اگر زیاد مورد استفاده قرار بگیرد یا به اصطلاح زیاد پا خورده باشد، نازک می‌شود و در قسمت‌هایی که زیاد در معرض رفت و آمد بوده است، نقاط سفید رنگی دیده می‌شود.
فرش‌های قدیمی‌تر معمولا دارای بافت درشت‌تری بوده‌اند که اگر میزان پاخوردگی آن‌ها زیاد باشد، نقطه‌های سفید رنگ بیشتر و بزرگتر به چشم می‌آیند.
فرش‌هایی که این نقاط سفید در آن‌ها زیاد دیده می‌شود، در محیط های پر رفت و آمد استفاده شده‌اند و کیفیت و زیبایی اولیه خود را از دست داده‌اند. پس اگر آن‌ها را خریداری می‌کنید، نباید هزینه زیادی برای آن‌ها بپردازید.
یک نکته مهم دیگر در خصوص پا خوردن فرش این است که فرش را تا بزنید و نحوه قرارگیری لبه‌های کناری آن را با یکدیگر مقایسه کنید. لبه‌های ساده فرش باید صاف باشند و بیرون‌زدگی یا فرورفتگی در آن دید نشود تا زیبایی فرش حفظ شود.

بیشتر بخوانید: بیش از ۱۰۰ ایده تزئین میز ناهار خوری

بررسی بید زدگی فرش

فرش در معرض یک آسیب جدی به نام بید قرار دارد و بید یک حشره به حساب می‌آید که در بین بافت فرش نفوذ کرده و پشم و چله آن را مورد حمله قرار می‌دهد. قسمت‌هایی از فرش مانند، زیر مبل و… که زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و تمیز کردن آن‌ها دیر به دیر انجام می‌شود، بیشتر در معرض بیدزدگی قرار دارند.

بیدزدگی فرش می‌تواند عمیق یا سطحی باشد که در نوع عمیق آن بافت فرش کاملا آسیب دیده است و منجر به سوراخ شدن فرش می‌شود. در نوع سطحی می توان با تمیز کردن فرش و پاشیدن پودرهای مخصوص، این حشره را قبل از آن که به فرش آسیب جدی وارد کند، از بین برد.

اگر فرش دست دوم را برای مکان‌های پر رفت و آمد و در معرض دید خریداری می‌کنید، حتما بیدزدگی آن را بررسی کنید و بافت فرش را از پشت کاملا نگاه کنید و فرش‌هایی که دارای بافت جدا شده از پشت هستند، دچار بیدزدگی عمیق شده‌اند.

بررسی چله فرش دست دوم

چله فرش باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد بنابراین بررسی چله در زمان خرید فرش از اهمیت برخوردار است. برای این کار باید ریشه‌های سفید فرش را کمی بکشید که اگر چله فرش ضعیف شده باشد، ریشه پاره می‌شود. در غیر این‌صورت چله فرش از استحکام قابل قبولی برخوردار است. اگر چله فرش خیلی آسیب دیده باشد ریشه فرد خود به خود پاره می‌شود، حتی اگر چندان به آن فشاری وارد نشود.

کلام پایانی

خرید فرش دست دوم یک راهکار ساده برای کاهش هزینه هاست که اگر بررسی های لازم به‌درستی انجام شود، این نوع فرش می‌تواند بهترین انتخاب و خرید برای شما باشد. برای خرید فرش‌های دست دوم مواردی چون بررسی چله، رنگ‌پریدگی، بیدزدگی، تقارن، پاخوردگی و… فرش از اهمیت برخوردار است که در این مطلب به‌طور کامل به آن پرداختیم تا بتوانید بهترین فرش دست دوم را برای خود خریداری نمایید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ایده ساده ولی معجزه آسا برای دکوراسیون خانه های کوچک

منبع: divar.ir

دیدگاه خود را بنویسید