دکوراسیون بوهو؛ سبک زندگی غیرمتعارف و هنجارشکن

دکوراسیون بوهو؛ سبک زندگی غیرمتعارف و هنجارشکن

اگر شما هم از رعایت اصول متعارف و چیدمان متقارن و یکنواخت خسته‌اید و به دنبال چیدمان دکوری شلوغ و زنده و در عین حال ساده و راحت هستید، شاید از طرفداران سبک بوهو در دکوراسیون باشید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با نکات کلیدی برای چیدمان در سبک بوهو آشنا شوید.

عناوین این مطلب

دکوراسیون بوهمیان چیست؟

طراحی بوهمی که با نام سبک بوهو در دکوراسیون نیز شناخته می‌شود. سبکی از طراحی داخلی است که رنگ‌ها، بافت‌ها و نقش‌های بازیگوش را دوست دارد و برخلاف طراحی مینیمالیستی اسکاندیناویایی یا مدرن، طراحی بوهو حداکثرگرا است.
طراحی داخلی بوهمیایی از ایده‌های دکور در سراسر دنیا ایده می‌گیرد و رویکرد آزادانه در آن باعث شد تا به یکی از محبوب‌ترین گرایش‌های طراحی داخلی، در اواخر قرن بیست و بیست‌ویک تبدیل شود.
بوهو از افرادی الهام گرفته شده است که زندگی غیرمتعارف و هنجارشکنی دارند؛ مانند کسانی که دائم در سفر هستند، بازیگران، نویسندگان، هنرمندان و بسیاری از افراد مشهور.
سبک بوهو در دکوراسیون با ترکیب اشیاء، رنگ‌ها و الگوهای بسیاری از مناطق جهان، زندگی را آئینه فرهنگ‌های مختلف می‌کند. اگر به دنبال سبکی هستید که واقعا بتوانید آن را خودتان بسازید، طراحی بوهمی ممکن است برای شما مناسب باشد.
توجه: امروزه بوهمی معمولاً به‌عنوان صفتی برای توصیف ویژگی‌هایی استفاده می‌شود که نسل‌های گذشته از آن‌ها الهام گرفته‌اند: بی‌خیال، غیرمتعارف، طبیعی.
این سبک که به یک فضای داخلی بوهمیایی ترجمه شده است، عناصری مانند بافت‌های لایه‌ای، قدیمی و طبیعی را در بر می‌گیرد. سبک بوهمیان یا سبک بوهو در دکوراسیون مناسب افرادی است که به خانه‌هایی پر از زندگی و آراسته به نمادهای فرهنگ‌های مختلف دنیا علاقه‌مند هستند.
این زیبایی‌شناسی سمت‌وسویی متفاوت از سبک مدرن دارد و یک دکوراسیون خلاقانه، بی‌دغدغه و غیرمتعارف شامل عناصری با لایه‌ها و بافت‌های مختلف را خلق می‌کند. ترکیب سبک بوهو در دکوراسیون مهم است و شما هیچ محدودیتی برای رنگ یا بافت ندارید.

بیشتر بخوانید: نکات خرید لوازم آشپزخانه که نمی‌دانستید

خاستگاه‌های سبک بوهو در دکوراسیون

اصطلاح «بوهمی» از کلمه فرانسوی “bohémiens” گرفته شده است؛ اصطلاحی که برای توصیف یک کوچ‌گر یا ماجراجو به کار می‌رود. این کلمه در اوایل قرن ۱۸۰۰ برای توصیف جمعیت کولی پاریس، استفاده می‌شد؛
مردمی که به اعتقاد فرانسوی‌ها از بوهمیا، منطقه‌ای تاریخی در جمهوری چک کنونی آمده‌اند. سادگی و در عین حال سرشار از رنگ بودن را می‌توان از ویژگی‌های مشترک سبک بوهو و فرهنگ کولی‌ها دانست.

دکوراسیون بوهو؛ سبک زندگی غیرمتعارف و هنجارشکن

۷ ویژگی اصلی سبک بوهو در دکوراسیون

قلب یک فضای داخلی بوهمی ساختن ترکیبات است. برخلاف سبک مینیمالیستی، سبک بوهو در دکوراسیون یک اتاق از ترکیب سطوح و لایه‌بندی عناصر دکور، مانند منسوجات هراسی ندارد.

  • لحن غیررسمی بوهو
  • پالت‌های رنگی مختلف
  • منسوجات و الگوهای ناهماهنگ
  • تأثیرپذیری از صنایع دستی جهانی
  • طبیعی بودن
  • گیاهان سبز
  • مبلمان سبک بوهمی
  • نور محیطی در سبک بوهو
  • تزیینات و اکسسوری

لحن غیررسمی بوهو

طراحی داخلی بوهمیایی به دلیل ماهیت بازیگوش خود، سبک‌ها را با لحنی غیررسمی ترکیب می‌کند؛ مانند ترکیب یک مبل مدرن با یک قطعه هنری مکرومه دست‌بافت در بالای سرش، کوسن گلیم برای تزئین اتاق نشیمن، یک کاغذ دیواری با چاپ روشن، چراغ‌های رومیزی میانه قرن، یک پتوی عروسی مراکشی در اتاق خواب، یک میز روستایی با صندلی‌های نامتناسب و سبدهای آفریقایی در سراسر دیوار اتاق غذاخوری!

بیشتر بخوانید: راهنمای چیدمان اصولی آشپزخانه، ایده‌ها و ترفندها

پالت‌های رنگی مختلف

برای دکوراسیون بوهمی هیچ طرح رنگ استانداردی وجود ندارد؛ اما انتخاب انواع رنگ‌های عمیق، رنگ‌های روشن، رنگ‌های خاکی یا ترکیبی از هر سه می تواند فضای بوهو را به زندگی تزریق کند. برای زیبایی بیشتر، دیوارهای سفید را همچون یک بوم خالی طراحی می‌کنند، سپس روی آن دیوارپوش‌های مکرومه با رنگ طبیعی را به نمایش می‌گذارند.

منسوجات و الگوهای ناهماهنگ

سبک بوهو شامل پارچه کرفس، ابریشم، شنل، سیزال و مخمل در یک فضا است. طراحی بوهو امکان ترکیب از الگوهایی را فراهم می‌کند که با توجه به دیگر سبک‌های طراحی داخلی، ناهماهنگی در آن یک اصل است.

وقتی صحبت از فضاهای بوهو می‌شود، ترکیبی از بافت‌ها و الگوها دو نیمه از یک کل هستند. شما نمی‌توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید! راهی برای به دست آوردن ترکیب لایه‌ای از بافت‌ها در فضای شما چیست؟

ترکیب طیف وسیعی از مواد. ترکیبی از مواد طبیعی مانند چوب طبیعی، چرم و همچنین بافتنی‌های درشت به اتاق کمک می‌کند ظاهری چند لایه داشته باشد.
تأثیرپذیری از صنایع دستی جهانی
فرش‌های ایکات کامبوج و فرش‌های ایرانی از گزینه‌های رایجی هستند که در دکوراسیون خانه بوهمی استفاده می‌شوند.

طبیعی بودن

هنگام طراحی دکوراسیون داخلی بوهو، از اقلام دست‌دوم و قدیمی استفاده کنید که به‌عنوان نقاط کانونی محسوب می‌شوند. مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، سفال‌ها و قالی‌های بی‌نظیر می‌توانند برای کمک به بیان داستانی منحصربه‌فرد برای اتاق شما استفاده شوند.

در حالی که در مورد چیدمان یک فضای بوهمیایی قوانین سخت و سریعی وجود ندارد، اما بیشتر غیررسمی و نامتقارن هستند.

بیشتر بخوانید:

۵۱ مدل چیدمان مبل و میز ناهار خوری در پذیرایی

گیاهان سبز

ساکولنت‌ها و گیاهان آپارتمانی از المان‌های سبک بوهو هستند؛ نه‌تنها فضای زندگی شما را شاداب و باطراوت نگه می‌دارند؛ هوا را هم تصفیه می‌کنند.
گیاهان سبز در گلدان‌های بافته شده، سفالی یا سرامیکی طرح‌دار از وسایل دکوری هستند که جهت آراستن محیط به کار می‌روند.
پیچک‌ها یا گیاه عنکبوتی با برگ‌های آبشاری آن‌ها را می‌توانید روی قفسه‌های دیواری یا بالای کابینت‌ها قرار دهید و برای جذابیت بیشتر از یک گلدان مکرومه گره‌دار شیک استفاده کنید.

دکوراسیون بوهو؛ سبک زندگی غیرمتعارف و هنجارشکن

مبلمان سبک بوهو در دکوراسیون

مبلمان ساخته شده در سبک بوهو برای استراحت هستند تا نمایش فاخر بودن: ارتفاع مبلمان بوهمی به طور معمول از سطح زمین کم است، از مواد طبیعی به‌ویژه چوب ساخته شده و با کوسن‌های مخمل خواب‌دار پوشیده شده‌اند.

قطعات مبلمان بوهیمان با ارتفاع‌ها و رنگ‌های مختلف در فضا احساس راحتی و جذابیت به وجود می‌آورند.
تخت‌های صندلی، صندلی‌های حصیری، میزهای قهوه‌خوری و پاف‌های مراکشی برخی از محبوب‌ترین گرایش‌های طراحی بوهمیایی هستند که به عناصر اصلی یک اتاق نشیمن غیرمتعارف تبدیل شده‌اند.
هر قسمت از مبلمان بوهو باید خاص باشد و داستانی را روایت کند. از کاوش در مغازه‌های قدیمی محلی خود لذت ببرید و هر قطعه را جداگانه انتخاب کنید.
هم شما و هم میهمانانتان، حس بوهو را با صندلی‌ها و کاناپه‌های مخمل خواب‌دار در رنگ‌های اشباع احساس خواهید کرد.
پهن کردن فرش یا بالشتک‌های نشیمن روی زمین فضایی دلپذیر برای نشستن روی زمین ایجاد می‌کند. از آنجایی که یک اتاق بوهو باید احساس «مدتی دور هم بشینیم و اینجا بمانیم» را ایجاد کند.
مبلمان ساده یا با پشتی صاف مناسب این سبک نیست. مبل راحت و آرامی مانند شزلون، تخت خوابی، یا صندلی‌های پروانه‌ای را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: طراحی پیشرفته و مدرن ساختمان اداری Sony Music

نور محیطی در سبک بوهو

نورپردازی در سبک بوهو به صورت طبیعی است و استفاده از شمع‌ها، فانوس‌ها و چراغ‌های رومیزی نوعی نور گرم و محیطی را مرتبط با سبک بوهمی ایجاد می‌کنند. دکور بوهمی همچنین می‌تواند یک لوستر اتاق ناهارخوری پرزرق‌وبرق یا چراغ‌های آویز مدرن را در صورت تعادل با گرمی و ویژگی‌های طبیعی دکوراسیون اتاق- در خود جای دهد.

تزیینات و اکسسوری سبک بوهو در دکوراسیون

استقبال از دنیای طبیعی در این سبک نقش اساسی دارد؛ بنابراین اتاق خود را با سرخس‌ها و گیاهان آویزان زنده کنید. آنها نه‌تنها به اتاق نشاط می‌بخشند، بلکه کیفیت هوا را بهبود می‌دهند.

فیلودندرون و نیلوفرهای صلح بسیار بخشنده هستند و در برابر نور و درجه حرارت‌های مختلف مقاومت می‌کنند.
همچنین ساکولنت‌ها در طیف‌های رنگی و بافت‌های متنوع انتخاب بسیار خوبی هستند. این گیاهان چشم‌نواز می‌توانند در سراسر خانه آویزان شوند و سبک بوهو را به وجود آورند.
محبوب‌ترین اکسسوری‌هایی که در تمام اتاق‌های بوهمی دیده می‌شوند، دریم‌کچرها، ریسه‌های نور و روشنایی، گلدان‌ها، گیاهان و تابلوهای نقاشی هستند.
در نهایت، اتاق بوهو خود را با میراث خانوادگی، اقلام دست‌ساز، اشیاء جمع‌آوری شده از سفرهای خود، صنایع دستی و مجسمه‌ها دکور کنید.
لوازم جانبی باید شخصی باشند؛ بنابراین آنچه را که دوست دارید نشان دهید: ملیله‌ها، بطری‌های قدیمی، نقشه‌ها یا چینی‌های نامتناسب.
به خاطر داشته باشید که اگرچه سبک بوهمی به ترکیب گرایش دارد، اما همچنان می‌تواند شیک و پرزرق‌وبرق باشد؛ بنابراین از امتحان کردن یک لوستر تزئین‌شده یا یک آئینه بزرگ با قاب طلا نترسید. تنها قانون این است که هر وسیله در اتاق باید داستانی را در مورد شما به اشتراک بگذارد.

بیشتر بخوانید: اصول پهن کردن فرش

رنگ‌های مورد استفاده در دکوراسیون بوهمیان

رنگ‌های جواهری مانند بنفش آمتیست، قرمز یاقوتی و سبز زمردی اغلب در اتاق بوهو جای دارند.

سبک بوهو در دکوراسیون رنگ‌های تیره‌تر و عمیق‌تر برای دیوارها حس لوکس بودن را تداعی می‌کنند.
رنگ‌های خاکی و گرم همچون رنگ‌های متالیک مرسوم هستند.
رنگ‌های قهوه‌ای تیره، سبز و خاکستری را به‌عنوان رنگ‌های پایه در نظر بگیرید که به خوبی در کنار رنگ‌های بنفش اشباع شده، نارنجی آتشین و آبی یخی می‌نشینند.
ترکیب و لایه‌بندی رنگ‌ها همان عاملی است که سبک بوهو در دکوراسیون را منحصربه‌فرد می‌کند. از رنگ‌های تند و پرجنب‌وجوش نترسید، مثل ترکیب آبی، سبز و زرد!
با خیال راحت الگوها و بافت‌ها را با هم ترکیب کنید و از چیدمان‌های غیرمعمولی نترسید.
از منسوجات و الگوهای رنگ شده از سراسر جهان مانند ایکات از کامبوج یا سوزن‌دوزی از آسیای مرکزی یا مکرومه استفاده کنید تا به فضا حس سرگرم کننده و عجیب و غریب بدهید.
به خاطر داشته باشید در حالی که رنگ‌های اشباع شده کلیدی برای سبک بوهمی هستند، اما سفید می‌تواند به‌عنوان پس‌زمینه‌ای برای رنگ‌های غنی‌تر باشد و به دیده شدن رنگ‌ها کمک کند. پس از رنگ سفید استفاده کنید تا به صورت استراتژیک فضای بصری را به وجود آورید.

دکوراسیون بوهو؛ سبک زندگی غیرمتعارف و هنجارشکن

متریال و جنس لوازم دکور بوهو

طراحی سبک بوهو در دکوراسیون برعکس سبک دکوراسیون مینیمال که مدرن و شیک است، فلسفه «بیشتر و بیشتر» را در بر می‌گیرد.

کلید استفاده از مواد تزئینی در یک اتاق با طراحی بوهو، ترکیب و هماهنگی است.
مواد طبیعی و اولیه مانند سیزال را می‌توان با ابریشم ترکیب کرد.
مواد باید ظاهر کمی فرسوده داشته باشند؛ آسیب‌دیده نباشند، اما براق و نو هم نباشند.
سوزن‌دوزی، پارچه آیینه‌کاری، گلدوزی، قلاب‌بافی و مکرومه در این سبک محبوب است. ترکیب این سبک‌ها روی کوسن‌ها، پرده‌ها و بالشتک‌های اتاق‌نشیمن یک پاتوق دنج را ایجاد می‌کنند.
سایبان‌های روی تخت‌ها و قسمت‌های نشیمن هم تزئینات طراحی بوهو هستند که حس امنیت و راحتی القا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: طراحی مجتمع مسکونی شبیه یک دهکده‌ی کوهستانی در آمستل‌‌فین هلند

فرش در دکوراسیون بوهو

فرش‌هایی با پرزهای زیاد یا شگی در بوهو مرسوم‌تر هستند؛ چرا که احساس لطافت و راحتی بیشتری تداعی می‌کنند. از انتخاب‌های دیگر می‌توان به گلیم، سبک‌های ایرانی و فرش‌های هندسی یاد کرد؛ این فرش‌ها رنگ و طرح را در فضای داخلی بوهمی وارد می‌کنند.

یادتان باشد هر گوشه از خانه می‌تواند یادآور گوشه‌ای دنج از دنیا باشد؛ پس هیچ اشکالی ندارد که از پارچه‌های مختلف با جنس متفاوت در دکوراسیون بوهو استفاده کنید.
فضای بوهو منعکس‌کننده سبک زندگی عشایری است؛ مجموعه‌ای از ریزه‌کاری‌ها و جزئیات از سفرهای مختلف که اغلب داستانی به همراه دارند.
کتاب‌ها، مجسمه‌ها، کوسن‌ها و چراغ‌ها همگی در ایجاد یک فضای بوهو جذاب، دنج و آغازگر گفتگو نقش دارند.
مجسمه‌های کوچک حیوانات چینی برای میز یا قوطی‌های گل برای آشپزخانه می‌توانند عناصری از نشاط و شوخ‌طبعی را به ارمغان بیاورند.

دکوراسیون بوهو؛ سبک زندگی غیرمتعارف و هنجارشکن

بیشتر بخوانید: رنگ آمیزی سقف دکوراسیون به سبک مدرن

تفاوت سبک بوهو در دکوراسیون و سبک روستیک

تفاوت در رنگ: رنگ یکی از تفاوت‌های روستیک و بوهو است. رنگ محبوب در دکوراسیون روستیک قهوه‌ای و رنگ‌های نود موجود در طبیعت است و رنگ‌های مصنوعی در سبک روستیک مورد توجه نیستند؛ این در حالی است که در سبک بوهو محدودیت رنگی ندارید و البته رنگ‌های شاد و زنده محبوب هستند. ترکیب رنگ خنثی و رنگ گرم هم در سبک بوهو مورد توجه است.
تفاوت در اکسسوری‌ها: اکسسوری‌های سبک روستیک همه خام و طبیعی هستند؛ در صورتی که در سبک بوهو می‌توانید از صنایع دستی و المان‌های مختلف حتی پرزرق‌وبرق استفاده کنید.
دیوارها: دیوارهای سبک روستیک اغلب خلوت و ساده هستند؛ در صورتی که سبک بوهو دارای دیوارهای شلوغ و پر از نمادهای مختلف از فرهنگ‌های متنوع موجود در دنیا است.
همانطور که می‌بینید، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید سبک بوهو را وارد خانه خود کنید. همچنین سطوح مختلفی از ترکیب وجود دارد؛ از عناصر طراحی ظریف‌تر گرفته تا اتاقی بی‌نظیر پر از چاپ‌ها، بافت‌ها و اقلام روشن.

یک راه طراحی به سبک بوهمی، ایجاد تضاد بین اشیاء قدیمی و مدرن است. قطعات قدیمی یا دست‌دوم که فرسوده شده‌اند، یک عنصر روحی را به طراحی بوهمی ارائه می دهند. آنها تاریخ و روح دارند. قرار گرفتن در کنار اشیاء مدرن به بهتر و خلاقانه‌تر دیده‌شدن تکه‌های طراحی منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: مبلمان مناسب برای چیدمان مقابل تلوزیون

نکته این است که نیازی به همسانی و یک‌دست بودن همه عناصر نیست و بی‌پروا بودن در چیدمان مهم است؛ بنابراین وقتی صحبت از دکوراسیون سبک بوهمیایی می‌شود، حرف از رهایی، سادگی و نامتعارف بودن است.

برچسب‌ها: ,
منبع: divar.ir

مطالب مرتبط

ساخت میز عسلی با لوازم دور ریختنی- آموزش ویدیویی این میز عسلی در پست وجود دارد.

ساخت میز عسلی با لوازم دور ریختنی

ساخت میز عسلی با لوازم دور ریختنی نه تنها راهی خلاقانه برای دکور منزل شماست، بلکه به حفظ محیط زیست هم کمک می کند. با کمی خلاقیت و ابتکار می‌توانید از وسایلی که به نظر بی استفاده می آیند، میز عسلی‌های زیبا و منحصر به فردی بسازید. برای مثال می توانید از قوطی‌های کنسرو، بطری‌های پلاستیکی، تایرهای کهنه و کمی رنگ و لوازم تزئینی میز عسلی‌های زیبا بسازید.


دیدگاه خود را بنویسید