ترفند هایی در دکوراسیون خانه که به نفع سلامتی اند

ترفند هایی در دکوراسیون خانه که به نفع سلامتی اند

خوب است بدانید مکانی که در آن زندگی می‌کنیم و اشیایی که در این مکان قرار می‌دهیم، تأثیر بزرگی بر سلامتی ما دارند.

طراحی داخلی خانه نه‌تنها جنبهٔ زیبایی دارد بلکه از جهت استفاده، راحتی و رفع نیاز‌ها نیز مهم است. فضای داخلی خانه باید به‌گونه‌ای باشد که بهترین استفاده از فضا شده و برای افراد ساکن در آن، راحت‌ترین حالت ممکن را داشته باشد.

یک محیط مناسب باید به جنبه‌های روحی و روانی و عاطفی افراد کمک کند، بنابراین خیلی خوب است که ترفند‌های چیدمان و دکوراسیون را فرابگیریم و به سلامتی‌مان کمک کنیم.

بیشتر بخوانید: نکات خرید لوازم آشپزخانه که نمی دانستید

دکوراسیون چه کمکی به سلامتی و تندرستی ما می‌کند؟

چیدمان وسایل و دکوراسیون خانه به‌مرورزمان بر اساس نیاز‌های ما تغییر می‌کند. طراحی‌هایی که امروزه می‌شناسیم، به میزان زیادی تحت‌تأثیر مسائل بهداشتی و سلامتی‌اند.

امروزه دیگر می‌دانیم که اشیاء چه اثری بر بروز برخی از احساسات و هیجانات در افراد دارند. دکوراسیون خانه باید علاوه بر تأمین آسایش و راحتی، ایمن باشد و بتوانید به‌راحتی در خانه حرکت کنید، آن را تمیز کرده و نظم و ترتیب بدهید.

هرچند مقولهٔ سلامتی چیزی است که اغلب آن را با پزشکان و دندانپزشکان و روان‌شناس‌ها مرتبط می‌دانیم، اما در واقع سلامتی رویکردی بسیار فراتر و عمیق‌تر از اینهاست.

ما به‌عنوان انسان بخشی از طبیعت هستیم و بیشتر از هر زمان دیگری آگاهیم که تماس با طبیعت چقدر به نفع ماست. تحقیقات نشان داده‌اند تعامل با گیاهان خانگی با اثری که بر سیستم عصبی ما می‌گذارد می‌تواند استرس روحی و روانی را کاهش دهد

ترفند هایی در دکوراسیون خانه که به نفع سلامتی اند

رنگ‌های مناسب را انتخاب کنید

رنگ‌ها نقش مهمی در حال و هوای ما دارند. علم گسترده‌ای در مورد روان‌شناسی رنگ‌ها وجود دارد که به نحوهٔ واکنش و رفتار ما نسبت به رنگ‌ها و سایه‌های گوناگون می‌پردازد. انتخاب رنگ مناسب در محیط زندگی بر روحیهٔ افراد ساکن اثر چشمگیری می‌گذارد و می‌تواند خیلی چیز‌ها را تغییر دهد؛ بنابراین پیش از رنگ‌آمیزی خانه یا هر اتاقی توصیه می‌کنیم درمورد اثر آن بر حس و حال افراد خانواده خوب فکر کنید. رنگ‌های اشباع یا خیلی تند، اضطراب ایجاد می‌کنند؛ بنابراین قرمز و نارنجی برای قسمت‌های کوچک و محدود مناسب‌اند، نه قسمت‌های بزرگ که خیلی به چشم می‌آیند؛ اما رنگ‌های ملایم‌تر مانند آبی آرامش‌بخش‌اند و راحتی را القا می‌کنند.

ترفند هایی در دکوراسیون خانه که به نفع سلامتی اند

به ارگونومی توجه کند

ترفند هایی در دکوراسیون خانه که به نفع سلامتی اند

خصوصاً وقتی پای طراحی فضای کاری در خانه مطرح است، ارگونومی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. انتخاب صندلی و میز و مبل و تختخواب و بالش‌ها و تشک‌های مربوط به آن‌ها باید به دقت صورت بگیرد تا وضعیت بدن شما به بهترین شکل ممکن حفظ شود. بدین ترتیب می‌توانید از آسیب به عضلات، التهاب گردن و کمر و خیلی از درد‌ها و گرفتگی‌ها پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید: ابعاد استاندارد میز تلویزیون که معمولا رعایت نمی‌شود

همیشه نور کافی در خانه داشته باشید

نورپردازی فضای داخلی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های دکوراسیون مناسب و سالم است. نورپردازی به دو صورت طبیعی و مصنوعی صورت می‌گیرد. برای ایجاد فضایی سالم در خانه باید ترکیبی از نور طبیعی و نور مصنوعی وجود داشته باشد.

از طرفی، تماس با طبیعت و نور طبیعی برای انسان لازم است تا انرژی بگیرد و خسته نشود. نور طبیعی به حفظ ریتم درونی بدن کم کرده و بدن می‌تواند ویتامین D بسازد. از سویی دیگر جا‌هایی که نور طبیعی در دسترس نیست یا ناکافی است، نور مصنوعی می‌تواند کمک کند. نورپردازی کلی در فضای خانه برای ایمنی و آرامش محیط لازم است و باعث می‌شود از فشار چشم خصوصاً حین کارکردن جلوگیری شود.

ترفند هایی در دکوراسیون خانه که به نفع سلامتی اند

بیشتر بخوانید: ۵۱ مدل چیدمانمبل و میز ناهار خوری در پذیرایی

محیطی را برای آرامش و فراغت در نظر بگیرید

سلامت روان موضوعی است که بیشتر از هر زمان دیگری روی آن تاکید می‌شود. ازاین‌جهت ایدهٔ بسیار خوبی است که در خانه فضایی برای آرامش و آسودن ایجاد کنید. این فضا می‌تواند برای یک سرگرمی، ورزش یا عبادت طراحی شده باشد. مهم‌ترین چیز این است که شما در آن احساس آرامش کنید و این فضا حس آسایش و سبُکی را به شما بدهد.

ترفند هایی در دکوراسیون خانه که به نفع سلامتی اند

سطح رطوبت فضای خانه باید کافی باشد

رطوبت محیط اثر مستقیم بر سلامتی ما دارد. میزان رطوبت هوا طی سال متغیر است؛ اما دستگاه‌های رطوبت‌ساز یا بخور وجود دارند که می‌توانند به تثبیت میزان رطوبت هوای داخل کمک کنند. شما می‌توانید از این دستگاه‌ها در یک دکوراسیون زیبا و شکیل استفاده کنید!

بیشتر بخوانید: کامل ترین راهنمای چیدمان آشپزخانه

مواد سمی را از خانه حذف کنید

در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی درمورد وجود مواد سمی در وسایل روزمره انجام شده است. یکی از موادی که خیلی مورد سؤال و تحقیق قرار گرفته پلاستیک است. تا جایی که می‌توانید مصرف انواع پلاستیک را کاهش دهید و مواد طبیعی را جایگزین کنید.
همچنین خیلی از شمع‌های معطر و خوشبوکننده‌ها دارای مواد سمی‌اند که به ریه‌ها آسیب زده و حتی سرطان‌زا هستند. به طور کل اگر می‌خواهید فضای خانه‌تان تا جایی که امکان دارد بدون مواد سمی باشد، باید ترکیبات مواد و لوازمی که در خانه استفاده می‌کنید را ارزیابی کنید و فقط به جنبهٔ زیبایی و ظاهری آن‌ها اهمیت ندهید.

ترفند هایی در دکوراسیون خانه که به نفع سلامتی اند

طبیعت را به خانه‌تان بیاورید

ما به‌عنوان انسان بخشی از طبیعت هستیم و بیشتر از هر زمان دیگری آگاهیم که تماس با طبیعت چقدر به نفع ماست. تحقیقات نشان داده‌اند تعامل با گیاهان خانگی با اثری که بر سیستم عصبی ما می‌گذارد می‌تواند استرس روحی و روانی را کاهش دهد.
تعامل فعال با گیاهان می‌تواند با سرکوب فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک، اضطراب و استرس را کاهش دهد. پس تا جایی که می‌توانید از انواع گیاهان در فضای خانه استفاده کنید تا با طبیعت ارتباط برقرار نمایید.

ترفند هایی در دکوراسیون خانه که به نفع سلامتی اند

فضای خانه را تمیز نگه دارید

امکان ندارد بتوانید در فضای کثیف و به‌هم‌ریخته به آرمش برسید! آلودگی و ریخت‌وپاش و بی‌نظمی نه‌تن‌ها استرس‌برانگیز است و بر سلامت روان اثر منفی می‌گذارد بلکه برای بدن نیز مضر است. در یک محیط کثیف، باکتری‌ها به‌راحتی رشد می‌کنند.

ترفند هایی در دکوراسیون خانه که به نفع سلامتی اند

سبزیجات ارگانیک پرورش دهید

تغذیهٔ سالم یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های سلامتی است و یکی از راه‌های داشتن تغذیه سالم این است که تا جایی که ممکن است خودتان سبزیجات ارگانیک پرورش دهید. از کوچک‌ترین فضای خانه، مثلاً بالکن برای کاشت سبزیجات در باکس‌های کوچک استفاده کنید. ضمناً باغبانی و پرورش گل‌وگیاه اثر بسیار مثبتی بر سلامت روانتان می‌گذارد.

ترفند هایی در دکوراسیون خانه که به نفع سلامتی اند

دکوراسیون نامناسب چه اثری بر سلامتی می‌گذارد؟

پس دانستید که چه مؤلفه‌هایی در دکوراسیون بر سلامتی اثر می‌گذارند، اما لازم است بدانید دکوراسیون بد و نامناسب چیست و چه اثرات منفی بر سلامتی دارد.

مثلاً اگر وسایل خانه زیاد و محیط خانه شلوغ باشد علاوه بر عدم تناسب بصری، بر خلق‌وخوی شما اثر می‌گذارد. خانهٔ پُر از وسایل و خرده‌ریز و نورپردازی ضعیف موجب احساس خستگی و فرسودگی می‌شود. همچنین وسایلی در خانه وجود دارند که مکرراً از آن‌ها استفاده می‌کنیم و ممکن است حاوی سم باشند؛ مثلاً خوشبوکننده‌های هوا. ضمناً بالش‌ها و تشک‌ها و کوسن‌ها درصورتی‌که مستعمل و بدفرم باشند مشکلات اسکلتی و عضلانی ایجاد می‌کنند.

در خیلی از موارد، شلوغ بودن دکوراسیون و لوازم زیاد خانه می‌تواند سلامتی افراد ساکن را تهدید کند، خصوصاً اگر کودک در خانه داشته باشید. مثلاً دردسترس‌بودن وسایل شیشه‌ای و شکستن آن‌ها واقعاً خطرناک است.

فضا‌های خانه را منطبق با نیاز افراد خانواده تنظیم کنید

مراحل گوناگون زندگی معمولاً نیاز‌های مختلفی نیز ایجاد می‌کند. مثلاً اتاقی که مناسب یک کودک خردسال است همان اتاقی نیست که یک نوجوان نیاز دارد و همین‌طور افراد سالمند خانه نیز نیاز‌های خاص خود را در خانه دارند. پس نیاز‌های افراد خانواده بسیار مهم‌اند و باید آن‌ها را در دکوراسیون خانه مدنظر داشت تا فضای خانه محیطی شاد و امن و راحت و سالم باشد.

برچسب‌ها: ,
منبع: www.yjc.news

مطالب مرتبط

طراحی کابینت با توجه به ابعاد آشپزخانه

طراحی کابینت با توجه به ابعاد آشپزخانه

آشپزخانه قلب یک خانه است و باید به نکات زیادی در طراحی آن توجه شود.کابینت آشپزخانه‌ها از مهم‌ترین لوازم موجود در آن‌ها هستند. زیرا به لوازم شما نظم می‌دهند و موجب یک‌دست شدن و زیبا شدن آشپزخانه می‌شوند. در نتیجه باید به طراحی کابینت آشپزخانه توجه زیادی شود.

اندازه مناسب میز تلویزیون-ابعاد استاندارد میز تلویزیون-اندازه میز زیر تلویزیون

ابعاد استاندارد میز تلویزیون که معمولا رعایت نمی‌شود

آیا می‌دانستید که ایرانی‌ها در روز تقریبا ۵ ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند؟ وآیا باورتان می‌شود که یک آمریکایی هم روزانه حدودا پنج ساعت تلویزیون تماشا می‌کند؟ به نظر شما این آمار بیانگر چه چیزی می‌تواند باشد؟ اگر از منظر دکوراسیون منزل به این واقعیت فکر کنیم بدان معناست که طراحی محل و میز تلویزیون در اتاق نشیمن موضوع مهمی‌ است. به هر حال شما ساعاتی از روز را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهید. پس نمای آن باید به حد کافی دلنشین باشد تا به معنای واقعی از اوقات فراغت خود لذت ببرید. بنابراین ما تصمیم گرفته ایم این مقاله را به بررسی اندازه مناسب میز تلویزیون اختصاص دهیم.

ابعاد استاندارد میز کامپیوتر-سایز استانددارد میز کامپیوتر-اندازه استاندارد میز کامپیوتر

ابعاد استاندارد میز کامپیوتر

مهمترین مسئله در انتخاب یک میز کامپیوتر مانند هر مبلمان و دکوراسیون دیگر، ابعاد میز کامپیوتر و محل نصب یا جای گذاری میز کامپیوتر است. ولی بهتر است در ساخت میزهای کامپیوتر با بهره گرفتن از ارگونومی انسانی از ابعاد استاندارد میز کامپیوتر استفاده کرد.


دیدگاه خود را بنویسید