جایگاه ناشناخته لوستر ایرانی در بازارهای جهانی

جایگاه ناشناخته لوستر ایرانی در بازارهای جهانی

به عقیده کارشناسان لوستری که در ایران تولید می‌شود قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی و خصوصا کشورهای اروپایی را دارد چرا که هنرمندی، خلاقیت و تنوع مناسبی در تولید آن به کار رفته و وجود نیروی انسانی و انرژی ارزان نیز باعث می‌شود که کیفیت و هزینه تمام‌شده آن مناسب باشد. این در حالی است که بعضا لوسترهای ایرانی با تغییر نام سازنده به نام لوسترهای خارجی در بازارهای جهانی فروخته شده و تحریم‌ها و برخی دیگر از مشکلات دیگر نیز سبب شده تا تولیدکنندگان نتوانند، محصولات خود را به صورت مستقیم وارد بازارهای کشورهای اروپایی کنند.

جایگاه ناشناخته لوستر ایرانی در بازارهای جهانی

بیشتر بخوانید: بهترین جاروبرقی‌های ایرانی

مجموعه لوستر زارعیان یکی از تولیدکنندگان لوستر، آباژور و ظروف کادویی در کشور بوده که از سال ١٣۵٩ از فروشگاه بازارچه تحفه پیروزی شروع به فعالیت و از سال ١٣۶٠ در قالب «لوستیران» تولید را آغاز کرده است. «لوستیران» در مدت فعالیت خود مجموعه‌های «طاوس»، «لوستیران پاسارگاد»، «زارعیان»، «نگین»، «ستاره طلایی» و «پاتریس» را از درون خود به وجود آورده که به صورت مستقل فعالیت دارند. برای تشریح شرایط تولید لوستر در کشور و همچنین مشکلات و موانع تولید این کالای لوازم خانگی، با امیر‌حسین زارعیان، مدیرعامل «لوستر زارعیان» گفت‌وگو کرده‌‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌‌خوانید.

بیشتر بخوانید: جدیدترین مدل صندلی میز آرایش

صادرات از مجرای غیر رسمی

تجربه صادرات لوستر ایرانی به کشورهای اروپایی، کشورهای آسیای میانه، ترکیه و روسیه را داریم و استقبال مطلوبی از آن می‌شود. زیرا لوستر ایرانی از نظر تنوع، ابعاد و کیفیت در سطح جهانی قابل رقابت است. تنها مشکلی که وجود دارد این است که جایگاه لوستر ایرانی در بازارهای جهانی ناشناخته است.

مدیرعامل مجموعه لوستر زارعیان با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: بخشی از این موضوع به شیوه صادرات این محصولات به دلیل تحریم‌ها باز‌می‌‌گردد. برای مثال تجار ترکیه لوستر ایرانی را با لوگوی خودشان سفارش داده و از ما می‌خواهند که نام ایرانی روی محصولات نباشد. این در حالی است که محصول ایرانی را با نام کشور ترکیه به کشورهای اروپایی می‌فرستند. در امارات و دبی نیز این کار انجام شده و تولید ایرانی به نام ناشناس دیگری به سایر کشورها صادر شده و همین موضوع باعث شده تا برند ایرانی در بازارهای دیگر شناخته نشود.

بیشتر بخوانید: بزرگترین اشتباه‌ها در چیدمان دکوراسیون داخلی

امیر‌حسین زارعیان افزود: در حال حاضر صادرات لوستر به صورت غیر‌رسمی بوده و بیشتر به صورت مسافری یا از خروجی‌های مختلف انجام شده که جزو آمارهای رسمی نیست. شاید چند کانتینر به صورت رسمی برود اما بخش عمده آن غیر‌رسمی بوده و به مشتری فروخته شده و خودش بار را حمل می‌کند.  وی در ادامه گفت: عموما کشور ایران با محصولاتی مانند فرش، پسته و زعفران در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود و به همین دلیل قابلیت‌‌های ایران در زمینه تولید لوستر مانند تنوع و کیفیت محصولات در بازارهای صادراتی ناشناخته مانده است.

بیشتر بخوانید: ده نکته در دکوراسیون خانه به سبک فنگ شویی

لوستر ایرانی در رده سه کشور برتر دینا

لوستر ایرانی از نظر سه عامل تنوع، کیفیت و قیمت در سطح جهانی حرف برای گفتن دارد. به این صورت که قیمت لوستر ایرانی در حد لوستر چینی بوده اما از نظر تنوع به مراتب از چین بالاتر و از نظر کیفیت در حد اروپا است. زارعیان با اعلام این مطلب افزود: لوستر ایرانی از نظر این چند آیتم، جزو سه کشور برتر محسوب می‌شود. برای مثال لوسترهای ساخت کشور چک، تنوع بسیار پایین و قیمت بسیار بالایی دارد. همچنین لوسترهای ساخت کشور فرانسه کیفیت بالا دارد اما قیمت فوق‌العاده بالایی داشته و تنوع مدل ندارد.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای سامان دادن به بی‌نظمی در خانه

وی درباره مزیت‌ها و قابلیت‌های صنعت تولید لوستر گفت: ساخت لوستر از ١١ یا ١٢ رسته فعالیت تشکیل شده که شامل ریخته‌گری ماسه‌‌ای، دایکست، فورج، خمکاری، پرداخت، جوشکاری، آبکاری، تراشکاری و مونتاژ می‌شود. زارعیان افزود: این صنعت از لحاظ جذب نیروی انسانی قابلیت فوق العاده بالایی دارد. زیرا محصولات تولیدی بیشتر دست‌ساز و سنتی بوده و کارها به صورت هنری و با ظرافت انجام می‌شود. بنابراین این صنعت جذب نیروی انسانی بسیاری دارد. همچنین کیفیت محصولات تولیدی زبانزد بوده و قابلیت بسیار بالایی دارد.

وی در ادامه گفت: از لحاظ رقابت در تولید نسبت به سایر کشورها مزیت نیروی انسانی و انرژی ارزان‌قیمت را داریم. از طرف دیگر از لحاظ طراحی، سلیقه و کیفیت محصولات تولیدی حرف برای گفتن داریم و می‌توانیم با کشورهای دنیا رقابت کنیم و چه بسا از بسیاری کشورهای دیگر نیز جلوتر هستیم.

بیشتر بخوانید: سامان دهی کمدها در خانه

تامین عمده مواد اولیه از داخل

 مدیرعامل مجموعه لوستر زارعیان درباره میزان تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید لوستر از داخل کشور گفت: یکی از امتیازات صنعت تولید لوستر این است که بیشتر مواد اولیه مورد نیاز از داخل کشور تامین می‌شود. در بخش فلز در زمینه تامین برنج، برنز و مس هیچ مشکلی وجود نداشته و از داخل تامین می‌شود. برنز آلیاژی تشکیل شده از روی و سرب با درصدهای مختلف است. بعضا از فلزات ضایعاتی استفاده و با ذوب مجدد در فرآیند تولید استفاده می‌شود.

وی افزود: در بحث آویزهای کریستال مورد نیاز، تامین‌کننده داخلی وجود ندارد. در این مورد ضعف وجود دارد به این صورت که در مقیاس اندک به روش دستی، سنتی و در تیراژ اندک تولید شده و به همین دلیل قیمت تمام‌شده آن بسیار بالا است. ماشین‌آلات تولیدی از لحاظ تکنولوژی به روز نبوده در نتیجه راندمان تولید فوق‌العاده پایین و قیمت تمام شده بالا است. به همین دلیل عمده کریستال مورد نیاز در ساخت لوستر از خارج کشور تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۵ توصیه‌ی کم هزینه برای بزرگتر نشان دادن خانه

زارعیان در ادامه گفت: این موضوع نیازمند حمایت دولتی است. در سال‌های گذشته شرکتی در تبریز راه‌اندازی شد که نتوانست ادامه فعالیت بدهد. یکی از مواد اولیه تولید آویزهای کریستالی، سرب بوده که از تایوان باید تامین شود. هرچه میزان سرب موجود در کریستال بیشتر باشد، کیفیت کریستال بیشتر است. به عنوان مثال کریستال اتریشی ٣٠ درصد، کریستال چک ٢۴ درصد، کریستال ترکیه ١٨ درصد و کریستال چینی ١٢ درصد سرب دارد.

مدیرعامل مجموعه لوستر زارعیان درباره تامین مواد آبکاری مورد نیاز گفت: این مواد از خارج تامین می‌شود اما گلوگاه این صنعت نیست، زیرا به وفور وارد می‌شود اما قیمت تمام‌شده آن زیاد است. در زمان‌های گذشته مواد آبکاری فقط از آلمان وارد می‌شد اما در حال حاضر بیشتر از ترکیه وارد می‌شود اما قیمت آن بسیار بالا بوده و به علت نوسان قیمت ارز، قیمت آن دچار نوسان شده که باعث آزار شده است.

بیشتر ببینید:بیش از ۱۰۰ مدل میز ناهارخوری جدید

تولید لوستر صنایع دستی محسوب شود

مهم‌ترین مشکلی که در تولید لوستر وجود دارد  این است که این صنعت نیروی انسانی زیادی را به کارگرفته و تمامی مراحل تولید آن به صورت دستی و با روش‌های هنرمندانه در بخش‌های قلم‌زنی، فلز‌کاری، موم‌کاری، تراش شیشه و بلور صورت می‌گیرد که همگی جزو صنایع دستی هستند. زیرا نیروی انسانی این مراحل را با دست و با ظرافت خاص باید انجام دهد. اما در بحث بیمه و مالیات این صنعت جزو صنایع دستی محسوب نمی‌شود.

زارعیان با اعلام این مطلب گفت: درخواست ما این است که یا جزو صنایع دستی محسوب شویم یا حداقل مشمول تخفیف بخشی از بیمه و مالیات شویم. بیمه و مالیات تولیدکنندگان لوستر به علت تعداد زیاد نیروی انسانی کمر‌شکن و سنگین شده است. در این زمینه نیاز‌مند حمایت هستیم زیرا تولیدات لوستر بعد از فرش دومین صنایع دستی ارزآور برای کشور محسوب می‌شود. در شرایط فعلی دولت باید برای تولیدکننده ارزش بیشتری قائل شود. زیرا افزایش تولید باعث افزایش اشتغال شده و از ناهنجاری‌‌ها در جامعه پیشگیری می‌شود.

وی درباره مالیات ارزش افزوده گفت: بهتر است یک بار مالیات ارزش افزوده از یک کالا گرفته شود. مثلا تولیدکننده ورق و شمش آن را به بنکدار داده و بعد به تاجر بازاری داده و مستقیما به تولیدکننده داده نمی‌شود. در این میان بابت هر تراکنش صورت گرفته ٩ درصد ارزش افزوده پرداخت شده در حالی  که قانونا مالیات ارزش افزوده باید از ما‌به‌التفاوت بهایی که در اثر فرآیند تولید در یک کالا ایجاد شده، پرداخت شود و آن را نیز باید مصرف‌کننده نهایی پرداخت کند. این موضوع باعث افزایش قیمت مواد اولیه تولیدکنندگان و در نهایت افزایش بهای کالای نهایی می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌ نکات کلیدی برای خرید لوستر

برچسب‌ها: , , , ,
منبع:

مطالب مرتبط

آشپزخانه پگن‌پول (poggenpohl)

آشپزخانه پگن‌پول (poggenpohl)

پگن پول یک شرکت معروف آلمانی است که در حوزه‌ی کابینت اشپزخانه زبان زد عام و خاص است. جهت مشاهده نمونه طرح‌های این شرکت معروف اینجا کلیک کنید


دیدگاه خود را بنویسید