طراحی کابینت با توجه به ابعاد آشپزخانه

طراحی کابینت با توجه به ابعاد آشپزخانه

سر فصل های مطالب:

طراحی کابینت با توجه به ابعاد آشپزخانه

آشپزخانه قلب یک خانه است و باید به نکات زیادی در طراحی آن توجه شود. به صورت کلی، طراحی داخلی یک خانه باید متناسب با شکل و محیط آن ساختمان باشد. این که خانه شما پنت‌هاوس باشد یا آپارتمانی کوچک، در طراحی داخلی بسیار متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، سلیقه صاحب ملک و روحیات آن‌ها نیز در طراحی داخلی بسیار موثر است.

کابینت آشپزخانه‌ها از مهم‌ترین لوازم موجود در آن‌ها هستند. زیرا به لوازم شما نظم می‌دهند و موجب یک‌دست شدن و زیبا شدن آشپزخانه می‌شوند. در نتیجه باید به طراحی کابینت آشپزخانه توجه زیادی شود. مخصوصا زمانی که آشپزخانه شما مدل اوپن باشد. زیرا کابینت آشپزخانه شما بیشتر به چشم می‌آید و باید با سایر لوازم منظم هماهنگی داشته باشد تا تاثیر منفی بر هارمونی منزل شما نداشته باشد. علاوه بر این، طراحی کابینت در آشپزخانه‌های کوچک، اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا شما باید از کمترین فضا بهترین استفاده را ببرید.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی طراحی کابینت با توجه به ابعاد آشپزخانه بپردازیم.

در طراحی کابینت با توجه به ابعاد آشپزخانه باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که بهتر است برای طراحی آشپزخانه از یک طراح داخلی کمک بگیرید. یک طراح داخلی خوب و متخصص کسی است که در طراحی کابینت آشپزخانه در درجه اول به دسترسی آسان لوازم و حفظ ارتباط بین آن‌ها توجه داشته باشد و سپس به نوع آن یعنی طراحی کابینت مدرن و کلاسیک بپردازد. زیرا ممکن است با توجه به فضای منزل شما یکی از این دو طراحی برای خانه‌تان مناسب باشد.

بیشتر بخوانید :فرش تبریز بافته ای از قلب تاریخ

کابینت‌ها با توجه به عوامل مختلفی می‌توانند طراحی شوند. توجه به ابعاد آشپزخانه یکی از مهم‌ترین این عوامل است. برای طراحی کابینت آشپزخانه می‌توانید از طراحان داخلی کمک بگیرید؛ زیرا این افراد در این زمینه تخصص دارند و همه عوامل، به علاوه سلیقه شما را در طراحی کابینت مدرن و کلاسیک به کار می‌گیرند. آشپزخانه شما، چه بزرگ باشد و چه کوچک، لوازمی را در خود جا می‌دهد که باید در طراحی کابینت در نظر گفته شوند. این لوازم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • یخچال
  • ماشین لباس شویی
  • هود
  • سینک ظرف شویی
  • اجاق گاز
  • ماشین ظرف شویی
  • مایکرویو و فر
طراحی کابینت با توجه به ابعاد آشپزخانه

بیشتر بخوانید: همه چیز در باره صندلی‌های اپن آشپزخانه

طراحی کابینت با توجه به ابعاد آشپزخانه

ممکن است شما بعضی از گزینه‌های بالا را در آشپزخانه خود قرار ندهید و یا هنوز آن‌ها را تهیه نکرده باشید، اما معمولا این لوازم در آشپزخانه جای می‌گیرند و اگر هنوز آن‌ها را تهیه نکرده‌اید و قرار است در آینده این لوازم را خریداری کنید، باید از همین الان برایشان جایی را در آشپزخانه در نظر بگیرید.

در طراحی کابینت آشپزخانه، باید به لوازم از دو وجه توجه شود، از نمای بالا و از نمای رو به رو. علاوه بر این، باید به مدل چیدمان آن‌ها در کنار هم نیز توجه شود. به عنوان مثال، قرار دادن یخچال در کنار فر و اجاق گاز، عملی اصولی نیست و به این دو وسیله، به مرور زمان آسیب می‌زند؛ زیرا یکی به سرما نیاز دارد و دیگری به گرما! به این مورد در طراحی آشپزخانه، مثلث کار آشپزخانه می‌گویند. این مثلث‌بندی باید حتما در آشپزخانه رعایت شود، حتی اگر آشپزخانه شما کوچک باشد. در صورت عدم رعایت مثلث کار، انجام اعمالی که مربوط به این سه نقطه می‌شود، دچار تداخل خواهد شد.

علت توجه به لوازم از دو وجه این است که برخی لوازم می‌توانند از بالا پوشیده شوند، مانند ماشین لباس‌شویی، در صورتی که فضای بالایی بعضی دیگر از لوازم باید حتما باز بماند مانند اجاق گاز یا سینک ظرفشویی.

در طراحی کابینت آشپزخانه، اصولا کابینت‌های بالایی را کوچک‌تر از کابینت‌های پایینی در نظر می‌گیرند. زیرا بهتر است قسمت بالای آشپزخانه بازتر باشد تا فضای آن بزرگ‌تر نشان دهد و در هنگام پخت و پز فضای آشپزخانه گرفته و خفه نشود. البته این مسئله به سلیقه شما برمی‌گردد اما به صورت اصولی باید کابینت بالایی باید کوچک‌تر از کابینت‌های پایینی باشند.

انواع چیدمان کابینت در آشپزخانه

  • سیستم خطی
  • سیستم راهرویی
  • شکل U سیستم
  • شکل G سیستم
  • شکل L سیستم
  • سیستم جزیره ای

بیشتر بخوانید: کامل‌ترین راهنمای چیدمان آشپزخانه که تا حالا دقت نکرده‌اید

این که کدام یک از طرح‌های بالا را انتخاب کنید، به ابعاد و شکل و طول آشپزخانه شما مربوط می‌شود. اگر آشپزخانه خیلی کوچکی دارید و یا آشپزخانه شما حالت طولی دارد، بهتر است از سیستم خطی استفاده کنید. اصولا سیستم آشپزخانه جزیره‌ای برای آشپزخانه‌های متوسط رو به بزرگ استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کابینت ترند امسال

سیستم آشپزخانه‌ای U شکل برای خانه‌هایی استفاده می‌شود که می‌خواهند با باز بودن آشپزخانه، فضای خانه را بزرگ‌تر و دلباز نشان دهند. سیستم آشپزخانه G شکل را در بسیاری از خانه‌ها دیده‌ایم و برای آشپزخانه‌های کوچک هم قابل استفاده است. سیستم راه‌رویی برای آشپزخانه‌ای مناسب است که حالت طولی دارند. البته این مدل بیشتر برای آشپزخانه‌های کوچک و آپارتمان‌های کوچک استفاده می‌شود. در این سیستم آشپزخانه‌ای اصولا میز و صندلی غذاخوری را در آشپزخانه نمی‌گذارند.

توجه به ابعاد و اندازه تجهیزات جانبی آشپزخانه

یکی دیگر از عواملی که در طراحی کابینت آشپزخانه تاثیرگذار است، ابعاد و اندازه تجهیزات لوازم آشپزخانه است. یک استانداردی در این مورد وجود دارد و لوازمی که در آشپزخانه قرار می‌گیرند، اصولا اندازه یکسان و استانداردی در کشورهای مختلف دارند. در ایران نیز اندازه خاصی برای لوازم وجود دارد و طراح داخلی باید به این اندازه‌ها دقت کند و در عین حال که به ابعاد آشپزخانه توجه می‌کند، اندازه این لوازم هم در نظر بگیرد. در ادامه چند مثال از اندازه استاندارد لوازم آشپزخانه در ایران می‌آوریم:

کالاطولعرضارتفاع
ماشین ظرف شویی۶۰ سانتی متر۶۰ سانتی متر۸۵ سانتی متر
مایکروویو و فر۵۰ سانتی متر۶۰ سانتی متر۴۵-۶۰ سانتی متر
ماشین لباس شویی۶۰ سانتی متر۶۰ سانتی متر۸۵ سانتی متر
ابعاد لوازم آشپزخانه

·         سینک ظرف‌شویی:

طول: ۷۵ تا ۱۲۰ سانتی‌متر

عرض: ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌متر

·         یخچال:

طول: ۵۷ الی ۷۵ سانتی‌متر

عرض: ۶۰ الی ۹۰ سانتی‌متر

ارتفاع: ۱۵۵ الی ۲۰۰ سانتی‌متر

·         گاز:

طول: ۶۰ سانتی‌متر

عرض: ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر

ارتفاع: ۹۰ سانتی‌متر

این اندازه‌ها در ساخت خانه‌ها و آپارتمان‌ها رعایت می‌شود.

با وجود این که ابعاد آشپزخانه در طراحی کابینت‌ آشپزخانه تاثیر زیادی دارد، به طور کلی، اندازه استانداردی برای کابینت‌ها وجود دارد:

·         کابینت‌های زمینی:

عمق: ۵۵ سانتی‌متر

ارتفاع بدون پایه: ۷۲ سانتی‌متر

·         کابینت هوایی:

عمق: ۳۰-۳۳ سانتی‌متر

ارتفاع: ۷۰-۹۰ سانتی‌متر

·         فاصله بین کابینت بالا و پایین:

۵۵ الی ۶۰ سانتی‌متر

نکته: عرض کابینت‌ها با توجه به انواع آن یعنی تک‌در، کشوردار، گوشه و … متفاوت است.

طراحی کابینت با توجه به ابعاد آشپزخانه

بیشتر بخوانید:محبوب ترین رنگ و مدلهای کابینت

برچسب‌ها: , , , ,
منبع: blog.sheypoor.com

مطالب مرتبط

آشپزخانه پگن‌پول (poggenpohl)

آشپزخانه پگن‌پول (poggenpohl)

پگن پول یک شرکت معروف آلمانی است که در حوزه‌ی کابینت اشپزخانه زبان زد عام و خاص است. جهت مشاهده نمونه طرح‌های این شرکت معروف اینجا کلیک کنید


دیدگاه خود را بنویسید