نکات کاربردی در چیدمان خانه به سبک مینیمال

نکات کاربردی در چیدمان خانه به سبک مینیمال

امروزه می توان یکی از پرطرفدار ترین سبک های دکوراسیون داخلی منزل را سبک مینیمال دانست. و مطمئنن افرادی که در مسیر تحقیق و انتخاب یک سبک متناسب با منزل و سلیقه شان هستند با نام این سبک آشنا شده اند و حداقل یکبار به گوششان خورده است.

هدف سبک مینیمال اجرا سازی دکوراسیون منزلی با ویژگی های ساده گرایی و کمینه گرایی است؛ این سبک برای افرادی که زیبایی را در سادگی می بینند و دوست دار برقراری نظم و کمترین آشتفگی های بصری هستند بسیار مناسب و ایده ال است. در ادامه برای آشنایی و شناخت بیشتر، به بیان نکاتی در زمینه چیدمان منزل با کمک این سبک خواهیم پرداخت.

سبک مینیمال به چه معنایی است؟

مینیمال یا مینیمالیسم به هنر ساده گرایی و حداقل گرایی اشاره دارد و در طراحی دکوراسیون داخلی منزل به گونه تعریف شده است که با ساده گرایی و فکر شده فقط وسایل مهم روزمره را انتخاب کنیم و از چیزهای غیرضروری چشم پوشی کنیم که این به معنای دوری و اجتناب از هرگونه تجملات است.

اما لازم بذکر است طراحی و چیدمان وسایل منزل به سبک مینیمال به آسانی و بدون در نظر گرفتن نکات اساسی آن امکان پذیر نیست و موجب می شود منزل، فضایی بی روح و کسل کننده داشته باشد. درست است که برای طراحی به این سبک از حداقل ها باید استفاده کرد ولی چیدمان همین حداقل ها باید اصولی و صحیح انجام شود تا حس آرامش، تمیزی و لذت را برای منزل به ارمغان آورد.

ویژگی های دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال

نکات کاربردی در چیدمان خانه به سبک مینیمال

سبک مینیمال برای دکوارسیون، ویژگی هایی را برای منزل پدید می آورد. از جمله آنها، باعث استفاده بهینه از فضای داخلی منزل می شود، چینش اجناس در نظم و ترتیب صحیحی صورت گرفته می شود و وسایل غیرضروری حذف می شوند. تزئینات زیاد کاربردی در این سبک ندارند و با کم کردن جزئیات است که می توان به مفهوم اصلی سبک مینیمال نزدیک شد.

رنگ در طراحی به سبک مینیمال

در مفهوم مینیمالیسم از تنوع رنگ در این سبک خبری نیست و سعی می شود از حداقل تعداد رنگ برای فضای منزل استفاده شود؛ از یک رنگ یا اگر تک رنگ بودن مورد پسند نبود از حداکثر سه رنگ استفاده می کنند.

رنگ دیوارها بطور کلی سفید، کرم، خاکستری و بژ می باشد؛ رنگ سفید در سبک مینیمال دارای نقش اساسی می باشد و با رنگ های دیگر به خوبی همراه و جفت می شود.

بهتر است در کنار رنگ های خنثی برای خارج کردن فضا از بی روحی و یکنواختی از یک رنگ گرم نیز استفاده کرد بطور مثال غالبا رنگ کف پوش های منزل را قهوه ای روشن و طرح چوب قرار می دهند.

نور در طراحی به سبک مینیمال

منزل های به سبک مینیمال برای روشنایی خود از نور طبیعی بهره مند می شوند. ویژگی نورخورشید ایجاد یک روشنایی کاملا عادی و طبیعی است که همچنین سبب می شود استفاده از تعداد منابع نورهای مصنوعی که جنبه های تجملاتی و تزئینی دارند در منزل کاهش یابد.

البته مسلما نمی توان از نور طبیعی در تمام ساعات شبانه روز استفاده کرد و باید از نورپردازی های مصنوعی هم استفاده کرد. یکی از ایده های پیشنهاد شده برای نورپردازی های مصنوعی استفاده از هالوژن هایی با نورهای تک رنگ و سفید است.

نکات کاربردی در چیدمان خانه به سبک مینیمال

پنجره های بزرگ در طراحی منزل به سبک مینیمال بسیار مفید و کاربردی هستند چرا که بیشترین اجازه ورود به نور خورشید را می دهند ولی به شرطی که از پرده های ضخیم برای پوشاندن آنها استفاده نشود.

وسایل منزل در طراحی به سبک مینیمال

محیط منزل باید بیشتر شامل فضای خالی باشد و فقط بخش حداقلی از فضا با وسایل ضروری زندگی پر شده باشد. باید در سبک مینیمال تلاش کنید که با سادگی و خلوتی جذابیت بصری ایجاد کنید به جای آنکه با چیدمان وسایل دکوری و تزئینات به دنبال فراهم آوردن زیبایی خاصی باشید.

اغلب وسایل بکار گرفته شده از جمله مبلمان، میزها، سرویس خواب و… در دکوراسیون منزل دارای اشکال هندسی ساده هستند. اشکال مربع و مستطیل و خطوط افقی، عمودی، مورب و زیگزاگ رایج تراند. خطوط داری زوایا و انحنای زیاد (شکستگی) و فرم های پیچیده برای این سبک مناسب نمی باشند.

سطوح صاف در سبک مینیمال بسیار به چشم می خورند به طور مثال در چیدمان آشپزخانه از کابینت های بدون دستگیره و یا وسایل آشپزخانه از جمله یخچال، ماشین لباس شویی و ظرف شویی را بصورت تو کار طراحی می کنند؛ همچنین در طراحی اتاق خواب از کمد های بدون دستگیره و ریلی استفاده می کنند.

از ویژگی های منزل های ایرانی معمولا وجود مبلمان طرح دار و پر زرق و برق است که کاملا با مفاهیم سبک مینیمال در مغایرت قرار دارد. مبلمان تجملاتی بر افزایش حس پیچیدگی در فضا تاثیر گذار است و به همین دلیل در طراحی مینیمال همیشه از مبلمان ساده استفاده می شود.

البته شایان به ذکر است در راستای جذابیت بخشیدن به دکوراسیون اتاق پذیرایی استفاده از المان هایی مانند بالش های رنگی و یا یک نقاشی روی دیوار بسیار کمک کننده خواهد بود.

نکات کاربردی در چیدمان خانه به سبک مینیمال

در منزل به سبک مینیمال از وسایلی نگه داری می شود که یا کاربردی است یا به دکوراسیون منزل شما روح و شخصیت می بخشد و به این معنی است که می توان از تزئینات و وسایل رنگی که منزل شما را خاص و زیباتر نشان می دهد نیز استفاده کرد در صورتی که باعث حواس پرتی و آشفتگی نشوند.

قبل از خرید یا نگه داشتن هر وسیله ای از خود بپرسید چه مدت به آن احتیاج دارید؟ بوفه و ویترین ها، مبل های تک نفره ی زیاد در شلوغی فضا بسیار تاثیر گذار هستند و سادگی منزل شما را کاهش می دهند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

اجازه دهید که کف پوش های منزلتان بیشتر قابل دید باشند و از فرش و قالیچه کمتر استفاده کنید چون که این امر سبب باز تر نشان دادن محیط منزل نیز می شود. البته افرادی که کف منزلشان برای نمایش مناسب نیست به عنوان راهکار می توانند از موکت های ساده و شیک به جای فرش و قالیچه، مخصوصا در اتاق خواب ها استفاده کنند.

امید است با شناختی که از ویژگی های دکوراسیون به سبک مینیمال پیدا کردید و با در نظر گرفتن سلیقه و تفکر خود بتوانید به بهترین انتخاب و نتیجه برای طراحی منزلتان دست پیدا کنید. این سبک با توجه به نکات بالا برای افرادی که بی نظمی بسیار آشفته شان می کند، زیبایی را در تجملات نمی بینند و علاقه ای به نمایش گذاشتن وسایل خود ندارند بسیار ایده ال و جذاب است.

منبع: decoranik.ir

دیدگاه خود را بنویسید